Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke tarp voor fietskamperen? - Forum Wereldfietser

Welke tarp voor fietskamperen?

We willen een tarp kopen en zijn op zoek naar de zaken waarop we moeten letten.
We willen een tarp vanwege meer leefruimte bij slecht weer bij een tunneltent en bij zonnig weer als beschermende schaduwdoek voor de tent. De tarp zal enkel meegaan op tochten waar wat meer gewicht mee mag of waar veel regen verwacht wordt. Het liefst lichtgewicht en met maar een stok op te zetten.

1. Wat is een ideale grootte bij gebruik tunneltent? - We willen eronder gaan zitten bij slecht weer.
Hij wordt dan gebruikt als verlengstuk van de vooringang van een helleberg hallo 3 gt. Is 3x3 meter waterkolom 3000 mm iets?
2. Hoe gebruik jij hem precies? Tips en Tricks.
3. Welke heb jij en waarom is die ideaal of juist niet?
Wij hebben bij onze Vanga Omega 350 een Vango Trek Tarp gebruikt.

Ideaal, zoals je zegt om wat meer leefruimte te hebben bij slecht weer en bij zonnig weer als beschermend schaduwdoek voor de tent (in ons geval niet beschermend voor de tent, maar voor onszelf).

Dat is ons best goed bevallen, tenminste, als alles eenmaal staat. En dat is 't 'm nu net. Het is iedere dag weer opnieuw èn de tent opzetten èn de tarp. Daarbij sleep je ook weer extra gewicht mee. Je krijgt er wel weer net iets meer comfort voor terug.
Momenteel zitten wij in de "gewichtsbesparing-modus". D.w.z., de Vango Omega 350 is met footprint en tarp inmiddels verkocht en heeft plaats moeten maken voor een lichtere Nordisk Oppland 3 SI. De tent alleen al scheelt een kleine 2 kg en een tarp hebben we niet meer. Zo proberen we met andere spullen ook gewicht te besparen, door kritisch te kijken of we het echt nodig hebben tijdens de fietsvakantie.

We gaan naar DK en zullen eens kijken of we de tarp gaan missen, of niet. Zo niet, dan laten we het zo. Zo ja, dan moet er maar weer een tarp komen.

Dit was trouwens de setup:
Vango Omega 350.JPG
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 06 jul, 2018 09:00
1. Wat is een ideale grootte bij gebruik tunneltent? - We willen eronder gaan zitten bij slecht weer.
Hij wordt dan gebruikt als verlengstuk van de vooringang van een helleberg hallo 3 gt. Is 3x3 meter waterkolom 3000 mm iets?
3. Welke heb jij en waarom is die ideaal of juist niet?
1. Wij gebruiken een tarp van 2,9 x 3 m. en deze wordt gebruikt in combi met een Nammatj 3GT. Sommigen zullen een tarp in combinatie met deze tent een overkill vinden maar ik prefereer het gemak van de mogelijkheid om de tarp te kunnen gebruiken.
2. We nemen geen stokken mee. Je kunt je fiets als stok gebruiken en vaak stokken genoeg te vinden tussen sprokkelhout. Bij regen spannen we hem aan een kant af over de tent heen zodat we een droge plek voor de deur houden om te zitten, te koken en de was te drogen. Bij gebrek aan schaduw zetten we hem op net zoals het uitkomt.
Als het regent wil het ook nogal eens waaien. Dan wel even rekening houden dat het niet als een zeil fungeert en alles meetrekt, waar het aan vast zit, bij een windvlaag.
Om de tarp af te spannen heb ik paracord gekocht en mijzelf wat knopen aangeleerd zodat ik de tarp op allerlei manieren kan afspannen.
3. https://www.tarpshop.nl/nl/product/dd-s ... ive-green/. Licht en voor ons een passend formaat met ruim voldoende stevige bevestigingspunten.
299A022B-6484-4DC6-BE58-A7EF54815F1C.jpeg
Frans & Dieuwertje schreef:
vr 06 jul, 2018 09:00
Wij hebben hem altijd mee maar gebruiken hem meestal op een andere manier dan schaduw of regendak. Ik heb het eerste jaar hiervoor stokken meegenomen, maar in de praktijk zetten we hem haast nooit op en de stokken zijn best zwaar. Voor het ophangen aan bomen was er zelden gelegenheid.
Waarom nemen we hem dan toch mee?

We gebruiken hem om de fietsen mee af te dekken 's nachts.
We gebruiken hem om onder te schuilen als het heel hard regent.
We gebruiken hem om de bedden op te leggen als we deze opblazen.
Maar we gebruiken hem met name als kleed om spullen op te leggen. Bij ontbijt, eten en inpakken zodat alles een beetje droog en schoon blijft.

Afbeelding
Heel herkenbaar Hans. Wij hadden er ook een gekocht maar in de praktijk gebruikten we de tarp heel weinig. Vond het best veel gedoe om het goed aan de tent te bevestigen en de stokken wegen best wel wat.
Maar van de andere kant zie ik veel mensen heel gezellig bij nat weer onder een tarp zitten.
Ben heel benieuwd naar de adviezen waar Frans en Diewertje naar vragen.
Op het youtube kanaal van Hilleberg kan je in ieder geval wat tips bekijken.
https://www.youtube.com/user/HillebergTentmaker/videos

In de praktijk heb ik zelf geen ervaring, dus ik kan je er niks over vertellen verder. De tips van Hans zien er wel goed uit in ieder geval.
Wij gebruiken darp bij de wicky-up: aan de top met een musketon-jhaak, naar beneden afgespannen, een zijde over de grond en dan schuin omhoog met twee stokken afgespannen. Fietsen kunnen eronder (doen we nooit) en bij zon en regen blijft alles in de schaduw / droog. Ook goed tegen de dauw op alle spullen, we nemen niet alles meer mee de tent in.
Hier fotootje
Edit: geen idee waarom die op de kop wordt geplaatst, is gewoon rechtop op mijn ipad...

Bijlagen

Ik ben heel blij met mijn 2 go system. Dat is een tarp, bivvybag, emercencyblanket en warmtedeken in één.
In de praktijk gebruik ik hem zelden als tarp, maar vaak als hoes om mijn slaapzak voor extra warmte bij koude nachten, of om buiten op te zitten als bv het gras nat is. Compact en licht en multi functioneel.
Ideaal ding! Als je even googlet op 2go system v3 trifecta dan vind je diverse sites met info en ook you tube filmpjes.
Alfred schreef:
vr 06 jul, 2018 10:42
Bij regen spannen we hem aan een kant af over de tent heen zodat we een droge plek voor de deur houden om te zitten, te koken en de was te drogen.
Alfred kan je vertellen hoe je de tarp precies spant zonder stok als afdak voor de tunneltent? Geen stokken meenemen is inderdaad een optie waar wij ook aan dachten. Wij laten bij regen vooral de voorkant van tent en niet de zijingang. Kijken of ons beeld met jouw werkwijze overeenkomt :wink:

Dank allen voor de antwoorden!
In geval van regen span ik de tarp af zoals op de foto van Edwin* in het 2de bericht. Ipv stokken gebruik dan de stuurpen of zadel van een fiets of een boom die in de buurt staat of anders een sprokkeltak.
We hebben de Wechsel Wing van nog geen kilo gekocht. Maar we laten in ieder geval een stok thuis de andere kant rust op de tent. Het gewicht is dus nog lager. Waterkolom 5000 mm, gewicht 960g plus scheerlijnen en twee palen, pakmaat 33x13cm. Benieuwd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb veel tarpen gebruikt..Rechthoek, wing etc..
Nu al jaren fan van DDHammock tarpen...Goedkoop en veel afspanpunten. Gebruik de 3*3 Als ik onderweg ben en heb nog een 4*4 maar das meer met de Lady erbij.

Verder bivakzak of meshtent erbij, de laatste vooral in de zomer...of eventueel hangmat...waar ik zin in heb.
Je kan er tentjes mee vouwen en zeer veel variaties mee maken dat vind ik leuk en elke dag andere opzet.
Voordeel in de zomer is dat mesh en tarp veel keoler zijn dan een tent is mijn ervaring. Hang de tarp hoog en de wind heeft vrij spel.

Verder een grotere leefruimte dan bij een tent, prettig bij regen
BD1C0803-1E70-4574-BBBB-18DE1B7EA43E.jpeg
Met de huidige nachten in Nederland is een tarp ideaal. Hier een DD Light 2,9 x 3 boven een binnentent om een eventueel buitje tegen te houden.
Even inhaken op de tarp.

Ik ben aan het kijken of een tarp + bivyzak een goede vervanger is voor mijn tent.
En dan vooral besparing op het gewicht en handig inpakken.
Fiets voornamelijk van april tot augustus door Nederland en de EU.
Ik heb nu een Vaude Power Lizard tent van 1.090 gr en past in een 4L frametas van Ortlieb.

Iemand tips voor een goede lichtgewicht tarp/paal/bivy zonder dat het budget de spuigaten uitloopt?
Of wellicht andere kampeer-suggesties?
Ik verwacht dat je niet veel gewicht gaat besparen, wel aardig wat geld kwijt bent en tenslotte behoorlijk inlevert op comfort. Als je tent nog goed is, zou ik er lekker in blijven liggen.
De "tarpers" willen het niet horen, maar de tarp is voornamelijk een modeverschijnsel.
Gewicht bespaar je tov een tent alleen als je afziet van een muskietennet, bivakzak en een grondzeil; zaken die je voor prettig kamperen in feite nodig hebt. En dan nog alleen met de allerlichtste dure tarpen.

Het is vooral veel meer gedoe dan een tent, maar veel liefhebbers vallen voor de woeste ongeschoren Marlboro-man-outdoor-charme ervan tov de wat als traditioneel en tuttig ervaren tent.
Multifunctioneel dan? Mwah, de meeste multifunctionele dingen zijn nergens echt goed in.
Er is rationeel weinig tot niets dat voor een tarp pleit in vergelijking met een goede lichte tent.
Yup een tarp is extra gedoe maar wij vinden het beetje gedoe toch de moeite waard. Deze zomer hebben we voor het eerste gekampeerd met een tarp, de Wechsel Wing (zie hierboven). We hebben hem in een ruime maand maar 4x gebruikt toen er regen dreigde. Maar dat was heerlijk, wij zaten lekker droog en ruim voor de tent in plaats van erin. De tarp hadden we voor de zij-ingang van de Hilleberg hallo 3 GT gespannen. Voordat we de tarp hadden opende we altijd de vooringang en zaten dan onder de voortent wat toch vrij krap is als er ook tassen liggen. Bovendien konden de kleren s'avonds gewoon onder de tarp drogen. En omdat het erg warm was konden we ondanks de regen door de tarp toch beide ingangen open laten zodat we niet de tent uitdreven. Ik zou hem niet op elke vakantie meenemen maar in Europa en landen met kans op regen vonden we hem wel fijn. We gaan wel de stok een paar cm verlengen met een extra buisje.
Inderdaad, als aanvulling op een (kleine) tent, is een tarp erg fijn. Als vervangen voor deze tent niet, enige voordeel wat ik zie in bivakzak/tarp ipv tent is dat je bij wildkamperen maar een heel klein plekje in het bos nodig hebt.
Wij hebben de tarp inderdaad met 2 stokken, die opgeruimd worden door de delen in elkaar te schuiven. Werkt prima als je eenmaal door hebt hoe het werkt. Voor het gewicht kan je natuurlijk beter je fiets of een boom/stok gebruiken, maar wij gaan voor het gemak. ;-)