Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitdagende (klim)route Eindhoven naar Rome - Forum Wereldfietser

Uitdagende (klim)route Eindhoven naar Rome

Hi beste fietsers!

Voor 2019 plannen een vriend en ik een fietstocht van Eindhoven naar Rome. De boekjes van Benjaminse heb ik al in mijn bezit. Wij hebben het geluk dat we geen tot weinig bagage zelf mee hoeven te nemen (volgauto).

Om die reden willen we afwijken vd standaard route en zoeken we routes met meer klimemen/mooiere omgevingen. Bv via de Vogezen, maar ook zeker indrukwekkende klimmen in Zwitserland en Italië ipv het fietsen door dalen.

Heeft iemand daar ervaring mee? Of tips om zo'n route zelf te plannen?

Thanks!
Hoeveel cols wil je doen? Je kunt bij wijze van spreken een flink deel van de 100 cols route nemen. Dat is een route voor ambitieuze klimfanaten op lichte racefietsen. Dan ben je waarschijnlijk bekaf als je afslaat richting Turijn/Rome.

Ik zie 3 opties:
1. Volg één van de bekende routes naar Rome (Benjaminse, Reitsma). Waar zij één grote pas nemen, neem jij een omweg via twee of drie passen. De meeste passen liggen op een driehoek of vierkant van passen. Waar de gids de ene zijde volgt, neem jij de andere zijden. Als voorbeeld: waar ik meen dat Benjaminse tussen Chur en Chiavenna de Splügenpas neemt, volg jij Lenzerheidepas-Julierpas-Malojapas of, nog mooier, Lenzerheidepas-Albulapas-Berninapas. Dat heeft het voordeel dat je voor het merendeel van de route goed uitgezochte fietswegen hebt en beschrijvingen van campings, etc.

2. Volg de bekende Eurovelo routes naar het zuiden en naar Rome en construeer daar zelf de verbindingen tussen met Ride-with-GPS. Dat heeft ook het voordeel dat je wegen volgt die voor fietsers geschikt zijn. Maar er zijn nauwelijks gidsjes verkrijgbaar, dus veel huiswerk vooraf.

3. Maak een eigen route. Neem een lijst van cols die je onderweg graag zou doen en construeer daar op Ride-with-GPS een verbinding tussen over kleinere wegen. Als voorbeeld: ik dacht dat het aardig was om de Alpen over te steken over de Col d'Iseran en de Col de Mont Cenis en onderweg ook nog de Vogezen en de Jura dwars over te steken. In Italie ook niet het Po-dal gevolgd, maar de bergen in de kuststreek. Met een uurtje puzzelen had ik een geheel eigen route klaar. Afstand 2150 km, ongeveer gelijk aan Benjaminse. Hoogtemeters: 30800, waarschijnlijk het dubbele. Maar als je 100 km per dag rijdt, is gemiddeld 1500 hoogtemeters per dag te doen. Verrassingen zeker niet uitgesloten, maar hopelijk meestal aangenaam.
Er zijn erg veel leuke klimroutes te doen. Mogelijk kan je gebruik maken van het eerste deel van mijn route van Heerlen naar Carcasonne.

https://ridewithgps.com/trips/945254

Vanaf Susa kan je verder Italië in. Mogelijk daarna Finestre, Sampeyre en de Colle Fauniera meepakken en vervolgens de Appenijnen in. Voor Rome zou je nog Sibillini en Abruzzen / Gran Sasso in kunnen.
Ik heb van beide routes naar Rome het gedeelte van Nederland tot over de Alpen gereden, en heb wel eens zitten overwegen te kijken hoe je beide zou kunnen combineren tot een wat zwaardere route. In Italië kom je vast wel aan je trekken als je een van de zwaardere routevarianten kiest, dus dat is niet zo´n punt. Voor het noordelijke gedeelte vond ik Reitsma iets zwaarder en ook wat mooier, al is het begin van Benjaminse door de Ardennen een leuk opwarmertje als je van een klimmetje houdt. Daarna zou je kunnen oversteken door de Eifel. De uitdaging zit er denk ik vooral in het noordelijke deel wat spannender te maken. Kijk voor Duitsland anders ook eens bij de Bikeline boekjes. Eenmaal aan de voet van de Alpen kun je verder je lol wel op, met ook genoeg alternatieven voor zwaardere passen (zie o.a. de routes van Veloland Schweiz).