Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Meer verkeersdoden onder fietsers - Forum Wereldfietser

Meer verkeersdoden onder fietsers

Het aantal verkeersdoden onder fietsers is nu hoger dan onder automobilisten. Vooral de groei van het aantal Ebikes lijkt er debet aan te zijn. Dat is geen reden ze te verbieden natuurlijk, maar misschien wel om beleid te ontwikkelen, zoals bredere fietspaden, een helmplicht, een lagere maximum snelheid, een examen etc. Maar ook voor andere fietsers lijkt nieuw beleid nodig. Dat mag echter niet afschrikken, want fietsen zelf is natuurlijk wel gezond.
https://www.theguardian.com/world/2018/ ... h-cyclists
Landelijk beleid is leuk, maar als wegbeheerders de beleidsstukken na ontvangst meteen door de versnipperaar lijken te halen heb je er niets aan.

Begrijp me goed. Ik snap het argument wel dat je in 'sommige' gevallen niet altijd aan normen kunt voldoen, maar ik heb wel bij Rijkswaterstaat gewerkt en gezien wat er allemaal uit de kast gehaald wordt om bij het ontwerp van een nieuwe snelweg (RW73-Zuid/RW74) precies aan alle mogelijke normen te voldoen, dat kost kapitalen. Als ik dan vergelijk hoe weinig moeite er wordt gedaan om fietsvoorzieningen aan normen te laten voldoen dan is de prioriteit mij volkomen duidelijk.

(Nog) Bredere fietspaden is iets wat verzonnen wordt in de fietshemel rondon het hoofdfkantoor van de Fietsersbond in Utrecht. De huidige normen zijn al zo ruim dat ik geen fietspad in de buurt ken dat er aan voldoet. Sterker, onze gemeente heeft een beleid gehad om bredere fietspaden smaller te maken om ze 'aan de norm te laten voldoen*'.
Mij lijkt het verstandiger als wegbeheerders er eerst toe bewogen worden om de meest absurde situaties op te lossen, zoals paaltjes en verkeersborden (!) die onaangekondigd op het wegdek staan, diepe gaten die wekenlang blijven liggen, fietstroken op de drukste straat van de stad die grenzen aan langsparkeerders, voorrangssituaties die echt niemand begrijpt waardoor de halve meute gaat spookfietsen, drukke tunnels met te weinig verlichting en scherpe bochten, kruispunten met zo'n grote asfaltvlakte dat ik er zelfs moeite mee heb om er over te komen, andere kruispunten die zo druk zijn dat de gemeente er de halve tijd een verkeersregelaar op heeft staan, fietspaden die grenzen aan een betonnen muur maar waarvan de gemeente de breedte tot aan de muur meetelt als fietspad, fietspaden waar het affalt weggehaald wordt en vervangen door klinkers of kasseien etc.
Bovendien kosten de meeste van deze maatregelen niet echt substantieel geld.

Of zoals ik afgelopen week in Wallonië tegenkwam, op een met veel geld aangelegd breed betonnen fietspad (een fijn pad, dat wel) waar op een willekeurige plek gewoon een stalen H-blak in de grond is gezet als autowering. Als fietser kun je je daartegen letterlijk doodfietsen, zeker als het wat donkerder wordt.
Afbeelding
Waar ik me dan vooral aan erger is misschien niet eens dat een onbenul dit verzint, maar nog meer dat er geen organisatie is die er serieus tegen in opstand komt.
Als het de Fietsersbond of de GRACQ dan niet is, dan zou - leve de e-bike - de ANWB dit kunnen doen.

Nog anders geformuleerd: Als er meer doden op twee wielen vallen als op vier dan zou je eigenlijk willen dat er meer geld naar veiligheid naar die groep gaat dan naar de andere. Daar zit wel een verbeterpuntje denk ik.

*: citaat gemeente-ambtenaar.
Graag zou ik nadere aanduidingen willen zien: aantal doden per afgelegde km's voor een aantal groepen (leeftijd, geslacht, e-bikes, speedpedelecs, racefietsen, overige fietsen). En daarnaast omstandigheden van ongevallen (type wegen, kruispunten, voorrang, eenzijdig etc). Dan kan beter bekeken worden waar de verbeterpunten zijn.
Leon schreef:
zo 13 mei, 2018 09:40
Mij ... etc.
Betreffen je klachten heel Nederland (generaliseren) of Maastricht e.a.?

Kom anders in Den Bosch wonen. Hier is het voor fietsers over het algemeen goed geregeld. En zo niet: als ik een vraag stel over het wegdek krijg ik binnen een dag een reactie, en zoekt men na wanneer e.e.a. gepland is om te herstellen.

Ik fietste gisteren de Tecklenburger Rundfahrt in Duitsland. Zo'n racefietstocht is pas echt gevaarlijk met al die onoverzichtelijke kleine kruisingen. (Zal in Zuid-Limburg niet veel beter zijn.) De voor de hand liggende oplossing is de haag in de bocht goed snoeien, soms i.c.m. de aanleg van een verkeersdrempel of duidelijke haaientanden op het wegdek zodat duidelijk is wie voorrang heeft.
quote=willem.m post_id=305203 time=1526198898 user_id=2324
> Betreffen je klachten heel Nederland (generaliseren) of Maastricht e.a.?
Maastricht e.o.

> Kom anders in Den Bosch wonen. Hier is het voor fietsers over het algemeen goed geregeld.
> En zo niet: als ik een vraag stel over het wegdek krijg ik binnen een dag een reactie,
> en zoekt men na wanneer e.e.a. gepland is om te herstellen.
Haha, precies. Als je hier een klacht indient krijg je een ontvangstbevestiging.
.
.
en dat is het.

Daarom bel ik alleen nog maar als het zo erg is dat ik goede reden heb om de politie er mee op te zadelen omdat er acuut gevaar is, of ik doe er zelf wat aan. Zo heb ik de afgelopen jaren al een aantal malen dranghekken van de weg gehaald die onder enige aanduiding, met de grijze bordlozezijde naar me toe met de scherpe kant op fietsers gerticht op het wegdek stonden.
Bron van alle commotie zijn de cijfers van het swov,
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/fietsers

Als je dat rapport goed doorleest kan je een aantal vragen stellen waar in dat rapport ik de antwoorden nog niet heb gevonden. Tot die tijd ben ik voorzichtig met mijn conclusies. Ik zeg niet dat de conclusies in de media onwaar zijn, ik mis echter de onderbouwing.

De vragen die ik heb :
1-Is de toename van het aantal doden onder e-bikers sneller/langzamer gegaan dan de toename van het aantal e-bikers?
2-Is de toename van het aantal doden onder e-bikers sneller/langzamer gegaan dan het aantal gereden kilometers door e-bikers.
3-Is de toename van het aantal doden onder fietsers/e-bikers boven de 60/65/70/75 evenredig aan de toename van de bevolking/fietsers/e-bikers boven de 60/65/70/75?

4-Van de nieuwe fietsers, hoeveel hebben een e-bike gekocht? Hoelang hebben die nieuwe fietsers niet meer gefietst?
5-Is er onderzocht wat de bezitters van scooters hebben gedaan, die vanwege milieuzones niet meer de binnenstad in mogen.
6-Zijn die allemaal e-bikers geworden?
7-Is er een opsplitsing gemaakt tussen fietsen die tot 25 km/h worden ondersteund en de speedpedelecs die sneller mogen?

Het trekken van allerlei conclusies lijkt mij erg voorbarig, menselijk maar voorbarig, menselijk voorbarig dus.

PS.Opvallend is dat als je kijkt naar het aantal doden onder mannen op gewone fietsen je toch een toename ziet (23-18=5). Wat is daar de oorzaak van? Zijn e-bikers hier ook de oorzaak van?

Bij vrouwen daalt het aantal doden maar worden de e-bike cijfers weggelaten in het artikel van de Guardian. Hoeveel daling is er onder e-bikende vrouwen? Theoretisch zou die de stijging van 18 bij de mannen kunnen opheffen en dan hebben we nauwelijks nog een verhaal hier.
Vergeet ook niet dat het aantal jongeren in het verkeer die een smartphone gebruiken vaker slachtoffer zijn dan vroeger.
Leon schreef:
zo 13 mei, 2018 09:40
... wat er allemaal uit de kast gehaald wordt om bij het ontwerp van een nieuwe snelweg (RW73-Zuid/RW74) precies aan alle mogelijke normen te voldoen, dat kost kapitalen. Als ik dan vergelijk hoe weinig moeite er wordt gedaan om fietsvoorzieningen aan normen te laten voldoen dan is de prioriteit mij volkomen duidelijk.
Idem hier tussen Amsterdam Zuidoost en Almere. Voor de automobilisten worden er miljarden uitgegeven aan tunnels, flyovers en allerlei kunstwerken, terwijl de zogenaamde electric freeway een lastig te bereiden fietsroute is tussen dezelfde twee locaties. Onderweg heb je niet alleen uitzicht op alles wat voor het autoverkeer is gedaan, ook zie je een prachtige busbaan die nauwelijks wordt gebruikt.

Ik zal niet beweren dat een racebaan voor speedpedelecs/velocycles het fileprobleem zal oplossen tussen Amsterdam en Almere maar het kan volgens mij een stuk beter voor een fractie van wat er aan autoverkeer wordt besteed.
Wouter Duijndam schreef:
zo 13 mei, 2018 10:43
Vergeet ook niet dat het aantal jongeren in het verkeer die een smartphone gebruiken vaker slachtoffer zijn dan vroeger.
Klopt, oordopjes en smartphone. Zelfde geldt voor appende automobilisten. Daar mogen ze wat mij betreft wel iets op verzinnen, dat dat niet meer kan zodra je de motor start o.i.d.
Wouter Duijndam schreef:
zo 13 mei, 2018 10:43
Vergeet ook niet dat het aantal jongeren in het verkeer die een smartphone gebruiken vaker slachtoffer zijn dan vroeger.
Hetgeen niet wordt bevestigd door https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/fietsers
"Hoeveel smartphonegebruik het ongevalsrisico van fietsers uiteindelijk beïnvloedt is moeilijk te zeggen, omdat daar geen recente gegevens over bekend zijn: er is geen (goede) registratie en evenmin is er recentelijk onderzoek gedaan."
Hier spreekt de SIMN-secretaris nog over dat onder automobilisten de stijging waarschijnlijk wordt veroorzaakt door het gebruik van smartphones achter het stuur. Cijfers ontbreken echter.
https://nos.nl/artikel/2197563-meer-ver ... phone.html

Hans Keesom schreef:
zo 13 mei, 2018 10:47
Hetgeen niet wordt bevestigd door https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/fietsers
"Hoeveel smartphonegebruik het ongevalsrisico van fietsers uiteindelijk beïnvloedt is moeilijk te zeggen, omdat daar geen recente gegevens over bekend zijn: er is geen (goede) registratie en evenmin is er recentelijk onderzoek gedaan."
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1595872 ... gevaarlijk
Al heb ik geen idee hoe dit onderzoek uitgevoerd is en, naast talloze variabelen in het verkeer, in hoeverre een gecontroleerde omgeving sociaal wenselijk gedrag in de kaart speelt.
Friso* schreef:
zo 13 mei, 2018 10:53
Hier spreekt de SIMN-secretaris nog over dat onder automobilisten de stijging waarschijnlijk wordt veroorzaakt door het gebruik van smartphones achter het stuur. Cijfers ontbreken echter.
https://nos.nl/artikel/2197563-meer-ver ... phone.html

Hans Keesom schreef:
zo 13 mei, 2018 10:47
Hetgeen niet wordt bevestigd door https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/fietsers
"Hoeveel smartphonegebruik het ongevalsrisico van fietsers uiteindelijk beïnvloedt is moeilijk te zeggen, omdat daar geen recente gegevens over bekend zijn: er is geen (goede) registratie en evenmin is er recentelijk onderzoek gedaan."
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1595872 ... gevaarlijk
Al heb ik geen idee hoe dit onderzoek uitgevoerd is en, naast talloze variabelen in het verkeer, in hoeverre een gecontroleerde omgeving sociaal wenselijk gedrag in de kaart speelt.
Zo zie je maar weer : leugens, grove leugens en statistieken. De enige statistiek die ik aanhou is dat ik verantwoordelijk ben voor mijn veiligheid en daarom ook de verantwoording moet nemen voor het verkeersgedrag van andere weggebruikers. Wat ze ook doen, ik moet ze doorhebben en voor zijn.

Ik kwam nog een leuke tekst tegen op https://www.stichtingimn.nl/171011-aant ... rocent.php
"De heilzame uitwerking van wegverbreding op de verkeersveiligheid is goed af te lezen uit de cijfers van het aantal ongevallen op de A12 in Gelderland. Op het wegdeel bij Ede dat in de afgelopen jaren werd verbreed (hectometerpaal 110,0 - 120,0) daalde het aantal ongevallen met 19%. Op het direct aansluitende traject naar de grens nam het aantal ongevallen in de afgelopen vier jaar met maar liefst 91% toe."

Conclusie is dat appende automobilisten gewoon een bredere weg nodig hebben ;-)
Het word tijd voor strengere regelgeving en dito straffen voor appen in het verkeer.
De verkeerscamera's van de Politie welke nu getest worden zijn één stap in de goede richting.
Hoe weerbarstig verkeersveiligheid is kon je hier in de buurt een paar dagen geleden zien met het volgende nieuwsbericht:
https://www.1limburg.nl/wielrenner-sche ... xt=default
Twee wielrenners botsen op een smal en bochtig weggetje (hier kom ik meerdere malen per week) waar ook nog pittige hellingkjes in zitten. Maar wat is het geval? Ze botsen niet op deze hellingen, maar met wél op het rechte stuk in het midden, waar je elkaar prima kunt zie aankomen.
Wouter Duijndam schreef:
zo 13 mei, 2018 11:13
Het word tijd voor strengere regelgeving en dito straffen voor appen in het verkeer.
De verkeerscamera's van de Politie welke nu getest worden zijn één stap in de goede richting.
Dat zou niet veel helpen als de pakkans nog meer achteruit holt dan het nu al is. Ik ben overigens voorstander van dienstverlendende straffen in plaats van financiële. Er zijn namelijk legio mensen die een boete van 1500 euro slechts beschouwen als een vervelende vorm van belastingheffing waar je toch niks aan kunt doen.
Hans Keesom schreef:
zo 13 mei, 2018 10:47
Hetgeen niet wordt bevestigd door https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/fietsers
"Hoeveel smartphonegebruik het ongevalsrisico van fietsers uiteindelijk beïnvloedt is moeilijk te zeggen, omdat daar geen recente gegevens over bekend zijn: er is geen (goede) registratie en evenmin is er recentelijk onderzoek gedaan."
Dan wordt het tijd om dat wel eens te gaan doen. Bij een beetje rit in de buurt van een grotere plaats heb ik meestal wel één of meer bijna-aanrijdingen met tegemoetkomende en appende (en dus slingerende) scholieren. Alleen door uitwijken van mijn kant kan ik botsingen vermijden... bellen en schreeuwen heeft geen zin omdat ze dat toch niet horen.
Leon schreef:
zo 13 mei, 2018 11:17
Dat zou niet veel helpen als de pakkans nog meer achteruit holt dan het nu al is. Ik ben overigens voorstander van dienstverlendende straffen in plaats van financiële. Er zijn namelijk legio mensen die een boete van 1500 euro slechts beschouwen als een vervelende vorm van belastingheffing waar je toch niks aan kunt doen.
De pakkans word juist groter doordat door slimme software de strafbare feiten zichtbaarder worden.
Fedor schreef:
zo 13 mei, 2018 11:20
Hans Keesom schreef:
zo 13 mei, 2018 10:47
Hetgeen niet wordt bevestigd door https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/fietsers
"Hoeveel smartphonegebruik het ongevalsrisico van fietsers uiteindelijk beïnvloedt is moeilijk te zeggen, omdat daar geen recente gegevens over bekend zijn: er is geen (goede) registratie en evenmin is er recentelijk onderzoek gedaan."
Dan wordt het tijd om dat wel eens te gaan doen. Bij een beetje rit in de buurt van een grotere plaats heb ik meestal wel één of meer bijna-aanrijdingen met tegemoetkomende en appende (en dus slingerende) scholieren. Alleen door uitwijken van mijn kant kan ik botsingen vermijden... bellen en schreeuwen heeft geen zin omdat ze dat nog niet horen.
Zie artikel in de telegraaf dat Friso noemde.

Scholieren hebben altijd al geslingerd en vormen altijd al een gevaar op de weg. Appen verbieden lost dat waarschijnlijk en helaas niet op.
De enige oplossing die ik voor mezelf en andere fietsers zie is langzamer en rechtop te rijden totdat je ze weer voorbij bent. Neem verantwoording voor het gedrag van een ander vanwege je eigen gezondheid.
Leon schreef:
zo 13 mei, 2018 11:17
Hoe weerbarstig verkeersveiligheid is kon je hier in de buurt een paar dagen geleden zien met het volgende nieuwsbericht:
https://www.1limburg.nl/wielrenner-sche ... xt=default
Twee wielrenners botsen op een smal en bochtig weggetje (hier kom ik meerdere malen per week) waar ook nog pittige hellingkjes in zitten. Maar wat is het geval? Ze botsen niet op deze hellingen, maar met wél op het rechte stuk in het midden, waar je elkaar prima kunt zie aankomen.
Wouter Duijndam schreef:
zo 13 mei, 2018 11:13
Het word tijd voor strengere regelgeving en dito straffen voor appen in het verkeer.
De verkeerscamera's van de Politie welke nu getest worden zijn één stap in de goede richting.
Dat zou niet veel helpen als de pakkans nog meer achteruit holt dan het nu al is. Ik ben overigens voorstander van dienstverlendende straffen in plaats van financiële. Er zijn namelijk legio mensen die een boete van 1500 euro slechts beschouwen als een vervelende vorm van belastingheffing waar je toch niks aan kunt doen.
En ik maar denken dat we het over puberende appende bejaarde e-bikers hadden die zo gevaarlijk zijn. Het zijn ook altijd die anderen.....
Hans Keesom schreef:
zo 13 mei, 2018 11:32
Scholieren hebben altijd al geslingerd en vormen altijd al een gevaar op de weg. Appen verbieden lost dat waarschijnlijk en helaas niet op.
De enige oplossing die ik voor mezelf en andere fietsers zie is langzamer en rechtop te rijden totdat je ze weer voorbij bent. Neem verantwoording voor het gedrag van een ander vanwege je eigen gezondheid.
Anticiperen is idd het toverwoord. Heb 700k km met de motor gereden dus weet er alles van ;)

Mijn kleding en tassen zijn high-visibility (niet het mooiste, wel het opvallendste) en verder altijd defensief rijden. Maar helaas helpt dat ook niet tegen een achteropkomende auto waarvan de bestuurder alleen op z'n mobiel zit te kijken.
Hans Keesom schreef:
zo 13 mei, 2018 11:32
Scholieren hebben altijd al geslingerd en vormen altijd al een gevaar op de weg.
Het is toch pas sinds een paar jaar dat ze dagelijks spookfietsend op me afkomen en echt geen flauw idee hebben waar het over gaat als je er iets van zegt. Ik doe mijn uiterste best om ze te blijven ontwijken, ook als ik met de auto ben, en ik hoop dat ik het niet ben die ze prakt.