Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Indonesie - Forum Wereldfietser

Fietsen in Indonesie

Ik wil dit jaar samen met mijn vriendin gaan fietsen in Indonesie. Om precieser te zijn; de eilanden Bali, Lombok en Sumbawa. Nu hebben wij een georganiseerde vliegreis hierheen gevonden van de organisatie vlieg&fiets. Wij (arme studenten...) hopen dat het echter door de reis zelf te organiseren goedkoper kan...
een paar vraagjes:

1.Hoe duur is het ongeveer om in indonesie te komen met de fiets per vliegtuig, en wanneer moet er geboekt worden?
2.Zijn er fietsroutes beschikbaar van indonesie?
3. Heeft iemand toevallig ooit de betreffende reis (de archipelroute, de strand en cultuur route of de paradijs route) gefietst of een deel daarvan
4. Hoe veel ben je gemiddeld kwijt voor overnachting voor twee personen en eten voor twee personen per dag?

Ik hoop dat iemand ons wat verder kan helpen...

Groetjes, Jean-Paul Trijsburg

ik heb ook op of rond deze 3 eilandjes gefietst. Meer info over de route die ik volgde vind je op mijn website. De Nelles kaart is ruim voldoende om ook de kleinere weggetjes te vinden (vooral op Bali belangrijk). Voor Sumbawa gebruikte ik een kaart van Periplus, die ook weer volstaat om zelf een route te zoeken. Op Sumbawa liggen de overnachtingsplaatsen iets verder uit elkaar, maar het is zeker doenbaar.
Wat de vlucht betreft, hoe sneller boeken hoe beter ga ik vanuit. Voor zover ik weet neemt Garuda (Indonesische luchtvaartmaatschappij) fietsen mee zonder bijbetalen en zonder al te veel gezeur. Ik vloof met hen van Bangkok naar Bali, en dat verliep perfect. Anders is Singapore airlines ook een aanrader.

Indien je meer tips wenst mag je steeds een mailtje sturen.
Wij hebben 5 jaar geleden met de kinderen paradijsroute gereden en dit jaar zijn we weer geweest. Dit jaar oude route als leidraad meegenomen maar verder zelf alles geregeld. Vlucht zelf regelen moet je wel op tijd doen want deze zijn snel vol met name van hier naar je overstapplaats (bijv Kuala Lumpur, dat hebben wij gedaan) Op Bali is meer danj genoeg aan overnachtingen te krijgen. Als je meer wilt weten mail ons gerust op info@highperformancepackaging.nl
Veel plezier
Bram
Jean-Paul schreef:Ik wil dit jaar samen met mijn vriendin gaan fietsen in Indonesie. Om precieser te zijn; de eilanden Bali, Lombok en Sumbawa. Nu hebben wij een georganiseerde vliegreis hierheen gevonden van de organisatie vlieg&fiets. Wij (arme studenten...) hopen dat het echter door de reis zelf te organiseren goedkoper kan...
een paar vraagjes:

1.Hoe duur is het ongeveer om in indonesie te komen met de fiets per vliegtuig, en wanneer moet er geboekt worden?
2.Zijn er fietsroutes beschikbaar van indonesie?
3. Heeft iemand toevallig ooit de betreffende reis (de archipelroute, de strand en cultuur route of de paradijs route) gefietst of een deel daarvan
4. Hoe veel ben je gemiddeld kwijt voor overnachting voor twee personen en eten voor twee personen per dag?

Ik hoop dat iemand ons wat verder kan helpen...

Groetjes, Jean-Paul Trijsburg

Kijk ook eens bij Asian Way of Life: www.awol.nl

Op Bali kun je prachtig een rondje fietsen met in het midden twee zware klimmen. Lombok kun je ook in de rondte doe, maar Sumbawa is nog een stukje mooier. Er zijn op deze eilanden niet zo heel veel doorgaande wegen, dus een route plannen is reuze makkelijk. En een slaapplaats is ook geen probleem. Neem desnoods een Lonely Planet mee.

Oh ja, als je zes weken hebt of zo, fiets door naar Komodo en Flores (hoppen kan gewoon met een pontje). Vooral Flores is erg mooi.

Kijk voor een verhaal maar op de site van De Vakantiefietser, daar staat een heel stuk over Bali en Sumbawa (en ook over Sumatra, Java en Flores).

Hoi Jean-Paul,

Wij hebben afgelopen zomer op Bali en Lombok gefietst. We hadden de reis via AWOL geregeld. Wij fietsen met kind, dus vinden het wel prettig om op het vliegveld opgehaald te worden en vooraf een routebeschrijving te hebben. Als je het zelf organiseert, bespaar je op dat deel van de reissom. De kosten voor onderweg zijn ook bij boeking bij Vlieg&Fiets en AWOL voor eigen rekening. Wij hadden een ruim budget voor 3 personen van ongeveer 50 euro per dag. De meeste kosten zitten in de overnachtingen, omdat we voor ons dochtertje meestal een plek met zwemgelegenheid zoeken. Als je zuinig bent aangelegd en het allemaal wat minder luxe wilt, kan het ook wel voor zo'n 25 euro per dag voor 2 personen. De (relatief) goedkopere tickets zijn uiteraard het snelste weg, dus hoe eerder boeken hoe beter. Het hangt er ook vanaf in welke periode je wilt gaan. Je moet wel eerst informeren hoe het met het fietsvervoer zit, dat verschilt per maatschappij.
Wij zijn fietsers tegengekomen die de route zelf hadden uitgezocht, met een goede kaart en een goede reisgids kom je een heel eind. De Nelles kaart is voor Bali en Lombok een uitstekende kaart. Mail maar als je wat meer informatie wilt.
groet,
Martin

Je kunt inderdaad bij AWOL alleen een ticket boeken. Je hebt dan wel garantie dat je fiets meegaat.
Bedankt vor jullie reacties!
We hebben inmiddels de reis geoekt via Asian Way of Life. We vroegen onsa alleen af oe je het beste kunt betalen daar?
Om heel veel contanten mee te nemen in een keer is niet erg handig.
Zijn er in de grote steden genoeg plekken waar je travellercheques in kunt ruilen tegen contanten? Is het handig om een creditcard mee te nemen, kun je er makkelijk pinnen?

Groetjes, Jean-Paul

Ik heb op mijn hele fietsreis in azie enkel men visa kaard gebruikt, nooit traveller cheques.
In Bali kan je bij aankomst op de luchthaven geld afhalen met je kaart, geen probleem. Zelfde geldt voor alle grotere plaatsen op Bali, Kuta, Sanur, Denpsar, Ubud. Ik nam de ferry van Padangbai naar Lombok, en daar kon ik geen geld meer afhalen (automaat was ok, maar weigerde als enige in al die tijd min kaart) en maakte ik bijna zonder cash de oversteek . Gelukig lukte het wel weer in Senggigi (eenoverigens lelijke plaats, max 1 keer overnachten daar en dan de schitterende kustweg richting Bangsal nemen en even uitblazen op 1 van de "gili's", gili air is rusig, mooi, gili trawanga iets meer op de duikers en feestvierders gericht). Wanneer je verder de noordkust volgt van lombok zijn er geen mogelijkheden meer om geld af te halen. Misschien opnieuw in Labuhan Lombok, dat weet ik niet meer.
Ik ga ervan uit dat je in Sumbawa Besar ok weer geld kunt afhalen. Hierna wordt het allemaal wat moeilijker. Zorg dat je wat cash bijhebt, het is hier goedkoop dus je komt er wel even mee toe. Waat ik me wel nog herinner is dat het in Indonesie veel duurder is om geld af te halen als in de buurlanden. Het bedrag dat je per keer kan afhalen is vrij laag, en de kosten voor zo een verrichting vrij hoog. Als je niet dezelfde weg terug wil fietsen kan je vanuit Labuhanbajo op Flores met de rederij "Perama" terugvanren naar Lombok. Als je wat geluk hebt met de overige mensen aan boord kan dit een leuke tocht zijn.
Heel veel plezier.

visa kaart, met een "D" :oops:

Als je een Visacard hebt en op die rekening een positief saldo aanhoudt, dan kost een geldopname over de hele wereld nog maar 1% met een maximum van € 1,80. Over het positieve saldo wordt rente vergoed, je kunt die rekening dus als een soort vakantiespaarrekening aanhouden. Perfect systeem. Desnoods kun je ook nog een cash advance krijgen als de automaat niet werkt en de bank open is.Ik heb Visa vorig jaar in Indonesië zonder enig probleem gebruikt, alleen moet je opletten bij welke bank je pint. De een geeft veel meer per keer dan de ander. Bij de bank Danamon kun je meestal wel 1,5 miljoen roepia's per keer trekken.
Bij veel pinautomaten werkt een giro- of bankpas met het juiste logo trouwens ook prima.

klopt, de ene automaat geeft meer als de andere in indonesie, maar ik herinner me nog dat er telkens op kwam dat er per verrichting xxx werd ingehouden. Dus door de locala bank, bovenop je visa kosten.
Die ene keer dat ik geen geld kreeg in de automaat ben ik de bank binnengestapt, en zij hebben me ook niet geholpen (er sprak ook niemand engels, en ik geen bahasa).
Nogmaals, het is al die tijd bij dat ene probleempje gebleven, dus voor mij de perfecte manier, handiger als travellercheques.

koenie schreef:klopt, de ene automaat geeft meer als de andere in indonesie, maar ik herinner me nog dat er telkens op kwam dat er per verrichting xxx werd ingehouden. Dus door de locala bank, bovenop je visa kosten.
Dat heb ik zelf niet meegemaakt met mijn Visacard, ook in andere landen niet.