Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lengte ketting en veerkracht derailleur - Forum Wereldfietser

lengte ketting en veerkracht derailleur

twee vragen van beginnende sleutelaaar met twee linker handen:
- hoe kan ik de juiste/ideale lengte van de ketting bepalen, is daar een bepaalde vuistregel of richtlijn voor (ik ben zo suf geweest om de oude ketting weg te gooien)
- is het mogelijk en, zo ja, hoe kan ik de veerkracht van mijn achterderailleur aanpassen, en hoe bepaal ik de juiste kracht?

op de site van shimano kun je je deraileur op zoeken en het technische datasheet in pdf-file openen .

Kort gezegd overd elenget van je ketting: leg ze voor en achter op de grootste bladen als de deraileurwieltjes vericaal boven elkaar staan heb je de goeie lengte;

Meestal is dit 104 schakels.

2e
In theorie zo je een strakkere veer kunnen monteren, maar of die leverbaar zijn????? denk van niet

Nog een methode: leg de ketting strak over de grootste bladen en het grootste kransje en doe er dan één of twee schakels bij. Normaliter zul je deze combinatie nooit gebruiken, maar de zaak mag niet vastlopen als je het wel een keer doet.
Of je er 1 of 2 schakels bij moet doen kun je bepalen aan het andere uiterste: het kleinste kransje en het kleinste blad. Ook dan zou de zaak nog net niet fout moeten gaan.
Een andere veer in een derailleur is niet nodig niet mogelijk en niet zinnig want het maakt niet uit.
Leon