Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Etrex down - Forum Wereldfietser

Etrex down

Een paar dagen geleden begon m'n etrex20x raar te doen in de regen. Intussen heb ik gezien dat er een klein scheurtje zit in het rubber rond de joystick. Het ding is nu wel helemaal droog maar het stickje werkt niet meer. Kan de gps zo de vuilnisbak in of is een redelijke reparatie mogelijk? Slechts 2 jaar oud.
Ik had laatst een klein probleem met mijn Etrex (laadje van de sd kaart zat los). Dat werd buiten de garantieperiode door Waypoint gratis verholpen met een nieuw laadje. Er zijn dus reserveonderdelen. Ik hoop niet dat er bij jou binnenin teveel waterschade is.
Tja, ben onderweg en de mijne komt van decathlon, daar moet ik niets van verwachten. Mailtje sturen naar Garmin.
Waarom zou je niets van Decathlon mogen verwachten? Ik ben tot nu toe zeer tevreden over hun service. En je mag zonder meer verwachten dat een duur GPS-apparaat langer als 2 jaar meegaat. Bijkomend voordeel van Decathlon is dat je er misschien nog een op je route tegenkomt.
CarlW schreef:
za 16 jun, 2018 11:24
Tja, ben onderweg en de mijne komt van decathlon, daar moet ik niets van verwachten. Mailtje sturen naar Garmin.
Niet geschoten is altijd mis. Onlangs een heel goede ervaring gehad bij Decathlon bij een probleem met mijn Garmin Oregon. Mijn exemplaar bleek slecht tegen warmte te kunnen. Ik kon kiezen tussen een nieuwe thuis bezorgd of ter plekke geld retour.
Nu betrof het hier een gps van een half jaar oud. De garantieperiode van Garmin is twee jaar. In verschillende fora kom ik weinig coulance vanuit Garmin tegen als je gps ouder dan twee jaar is.
Ik heb niks tegen decathlon en bedoel ook niet dat hun service niet deugt, maar vervangen buiten garantie gaan ze niet doen en repareren evenmin. Terugsturen naar Garmin-Land kan ik dan beter vanuit Brussel laten doen. Maar ok, misschien heb ik in Perpignan Campingaz nodig...
Mijn Garmin was vier jaar oud. Geen probleem bij Waypoint: de reparatie was gratis.
Een tijdje geleden m’n in Frankrijk gekochte Decathlon schoenen die na 1 fietsvakantie uit elkaar vielen keurig kunnen terugbrengen bij een Nederlandse vestiging. Zou het gewoon eens bij een buitenlandse Decathlon vestiging proberen inderdaad.
Klopt, de bij Decathlon in Luik gekochte schoenen kon ik gewoon bij de Decathlon in Toulouse teruggeven onder garantie. Een absoluut voordeel van deze zaak. Wel is het dan handig om een klantenkaart bij je te hebben en de aankoop daarop te hebben staan.
Wij hebben in Boedapest een stok van onze >10 jaar oude Decathlon tent laten repareren, en dat kon gewoon op onze klantenkaart, zonder dat we die klantenkaart bijhadden: achternaam en (belgische) postcode waren voldoende, land was zelfs niet nodig!
Decathlon man in Beziers zei me dat Garmin waarschijnlijk soepel zou zijn IVM garantie. We zullen
zien. Van Garmin zelf kreeg ik een vriendelijke maar tegenstrijdige mail waar ik niet wijzer van wordt. Binnen een paar weken zal ik het proberen te regelen vanuit brussel.
CarlW schreef:
za 16 jun, 2018 18:59
Ik heb niks tegen decathlon en bedoel ook niet dat hun service niet deugt, maar vervangen buiten garantie gaan ze niet doen en repareren evenmin. Terugsturen naar Garmin-Land kan ik dan beter vanuit Brussel laten doen. Maar ok, misschien heb ik in Perpignan Campingaz nodig...
Het is een verkeerde veronderstelling van veel consumenten dat men na het verloop van de (in Europa voor zo'n goederen minimale) garantietermijn van 2 jaar men sowieso geen recht meer heeft op garantie. Hoewel er zich soms een probleem kan stellen met bewijslast (als men een moeilijke leverancier treft) mag men van producten waarvan men ene levensverwachting van meer dan 2 jaar mag verwachten, ook rekenen op garantie van meer dan 2 jaar.

Renaat
Revanho schreef:
di 03 jul, 2018 17:04
Hoewel er zich soms een probleem kan stellen met bewijslast (als men een moeilijke leverancier treft) mag men van producten waarvan men ene levensverwachting van meer dan 2 jaar mag verwachten, ook rekenen op garantie van meer dan 2 jaar.

Renaat
Dan ben je bij Garmin aan het verkeerde adres. Ze bieden je na die garantietermijn alleen een refurbished toestel aan voor iets van €100.
De tovenaar schreef:
di 03 jul, 2018 17:13

Dan ben je bij Garmin aan het verkeerde adres. Ze bieden je na die garantietermijn alleen een refurbished toestel aan voor iets van €100.
Echt? Denk niet dat ik daar zou op ingaan.
CarlW schreef:
di 03 jul, 2018 21:35
De tovenaar schreef:
di 03 jul, 2018 17:13

Dan ben je bij Garmin aan het verkeerde adres. Ze bieden je na die garantietermijn alleen een refurbished toestel aan voor iets van €100.
Echt? Denk niet dat ik daar zou op ingaan.
Helaas al een paar keer zelf meegemaakt, toestel na iets meer dan 2 jaar stuk, geen garantie meer.
Zoek maar op "omruilvoorstel" op forum.gps.nl daar vind je veel meer voorbeelden.
Het Nederlandse Consumentenrecht geeft consumenten ook na een relatief korte garantieperiode recht op een produkt met een redelijke levensduur. Zo heb ik een jaar of vijf geleden al eens een best aardig bedrag teruggekregen voor een TV die plots de geest gaf terwijl hij 4 jaar oud was. Of 2 jaar en een paar maanden voor een navigatieapparaat redelijk is hangt misschien ook van de gebruiksuren af; als je er twee jaar mee op wereldreis bent geweest, en het ding veel gebruikt hebt ook, lijkt het me niet onredelijk om te zeggen dat de garatie verstreken is. Alleen een keer naar Santiago de C lijkt me wel minnetjes.
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat een levensduur van een goeie 2 jaar absurd weinig is voor zo'n toestel (gebruik: laat ons zeggen 7/8000 km per jaar, ligt ook maanden in de kast). Maar consumentenrecht of niet, ik ga niet naar de decathlon stappen met een advocaat mee. Een paar boze mails/telefoons naar Garmin, zeker, maar als die geen krimp geven ben ik er aan voor de moeite. Ik heb m.i.1 argument: het is best mogelijk dat het scheurtje zich heeft voorgedaan voor het verstrijken van de garantie, de waterschade die m'n etrex heeft genekt is daar gewoon een "laat" gevolg van.
CarlW schreef:
wo 04 jul, 2018 10:37
Een paar boze mails/telefoons naar Garmin, zeker,
Wat ik nog niet zei: de Nederlandse wet is er duidelijk in dat je als consument alleen te maken hebt met degene die jou het apparaat heeft verkocht. Dus als je van Garmin een vriendelijk mailtje terugkrijg dat je bij de verkopende partij moet zijn dan hebben ze gelijk. Bij Decathlom gekocht betekent dus bij Decathlon teruggaan.
Als Garmin wat voor je doet is dat vriendelijk van ze.

Wat bovendien geldt is dat als de verkopende partij zegt van zijn leverancier afhanelijk te zijn voor de oplossintg van een probleem dat dat dan wettelijk gezien geen argument is.
Voorbeeld: je koopt een TV bij een winkel. Na twee weken gaat de fabrikant en importeur failiet en is van de aardbodem verdwenen. Na drie weken houdt je TV er mee op. Dat kan de winkelier niet zeggen dat hij niks voor je kan doen omdat de fabrikent en importeur er niet meer zijn.
Leon schreef:
wo 04 jul, 2018 10:52
Als Garmin wat voor je doet is dat vriendelijk van ze.
Precies. Feitelijk is die hele fabrieksgarantie volstrekt oninteressant, want je rechten als consument zijn tegenover de verkopende winkelier veel uitgebreider.
peter de rijk schreef:
wo 04 jul, 2018 12:16
Leon schreef:
wo 04 jul, 2018 10:52
Als Garmin wat voor je doet is dat vriendelijk van ze.
Precies. Feitelijk is die hele fabrieksgarantie volstrekt oninteressant, want je rechten als consument zijn tegenover de verkopende winkelier veel uitgebreider.
Maar wat doe je dan als de winkelier zoals ik al twee keer heb meegemaakt doorverwijst naar Garmin?
Sleep je ze dan voor de rechter? Daar heb ik geen zin in.