Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route van Ventoux naar Saverne - Forum Wereldfietser

Route van Ventoux naar Saverne

Ik heb de afgelopen de 100 cols tocht gefietst met vandaag de Mont Ventoux. Ik heb nog max. 1,5 week de tijd om naar de auto in Saverne (bij Strasbourg) te komen.

Mijn vraag is welke route kan ik het beste nemen?

Mijn wensen zijn:
- Lekker vlak en meters maken!
- mooie natuur, maar stukken stad is ook leuk.
- mag over doorgaande wegen.
- onverhard oké, gaan mountainbike toestanden.
- stukje trein is prima, maar ik wil de fiets niet uit elkaar halen.
- afwisseling.

Pocket Earth stuurt mij via Lyon - Bourg en Bresse - en ten westen van Besancon op de route langs canal du Rhône au Rhin naar Mulhouse en Strasbourg.

Zelf zat ik te denken aan Lyon, Rhône route naar Genève, Lausanne, Basel, Strasbourg.

Ik ken beide regio’s niet, dus hoor graag wat jullie advies is.
De ViaRhôna oppakken tot Geneve, vervolgens met de trein naar Basel en daar via de Rheinradweg naar Straatsburg.
Van Geneve naar Basel kun je ook door de Jura fietsen.

Fietsen via de ViaRhôna is grotendeels vlak en dat geldt zeker voor de Rijnroute, maar niet voor de Jura.

ViaRhôna: https://www.recreatief-fietsen.nl/websi ... e-viarhona en https://www.viarhona.com/

Door de Jura: https://www.recreatief-fietsen.nl/fiets ... itserland/

Rheinradweg: http://www.rijnfietsroute.eu/etappes

Veel fietsplezier.

Jan
Als je tijd hebt voor een koffietje in Strasbourg is er een leuk adres: het Café- Vélo: http://www.strasbourg.blog/2017/03/15/l ... trasbourg/
Ik vind de route van Pocket Earth eigenlijk heel logisch en mooi (Franse Jura, dal van de Doubs, Elzas); 800 km in 1,5 week moet wel lukken na die collentocht.
Rhone volgen tot Geneve betekent ook dat je een flinke slinger-omweg maakt.
Tenzij geld géén probleem is, kun je het schreeuwend dure Zwitserland beter mijden.
De ViaRhona en Rijn waren mijn eerste gedachte. De Rijneoute heb ik al eens gefietst, maar het stuk tussen Bazel en Genève is mij onbekend. De ViaRhona lijkt nu af te zijn.

Ook ben ik benieuwd hoe het stuk tussen Lyon en Dole/Bresancon is? Heuvelachtig of juist lekker vlak? Ik begrijp ook dat het dat de Doubs is gekanaliseerd tot Rhône Rijn kanaal. Is dat redelijk fietsbaar?

Zwitserland is geen groot probleem, omdat ik mijn tentje en kookspullen mee sleep. De kilometers zijn ook het probleem niet. Een stukje omfietsen kan er wel bij.

Ik zal er zeker koffie gaan drinken! Strasbourg is sowieso behoorlijk fiets minded.
groverr schreef:
wo 04 jul, 2018 21:20
Ik zal er zeker koffie gaan drinken! Strasbourg is sowieso behoorlijk fiets minded.
Ja, en een mooie stad. Ik vertrek overmorgen in omgekeerde richting: via Strasbourg en Basel Zwitserland in. Wie weet zien we elkaar aan de koffie bij Café Vélo.

Je zal allicht de Juraroute al bekeken hebben, zoniet hier alle info over deze bewegwijzerde fietsroute tss Nyon (nabij Genève) en Basel: https://www.schweizmobil.ch/de/veloland/route-07.html. Ziet er een prachtig parcours uit, maar zoals hierboven gezegd, niet bepaald vlak.
groverr schreef:
wo 04 jul, 2018 21:20
De ViaRhona lijkt nu af te zijn.
Vorige maand, tijdens een treffen met Franse ligfietsers, werd er hard geklaagd over de kwaliteit van die ViaRhona, die erg wisselt. Het hangt af van wat je verwacht, maar stukken gravel zijn blijkbaar heel normaal. Dat schiet dan niet echt op.
groverr schreef:
wo 04 jul, 2018 21:20
Ook ben ik benieuwd hoe het stuk tussen Lyon en Dole/Bresancon is? Heuvelachtig of juist lekker vlak?
Als je Google Maps een fietsroute van Lyon naar Saverne laat maken, loopt die over Macon, Dole, Besancon, Mulhouse, Straatsburg. Totaal 551 km en 1174 hoogtemeters ; hoogste punt 351 meter.

De Google Maps fietsroute van Geneve tot Basel is ongeveer 1200 hoogtemeters over een afstand van 250 km ; hoogste punt 727 meter.

De hoogtemeters zijn altijd een grove schatting. Als ik vrijwel hetzelfde trajekt Geneve-Basel op Ride-with-GPS uitzet, vind ik ongeveer 1700 hoogtemeters. Maar voor onderlinge vergelijking kun je die Google uitkomsten wel gebruiken. De route over Besancon is wat vlakker.
Dank allen voor de adviezen. Ik hen gekozen voor de route over Besancon. In verband met de straffe Noordenwind (mistral light) heb ik in de Rhône vallei een stukje de trein genomen naar Lyon. Ook viel mijn de ViaRhona tegen, omdat het een aaneenschakeling is van weggetjes en fietspaden, waarbij je steeds zijdelings moet verplaatsen. Veel gedoe.

Na Lyon kan je lekker doorfietsen over heel licht glooiende wegen. Ik koos voor de provinciale en daar was het niet druk. De wind was onverminderd, terwijl hij niet meer door een vallei hoeft, dus ik heb weer een stuk de trein genomen naar Bresancon. Het was meer van hetzelfde.

Vanaf Bresancon de Eurovelo 6 gevolgd. Perfect!! Leuk om met kinderen te fietsen (tot Montbeillard, daarna waar saaier). Mooie fietspaden en heerlijk kunnen doorfietsen. Tussen Mulhouse en Neuf Breisach zijn er heel veel routes te bedenken. Daarna was het feest langs het Rhône Rijn kanaal. Eerst gravel en een vies stroompje tot bij Strasbourg gezllige sluisjes en een druk befietste asfaltroute met o.a. woon-werk fietsers. Ook hier heerlijk kunnen doortrappen.

@nicolevelo, morgenochtend ga ik er de koffie proeven. Kan ik al iets voor je bestellen?
groverr schreef:
ma 09 jul, 2018 23:47

@nicolevelo, morgenochtend ga ik er de koffie proeven. Kan ik al iets voor je bestellen?
Een theetje graag. Ik kom af. Ben gisterenavond aangekomen en heb je komst al aangekondigd ;-)
nicolevelo schreef:
di 10 jul, 2018 10:01
groverr schreef:
ma 09 jul, 2018 23:47
@nicolevelo, morgenochtend ga ik er de koffie proeven. Kan ik al iets voor je bestellen?
Een theetje graag. Ik kom af. Ben gisterenavond aangekomen en heb je komst al aangekondigd ;-)
Maar bedoel je met morgen dinsdag of woensdag?
@ Nicolevelo, Leuk je ontmoet te hebben en ervaringen te hebben uitgewisseld.

De auto stond nog op dezelfde plek bij de haven in Saverne. Er stinden nu wel borden bij de parkeerplaats dat ze de auto’s voor 14 juli gaan wegslepen ivm festiviteiten. Daar had ik nooit aan gedacht, maar gelukkig was het nog niet zover.

Kortom, een indrukwekkende en mooie ronde door Frankrijk gemaakt (dat ik eigenlijk nog helemaal niet kende).