door
robhuls » zo 15 apr, 2018 11:39
Ik heb de R1 naar Berlijn twee jaar terug gereden, ik herinner me geen Paderborn. De bebording is veelal uitstekend, hoewel dat een beetje afhankelijk is van de deelstaat, maar het is wel Duitsland he. In Saksen (meen ik) zijn er zelf telkens speciale R1 rustpunten met bankjes etc. en ook informatieborden kom je later in de route in overvloed tegen. Ik zou wel een GPS track op bijvoorbeeld Osmand mee nemen, er ontbreekt altijd wel een keer een bordje, of je kijkt er zelf overheen.
Ik heb vorig jaar Benjaminse naar Rome gereden en dan kiest de R1 toch wat rucksichtsloser voor verkeersluwte, de prijs die je daarvoor betaald is dat de verharding soms te wensen over laat en er, bijvoorbeeld in de Harz, wat steil klim/daalwerk in zit.
Ik vond het een leuke gevarieerde route. Sommige stukken zijn erg verlaten (grootschalige landbouw in Saksen Anhalt en bijvoorbeeld op weg naar Munster is er ook vooral heel veel landbouwgebied), maar die hebben voor mij weer hun eigen charme (dorpen in het oude oosten waar de hoofdweg nog uit kasseien van voor WO1 bestaat en de zijwegen zelfs in het dorp niet verhard zijn). Heel veel stukken zijn heerlijk fietsen en je ziet heel veel verschillende kanten van Duitsland. Campings zijn soms few and far between, maar met hotels/hostels is dat wellicht wat minder lastig. Ik heb af en toe wel gevloekt over de keuzes in de route, maar heb vooral heel veel mooi gefietst.