Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koga randonneur - Forum Wereldfietser

koga randonneur

Goedenavond ik heb mijn oog laten vallen op deze (dames) fiets

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr


fietst prima voldoet aan al mijn eisen; ik vind de vraagprijs 700 euro hoog, wat is jullie idee?

groet Carina
Deze fiets is weliswaar gereviseerd, maar bepaald niet nieuw. Dat kun je zelfs op de ene onscherpe foto zien aan de slijtagesporen op de Tubusdragers. Die dragers kunnen nog lang mee, daar ligt het niet aan. Welke onderdelen gereviseerd zijn wordt niet vermeld. Welke onderdelen er precies op zitten wordt ook niet vermeld. Ook is 1 foto wat weinig :-(
Als we aan de herenfiets kunnen afmeten hoe de damesfiets er uit gezien heeft voor het opknappen dan vraag ik me af welke beschadigingen nog weggewerkt zijn en we niet kunnen zien op de ene foto.

700 euro zou een redelijke prijs zijn als je zeker wist dat het allemaal nog minimaal 5.000 km mee zou gaan.
Daarom moet je de belangrijke onderdelen van de fiets controleren:
* Is het frame in goede staat: scheurtjes op de bekende plekken, valschade etc.?
* Hoe staat het met de spaakspanning van het achterwiel?
* Hoe lang gaan de velgen nog mee? Zijn de flanken al ver versleten van het remmen?
* Heeft de trapas speling?
* Hoe is de slijtagestaat van de voorbladen?
* Draaien de naven nog spelingvrij en zit er vet in?
* Hoe is het met het balhoofdstel? Hier zie ik op de foto vaag dat er al veel mee gemorreld is.
* Is er speling op de verstelbare stuurpen?
De rest, zoals banden, zijn kleinigheden die altijd vervangbaar en overzichtelijk zijn.

Eigenlijk zou je alle grote kosten die je de komende 5000 km krijgt moeten kunnen begroten. Dat samen met de prijs van de fiets moet toch echt onder de prijs van een nieuwe fiets blijven want met een nieuwe fiets heb je de voordelen van zekerheid, keuze en service en garantie van de fietsmaker, allemaal dingen die je met een tweedehands niet hebt.
Waar je deze fiets dan mee zou kunnen vergelijken is bijvoorbeeld een VSF T100 van 850 die je met 250 euro aan extra onderdelen waaronder een voordrager nog oppimpt. Dan zit je aan 1100 euro. Dat is geen koga, maar je hebt wel een splinternieuwe fiets die toch zeker 5000 km meegaat.

Ik denk dat er voor 700 euro fietsen te koop zijn die veel minder hebben meegemaakt maar alleen naar de spreekwoordelijke tennisbaan zijn gebruikt.
Voor een minimumprijs van 700 euro zou ik een overzicht van reparaties, nadere info (leeftijd) en betere foto's willen zien. Kan je daarna altijd nog verder besluiten of je gaat kijken.
Fiets is vlgs mij ruim 10 jaar oud. Ik zou er ongezien geen cent meer dan 250 euro op bieden. Maar het is wat Leon zegt, als slijtageonderdelen (aandrijving, wielen) allemaal nieuw zijn dan is de fiets meer waard.
Dank jullie voor de uitgebreide en nuttige adviezen. Fiets is volgend eigenaar idd meer dan10 jaar oud. Ik ga de fiets op de genoemde punten wat beter bekijken en dan laagdrempelig over op uitkijken naar een andere evt nieuwe fiets. Ik ben niet perse op zoek naar een koga. dank!
Lijkt wel erg op de fiets die ik vorig jaar voor 300 euro voor mijn vriendin heb gekocht.. een fiets uit 2003. :wink: 700 euro is wel erg veel geld!
De absolute leeftijd in jaren is technisch gezien totaal irrelevant, het gaat om de kilometers en de manier waarop. Daarbij zijn 7, 8 en 9-speed onderdelen gewoon nog verkrijgbaar, al heb je bij 7 en 8 inmiddels wel minder keuze. Voordeel is dan ook date deze onderdelen goedkoop zijn en veel waar voor hun geld bieden.
In de jaren dat deze aantalen versnellingen in de mode waren maakte men ook heel goede fietsen.
Klaas1964 schreef:
ma 14 mei, 2018 11:40
Lijkt wel erg op de fiets die ik vorig jaar voor 300 euro voor mijn vriendin heb gekocht.. een fiets uit 2003. :wink: 700 euro is wel erg veel geld!
Hadden ze toen niet nog die zilveren achterdragers?
Ik denk dat deze iets jonger is.
Kijkend naar kleur, koplamp en bagagedrager-kleur dan schat ik in dat het fietsen van 2007 (of eventueel jonger) zijn, zie ook file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/Koga_Brochure_2007.pdf

Het 'mannetje' betreft kennelijk een Traveller waar een extra voorstandaard op is gezet.
Mocht je de Randonneur willen gebruiken voor fietsvakanties met stevig beladen voor- en achtertassen dan kan ik dat afraden: in tegenstelling tot het herenframe wordt het mixed frame dan (te) erg zwabberig kan ik uit ervaring melden.
mikefiets schreef:
ma 14 mei, 2018 18:38
Kijkend naar kleur, koplamp en bagagedrager-kleur dan schat ik in dat het fietsen van 2007 (of eventueel jonger) zijn, zie ook file:///C:/Users/Gebruiker/Downloads/Koga_Brochure_2007.pdf

Het 'mannetje' betreft kennelijk een Traveller waar een extra voorstandaard op is gezet.
Topicstarter heeft al gemeld dat fiets meer dan 10 jaar oud is... 2007 zou dus zeker kunnen