Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen trailer?? - Forum Wereldfietser

Ervaringen trailer??

Hallo,

Heeft iemand ervaring met de trailer van Koga Miyata (Chelo)? We kunnen er één tweedehands aankopen, maar ik vind voorlopig nergens reviews. Lijkt een zeer aantrekkelijke trailer, maar bestaat nu toch al enkele jaren en ik vind er nergens ervaringen over. De BOB lijkt nog steeds dé trailer nr 1 te zijn...

En daarbij aansluitend: wat zijn jullie ervaringen over het fietsen met een trailer vs. fietsen met zakken? Mijn zoon gaat voor de eerste keer met de mountainbike mee op fietsreis, en een trailer lijkt dan handiger dan een systeem plaatsen om toch zakken te hangen. Iemand beide uitgeprobeerd?

Ik kijk uit naar de reacties!!
beste wannes

ik heb lang gezocht en overwogen welke vorm van bepakking, op de fiets of achter de fiets,
en gekozen voor achter de fiets en deze ook gevonden ideaal alles bij de hand en daarbij een stoeltje en tafel in het frame, wat ik een voordeel vind is dat je overal bij kan en niet de hele tas moet door spitten om iets te vinden, je hebt 4 tassen om alles in te pakken, mijn tent bovenop de tafel gemonteerd in een waterdichte tas en een waterdichte tas voor andere dingen zelf in te vullen.

voordelen
1. makkelijk om te bouwen als bagage voor in het vliegtuig of trein
2. tafel en stoeltje in het frame verwerkt
3. blijf mooi staan met standaard
4. kan wel wat gewicht hebben bepakking
5. in rugtas zit zonnecel verwerkt om op te laden klein apparaat mp3 ofzo of powerbank
4. je kan er makkelijk bij als je iets wil pakken
5. kan makkelijk off road fietsen
6. makkelijk af en aan te koppelen
7. stevig frame aan twee kanten vast op de snelspanner
8. een stangetje om film camera op te zetten zit in het frame
9. het wiel van de kar veert mee

er zijn natuurlijk ook nadelen
1. de ritsen van de tassen zijn niet waterdicht maar er zit een hoesje bij die kan je er overheen trekken
2. de snelspanner voor in het achterwiel om de kar te trekken is te slap is bij mij afgebroken, oplossing aan het frame monteren verder geen problemen meer
3. wat ik wel ervaar tijdens het fietsen dat hij toch wel de beweging van het fietsen via het frame naar de kar overbrengt ik heb een vlaggetje op de kar en dat gaat flink heen en weer, oplossing dat ik twee extra wielen gemonteerd hebt, net zoals met kinder zijwieltjes maar dan wel met gelagerde wielen.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik ben er erg blij mee met wat aanpassingen maar dat is persoonlijk als je meer wilt weten stuur maar een berichtje
Hoi Wannes,
In 2007 hebben we de fietskar mogen ervaren. Toen schreven we er dit over. Heb even snel een copietje gemaakt. Wellicht heb je er wat aan. Veel succes,
Marco



De Koga Miyata Chela, een wolf in schaapskleren


Koga Miyata heeft lef.
Het bedrijf heeft opnieuw gekeken naar de uitrusting van de fietsreiziger en is tot de conclusie gekomen dat het beter zou moeten kunnen. Een fietser fietst, een fietser loopt wanneer een stadje wordt bekeken, veel fietsers maken foto’s en na het fietsen heeft een fietser een goede plek nodig om uit te rusten. En om al die verschillende activiteiten te kunnen doen, sjorren we een stoeltje achterop de bagagedrager, naast de rugzak en het fotostatief en vragen we ons af waar we nu dat tafeltje moeten laten?
Dat kan beter, moet Koga Miyata gedacht hebben en is gekomen met de Chela. Een wolf in schaapkleren, een fietskar met veel verschillende gedaantes.
Bike & Trekking kreeg een exemplaar mee en ging een aantal dagen fietsen door het Duitse Pfälzerwald.

We krijgen het prototype van de Chela mee. De kar is ten opzichte van het vorige model gewijzigd. Er zijn vooral verbeteringen aangebracht die de stabiliteit ten goede zou moeten komen. Koga benadrukt wel dat dit model nog niet af is.
Tijdens de eerste afdaling merken we daar niets van. Na de eerste paar kilometers begint het rijden met de kar vertrouwd te voelen en durven we steeds sneller af te dalen. Neus op het stuur en met gemak komen we boven de 60 km/h uit. Bij de eerste bocht flink in de remmen. Het gewicht van de kar duwt de fiets naar voren maar het geheel blijft keurig recht.
Dan de beklimming. De heuvels in het Pfälzerwald kunnen lang zijn. Vijf kilometer klimmen bij een gemiddeld stijgingspercentage van acht procent. De kar met tassen weegt 12,6 kilo en samen met mijn bagage kom ik al snel boven de 30 kilo uit. En dat is te voelen. Het grote gewicht speelt parten bij klimmers die op kracht klimmen. Het bewegen van de fiets van links naar rechts, en dus ook de kar, zorgt voor veel krachtverlies. Fietsers die meer op souplesse naar boven peddelen hebben minder problemen. Fiets recht houden, niet gaan trekken aan het stuur en langzaam omhoog klimmen. Eigenlijk zoals het hoort.

Op het terras, met een koud Duits biertje in onze hand, bekijken we de Chela eens beter. De basis van de kar, het frame, ziet er erg solide uit. Koga heeft duidelijk gekozen voor een sterke constructie boven het verminderen van het gewicht.
De kar heeft verschillende functies. Bovenop ligt een rugzak met een zonnepaneel waarmee je een mobiele telefoon of een ander energievreter kan opladen. Onder de rugzak bevindt zich het stoeltje. Wanneer de kar op zijn pootjes staat kan je zonder problemen gaan zitten, zelfs als de fiets nog is aangekoppeld. Naast het stoeltje bevindt zich het tafeltje.
Onderin de kar ligt een grote tas waar plaats is voor de tent, de slaapzak en een matje.
In de L-vormige tassen aan de achterzijde van de kar is er ruimte voor kleding en de rest van de kampeeruitrusting. De rugzak wordt gebruikt voor de zaken die je direct nodig hebt.
Alle tassen hangen met speciale gespen aan het frame.
In het midden van de kar bevindt zich het statief. Leuk om met de snelontspanner een foto van jezelf te maken tijdens het fietsen.

De opbouw van de Chela heeft ook nadelen. Onderweg kan je alleen bij je spullen wanneer je de tassen los gespt van de kar. Even snel iets pakken is er dus niet bij. De tassen zijn toegankelijk gemaakt door middel van ritsen. De kwaliteit van de ritsen van ons proefmodel was niet bijzonder goed. Daar komt bij dat door het gebruik van dit type ritsen de tassen niet meer waterdicht zijn. Een kleine regenbui zal geen probleem zijn maar een paar uur in de regen fietsen wel. Koga levert bij de Chela een speciale hoes die over de gehele kar kan worden getrokken.
Om bij de onderste tas van de Chela te komen moet je de zitting van het stoeltje opklappen. Bij ons proefmodel hadden we daar nog steeksleutel 13 voor nodig maar we gaan ervan uit dat Koga dat bij het uiteindelijke model zal veranderen.
Na drie dagen fietsen bleken er op de tassen enkele slijtplekken te ontstaan op de plaats waar de tas tegen het frame van de kar schuurt.

Op asfalt rijdt de Chela prima. De kar is geveerd zodat we nauwelijks oneffenheden in het wegdek voelen. Ook op een goed bospad houdt de kar zich goed. Anders wordt het wanneer het terrein wat ruwer wordt. Door het hoge gewicht is het met de Chela niet mogelijk om zanderige bospaadjes te bedwingen, laat staan een wat meer technisch parcours met boomstronken en stenen. Maar goed, daar is de kar waarschijnlijkheid ook niet voor bedoeld.
Eigenlijk zou je met dit soort fietskarren ook een stuurtas of voortassen op je fiets moeten hebben. Het gewicht van elke fietskar op het achterwiel zorgt ervoor dat het voorwiel wat minder grip op het wegdek heeft. Voortassen of een stuurtas compenseren dat.

Eenmaal ons tentje opgezet genieten we op het stoeltje van de Chela van een echte mooie Duitse wijn en blikken terug op de Koga Miyata Chela. Technisch is de kar nog niet helemaal in orde. Gebruiksgemak en de gebruikte materialen van vooral de tassen kunnen nog worden verbeterd. Met 799 euro heeft de Chela een flinke prijs en dan mag je verwachten dat dat in orde is. Een fietskar met veel mogelijkheden maar de vraag is of al die mogelijkheden opwegen tegen het hoge gewicht. Maar goed, dat bepalen wij niet, die keuze is aan de koper.


Tekst en fotografie
Marco Meijerink
Wannes Vandenbussche schreef:
za 12 mei, 2018 11:10
wat zijn jullie ervaringen over het fietsen met een trailer vs. fietsen met zakken?
In het algemeen, opgesteld door meerdere mensen: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... Aanhangers
Wel genoemd, maar niet heel specifiek. Een trailer is langer. Vaak gefietst met zelf fietsende kinderen en een aanhanger, weliswaar in NL. Meestal naast elkaar, vader en zoon. Maar soms moet dat toch even snel achter elkaar, vanwege tegenliggers o.i.d. Dan is het extra oppassen met de extra lengte. Het is bij ons gelukkig nooit fout gegaan, wel een keer bijna.