Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overspringen van een nieuwe ketting op een oude cassette verdwijnt snel - Forum Wereldfietser

Overspringen van een nieuwe ketting op een oude cassette verdwijnt snel

De Campagnolo ketting van mijn racefiets was duidelijk te sterk opgerekt, dicht bij 1% volgens de Park Tool cc-3 chain checker. Ik heb een nieuwe KMC ketting gekocht, omdat een ketting met sluitschakel veel gemakkelijker monteert. Voor een Campagnolo ketting heb je een speciale Campagnolo kettingpons met borgclip (ca. €100) nodig om de kettingstift goed door de sluiting te geleiden.

Ik had verwacht dat ik ook de cassette zou moeten wisselen, een 10-speed Chorus cassette met 14-15-16-17-18-19-21-23-26-29. Ik heb gezien dat de keuze uit kwalitatief goede 10-speed Campagnolo cassettes nu beperkt is. De verkrijgbare cassettes beginnen met 12 of 13. Dat gaat dan ten koste van de mooi oplopende reeks 16-17-18-19, voor mij in combinatie met een 52 tands voorblad de sweet spot voor trainingsritjes in de omgeving. Het vervangen van de cassette zou dus een sportieve achteruitgang zijn.

Ik heb de oude cassette laten zitten en de fiets met het puntje van het voorwiel tegen een muur gezet. Met de cranks in horizontale stand, kun je dan je volle gewicht op het pedaal zetten. Dat is wel de maximale kracht die je op de aandrijving kunt zetten. Ik heb alle kransjes doorlopen en vastgesteld dat bij geen enkele kransje de ketting oversloeg.

Gisteren wilde ik een trainingsritje maken. Al bij het wegrijden merkte ik dat de ketting doorsloeg op de meest gebruikte kransjes 17-18-19. In de eerste kilometer gebeurde dat wel een keer of 10. Het leek een vrij hopeloze rit. Ik was al bijna van plan om om te keren, maar er stond een stevige noordenwind en al snel moest ik naar de 21, waar ik van doorslaan geen last meer had. Dus toch maar het 55 km rondje verder gezet. Af en toe in de windschaduw van bosjes merkte ik dat ik bij schakelen naar 19-18 minder last van doorslag had. Op de terugweg met wind mee heb ik veel op de 16-17 gefietst en dat ging ook goed.

Vandaag heb ik geprobeerd of ik het doorslaan beter kon koppelen aan kransjes, kracht, wegdek, etc. Tot mijn verbazing is het doorslaan vrijwel verdwenen.

Wat kunnen we hieruit afleiden. Kennelijk is doorslaan niet alleen een kwestie van kracht, zie de test met de vrijwel statische belasting tegen een muur. Het draaien van de ketting en cassette speelt ook een rol. Maar het is niet zo dat de ketting steeds doorslaat. Bij 10 keer doorslaan op 1 kilometer heb je nog heel veel pedaalomwentelingen die wél goed gaan. Het is een incident met veel variabelen. Ik vermoed dat de beweging van de derailleur meespeelt. Wie wel eens naar vertraagde beelden van een kasseienwedstrijd kijkt, ziet dat de onderloop van de ketting en de pullies op een hobbelige wegdek wild heen en weer slaan.

Wat ik echter niet verwacht had, en ook nooit gehoord heb, is dat een ritje van 50 km -vaak niet eens op de meest gebruikte kransjes- voldoende is om het doorslaan vrijwel volledig te laten verdwijnen.

Moet ik nu vrezen voor verhoogde slijtage? Wellicht, hoewel de theorie dat slijtage geen lineair proces is maar afhankelijk van de misfit tussen ketting en kransjes ook de voorspelling steunt dat de kettingslijtage op een oude cassette in de tijd steeds langzamer zal gaan, in plaats van sneller bij een nieuwe cassette.
In ieder geval vind ik de keuze van meer kettingslijtage (ca. €20) ten opzichte van vaak vervangen van de cassette (ca. €80) niet moeilijk.

Zijn er meer mensen met deze ervaring?
math schreef:
do 17 mei, 2018 17:21
Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Ja, ik heb ook wel eens 100 km met steeds minder wordend doorslageffect gefietst om daarna normaal te kunnen fietsen.
Ik heb ook wel eens iets langer dan 100 km :twisted: :evil: :twisted: :evil: gefietst en daarna alsnog de cassette vervangen. Gelukkig waren de cassettes in mijn geval niet zo duur.
Maar uiteindelijk merkte ik wel dat een heel nieuwe set altijd het lekkerste fietst.
Soortgelijke ervaring als TS, nieuwe ketting, rest laten zitten.
Eerste rit van plm 70 km sloeg ketting over op meest gebruikte tandwielen van de cassette gedurende eerste plm 40 km, daarna nam overslaan snel af en bij 2e langere tocht niets meer aan de hand. Volgende keer wel sneller ketting vervangen is mijn conclusie! :shock: