door
Wim » wo 02 nov, 2005 15:29
Hi,
De ene keer noem je het een X600, en de keer erna een X700. Maar goed, volgens mij maakt het niet uit voor wat betreft ombouw naar een racebocht. Daarvoor heb je een ander stuur nodig, dat spreekt vanzelf. Verder heb je andere derailleurschakelaars nodig, omdat de normale mtb schakelaars niet op een racebocht passen (andere diameter stuurbuis op de plek van de schakelaars). De makkelijkste en goedkoopste manier is commandeurs op de schuine frame buis naar beneden, zoals vroeger, of crosscommandeurs op het einde van je stuurbocht (erg handig). Je kunt ook race sti schakelende remgrepen nemen, maar die zijn duur, niet super betrouwbaar, en niet even goed met alle mtb derailleurs compatibel (achter gaat nog wel, voor is moeilijker). Zie de site van Marten Gerritsen (
www.m-gineering.nl voor uitgebreide discussie en uitleg). Als je de veel betrouwbaardere Campagnolo shifters zou willen combineren met Shimano derailleurs is er de JTek Shiftmate die zowat elke combinatie mogelijk maakt. Verder heb je om dezelfde reden andere remhandles of andere remmen nodig: helaas zijn de meeste remhandles voor racebochten niet geschikt in samenwerking met v brakes (en die heb je zo te zien). De beste betalbare oplossing is dan de Dia Compa 287v die wel de juiste hoeveelheid kabel trekt. Wil je absoluut (dure) schakelende remhandels, dan zit je vast aan andere remmen (cantilevers voor raceremhandles). Ingewikkeld he? Kijk anders eens op de genoemde site van Marten Gerritsen, of die van amerikaans fiets guru Sheldon Brown: www. sheldonbrown.com
Er is nog een dingetje waar ik je voor moet waarschuwen: bij gebruik van een racebocht moet je frame meestal niet al te lang zijn, anders zit je zo ver naar voren uitgestrekt. Dat is wel eens een probleem met omgebouwde echte mtb's, maar ik vermoed dat die Navigators vrij kort zijn (ze gelden als comfort bikes).
Je comfort kun je zeker ook nog verbeteren door de breedste soepele band te monteren die tussen je frame en spatborden past. Een Big Apple zal wel niet passen, maar een Marathon 2006 42-622 zal met een beetje geknutsel wel moeten lukken, en heel misschien zelfs een 47-622 (al vrees ik van niet). De X 600 lijkt in dit verband makkelijker dan de X 700.
Wim