Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Casette/keting trapt door - Forum Wereldfietser

Casette/keting trapt door

Hoi,

Ik heb vandaag de cassette en ketting van mijn fiets vervangen. Nieuw (goedkoop) materiaal van shimano:
Cassette: 8SP MTB 11-30T
Ketting: 1/2 x 3/32 6/7/8 speed 116 schakels

Helaas trapt ie enorm door. Ik heb de spanning van de ketting juist staan, dat weet ik vrijwel zeker, ik heb 1 schakel weggehaald. Nu heb ik de oude cassette er maar weer even op gezet, maar trapt natuurlijk net zo hard door, logisch want die werkt niet met een nieuwe ketting,

Begrijp eigenlijk niet wat er aan de hand is. Waar heb ik niet op gelet. De nieuwe cassette is iets kleiner dan de oude, zou het daaraan liggen. Moet je bjj cassette aanschaf ook letten op juiste grootte (28 inch in mijn geval?) De derailleur is goed genoeg afgesteld, dus daarr kan het niet aan liggen.
Misschien hoort de ketting niet bij de cassette.

Misschien ligt het aan de crank, die ga ik soieso vervangen. Maar waarom trapte die voorheen niet door, als het daaraan zou liggen.

Als iemand enige ervaring/kennis zou willen delen zou dat erg gewaardeerd worden.
Ligt aan je voorblad/en die zijn op waarschijnlijk.
Nieuwe onderdelen trappen niet door, op elkaar ingesleten onderdelen in de regel ook niet, maar de combinatie van nieuwe en versleten onderdelen zorgt gegarandeerd voor problemen. Het ligt dus aan je crank, door te lang met een versleten ketting te rijden zijn de tanden zover afgesleten dat ze geen nieuwe ketting meer kunnen vasthouden.
bdr schreef:
za 12 mei, 2018 22:15
Het ligt dus aan je crank,
Om precies te zijn, niet aan je crank maar aan je voorblad(en) zoals Shadow ook al zei. Ik geloof dat het alleen vervangen van de bladen of de bladen met crank en al net in een andere discussie voorbij is gekomen.

Carl
Kijk eerst of het niet aan je ketting ligt. Als de verbindingsschakel niet soepel draait, trekt hij de achterderailleur mee en dat lijkt een beetje op doortrappen. Til het achterwiel van de grond en draai de pedalen met de hand rond. Loopt de ketting soepel door de derailleur? Zo niet, probeer dan de verbindingsschakel soepel te maken of gebruik een SRAM 8-speed sluitschakel.

Als je dit eerst geverifieerd hebt, zet dan de fiets met het voorwiel recht tegen een muur. Zet een pedaalarm in de stand '3 uur' en ga met je volle gewicht op dat pedaal staan. Trapt hij dan door en waar? Op alle voorbladen?
Laat even horen of je iets aan deze suggesties hebt gehad! Daar leren ik en anderen weer van.
let bij het kiezen van één of meer kettingbladen op:
- de steekcirkel (diameter van de ring door de gaatjes met de boutjes). precies meten want bijvoorbeeld 104 en 110 schelen niet zo veel. mocht je hier op willen zoeken, gebruik dan ook de afkorting 'BCD'.
- het aantal armen in het kettingblad. veelal 4 of 5.
je kunt ook zoeken/google-en op het nummer dat waarschijnlijk aan de binnenkant van de traparm/crank staat. zo vind je links met de gegevens van dit onderdeel en van kettingbladen.
succes en laat inderdaad alsjeblieft even weten hoe dit uitpakt.
groet! hoogframe