en hoe het verder ging:
Ik heb de fiets wat TLC en onderhoud gegeven: achterderailleur gangbaar gemaakt, ketting gesmeerd, verweerde 23-622-banden door tweedehands 28-622 vervangen, voor en achter led-batterijlicht er op, remkabel voor nog even vervangen (zo net na de testrit trok ik die kapot
(beter nu dan op weg naar huis)), en nog wat andere dingen gedaan+afgesteld+etc.
De fietsenmaker had gezegd dat de derailleur 'gebroken' was.... wat blijkt, deze oude Shimano Altus LT-derailleur heeft geen gesloten derailleur'kooi' met zo'n achterplaat achter beide derailleurwieltjes.
zie hier:
http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... &Enum=108
De derailleur is aan de achterkant open en als de ketting niet spant en/of je schakelt en/of je trapt achteruit dan kan de ketting er af of tussenuit schieten. De ketting loopt nu weer goed en 'gesmeerd', in de bekende S-bocht, over beide derailleurwieltjes. Ik had nog nooit zo'n model derailleur gezien: weer wat geleerd
(Op termijn heeft de fiets meer onderhoud/revisie nodig, bijvoorbeeld door de oude 5-speed op te waarderen tot 7-speed, bijvoorbeeld door een tweedehands fiets als onderdelendonor te gebruiken en ik kan dan wel iets met een aardig toerframe. )
Annadegroot heeft haar fiets weer terug, is er blij mee en fietst er nu zo'n 30 km mee terug huis.
Graag gedaan! Fijn! Groet! hoogframe