Hallo,
Vorige zomer kreeg ik ineens de fietskoorts en heb 1500+ km op een oude stalen, zware Gazelle damesfiets met 3 versnellingen afgelegd. Dit is tevens mijn stadsfiets en ik wil nu het weer mooi weer wordt een extra fiets aanschaffen om te toeren en ook af en toe 's avonds wat kortere ritjes mee te rijden. Eigenlijk weet ik niet 100% precies wat ik wil maar een soort fitness/trekking hybride lijkt mij het meest geschikt hiervoor om mee te beginnen. Heb ook naar gravelbikes zitten kijken maar die lijken mij wat te sportief zeker aangezien ik al 40+ ben en een oude damesfiets gewend ben. Ook ben ik van plan om misschien wat verder weg te gaan -zeg weekend of weekje- naar België, Duitsland en Noord-Frankrijk zo'n beetje. Ik zoek iig een (veel) lichtere fiets met meer versnellingen voor heuvels/bergen en minimaal 2 bidonhouders met de mogelijkheid om bagagedragers en spatborden te monteren voor langere (meerdaagse) tochten Ook fijn is dat ik een herenmodel kan kiezen dat veel beter op maat is. Heb het halve internet al zitten vergelijken en eindelijk tot een selectie gekomen van 2 modellen, de Trek FX 2 Disc en FX 3 Disc
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... c/p/21574/
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... c/p/21572/
De belangrijkste pluspunten van de FX3 Disc zijn zo te zien:
+ carbon vs aluminium voorvork (ook met lowrider bevestigingen op carbon voorvork);
+ groter versnellingsbereik (27 vs 24 versnellingen en 48/36/26 crankset vs 48/38/28) -->
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB ... 4&UF2=2170
+ hydraulische vs mechanische schijfremmen.
Een minpunt van de FX3 Disc zijn wellicht de "Bontrager Satellite IsoZone Plus" handvatten en evt. problemen om bar ends te monteren (?).
Ook een aardig verschil is de prijs: de FX 3 Disc is 50% duurder, €750 ipv €500 voor de FX 2 Disc dat ik dan weer mooi kan besteden aan accesoires zoals fietskleding en evt. een fietscomputer (wil eerst kijken of een app als Strava + smartphone bevalt).
Belangrijkste is eigenlijk de duurzaamheid van het geheel aangezien ik wel aardig wat wil gaan fietsen en of ik dat versnellingsbereik wel nodig heb. Aan de andere kant mocht ik toch liever een racefiets achtig model hebben zoals een gravelbike of juist een zwaardere toerfiets dan scheelt dat weer wat euro's investering als ik 'm wil verkopen.
Zo kun je wel blijven vergelijken vandaar dat ik de casus hier maar even voorleg
(Het hoeft ook niet per sé een Trek te zijn maar de garantie op frames en uitgebreid dealernetwerk is wel een plus, en verder kijken betekent weer meer keuzestress )
Vorige zomer kreeg ik ineens de fietskoorts en heb 1500+ km op een oude stalen, zware Gazelle damesfiets met 3 versnellingen afgelegd. Dit is tevens mijn stadsfiets en ik wil nu het weer mooi weer wordt een extra fiets aanschaffen om te toeren en ook af en toe 's avonds wat kortere ritjes mee te rijden. Eigenlijk weet ik niet 100% precies wat ik wil maar een soort fitness/trekking hybride lijkt mij het meest geschikt hiervoor om mee te beginnen. Heb ook naar gravelbikes zitten kijken maar die lijken mij wat te sportief zeker aangezien ik al 40+ ben en een oude damesfiets gewend ben. Ook ben ik van plan om misschien wat verder weg te gaan -zeg weekend of weekje- naar België, Duitsland en Noord-Frankrijk zo'n beetje. Ik zoek iig een (veel) lichtere fiets met meer versnellingen voor heuvels/bergen en minimaal 2 bidonhouders met de mogelijkheid om bagagedragers en spatborden te monteren voor langere (meerdaagse) tochten Ook fijn is dat ik een herenmodel kan kiezen dat veel beter op maat is. Heb het halve internet al zitten vergelijken en eindelijk tot een selectie gekomen van 2 modellen, de Trek FX 2 Disc en FX 3 Disc
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... c/p/21574/
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... c/p/21572/
De belangrijkste pluspunten van de FX3 Disc zijn zo te zien:
+ carbon vs aluminium voorvork (ook met lowrider bevestigingen op carbon voorvork);
+ groter versnellingsbereik (27 vs 24 versnellingen en 48/36/26 crankset vs 48/38/28) -->
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB ... 4&UF2=2170
+ hydraulische vs mechanische schijfremmen.
Een minpunt van de FX3 Disc zijn wellicht de "Bontrager Satellite IsoZone Plus" handvatten en evt. problemen om bar ends te monteren (?).
Ook een aardig verschil is de prijs: de FX 3 Disc is 50% duurder, €750 ipv €500 voor de FX 2 Disc dat ik dan weer mooi kan besteden aan accesoires zoals fietskleding en evt. een fietscomputer (wil eerst kijken of een app als Strava + smartphone bevalt).
Belangrijkste is eigenlijk de duurzaamheid van het geheel aangezien ik wel aardig wat wil gaan fietsen en of ik dat versnellingsbereik wel nodig heb. Aan de andere kant mocht ik toch liever een racefiets achtig model hebben zoals een gravelbike of juist een zwaardere toerfiets dan scheelt dat weer wat euro's investering als ik 'm wil verkopen.
Zo kun je wel blijven vergelijken vandaar dat ik de casus hier maar even voorleg
(Het hoeft ook niet per sé een Trek te zijn maar de garantie op frames en uitgebreid dealernetwerk is wel een plus, en verder kijken betekent weer meer keuzestress )