groverr schreef: ↑wo 04 apr, 2018 11:50
Afgelopen weekend heb ik weer een rondje gemaakt door de Ardennen en Luxemburg en vorig jaar heb ik de Groene Valleienroute gefietst door Noord Frankrijk en via Wasserbillig en de Vennbahn terug. Mijn beeld is dat Luxemburg en de Eifel verzorgder zijn dan Wallonie en Noord Frankrijk. En dan bedoel ik alles dat door mensen is gemaakt. De stadjes in de Ardennen zijn aardig, maar op 1e paasdag kon ik alleen tosti krijgen in de dorpskroeg. Dat houdt niet over, maar heel droevig is het ook weer niet.
Ik zou de volgende keer naar Basel langs de Roer of de Vennbahn + Venquerbahn richting de Kyllradweg en dan langs Trier richting Saarbrucken. Geleidelijk klimmen en koersen langs rivieren vindt ik heerlijk, waarbij ik ook veelal op de doorgaande weg blijf en niet alle fietspaadjes en strookjes meepak. Een nadeel van de oude spoorlijnen is dat ze in de zomer veel struikgewas hebben met blaadjes, waardoor je niet zo veel ziet.
De route naar Bazel uit het boekje gaat nu juist over de Vennbahn. In Weismes/Waimes, Montenau en Sankt-Vith vind je zeker voorzieningen, maar ook op andere plaatsen .
Je gaat maar voor een kort deel door Wallonie (overigens voor een belangrijk deel door de goed geoorganiseerde Duitstalige Oostkantons van Belgie) en vervolgens van noord naar zuid door Luxemburg. Je kunt ook nog kiezen voor een variant via Trier. De camping van Trier is vlakbij een oord van lichte zeden, maar daar heb je op de camping zelf geen last van.
Ook in Duitsland heb ik gehad dat een eenzaam horecabedrijf dat aangegeven stond op de fietskaart net een wekelijkse "Ruhetag" had, of dat de gelegenheid pas om 15:00 uur open ging, terwijl ik om 12:00 uur trek had.
Als fietser moet je daar in het buitenland een beetje op ingesteld zijn. Zorg dat je op de camping wat extra thee of koffie zet en vul daar je termoskan mee. Een hapje als nood voor onderweg is gemakkelijk meegenomen. Een beetje avontuur hoort erbij.
Het leuk van deze route is dat er meerdere fietsers onderweg zijn.Je komt aan op een verlaten Camping Municipal. Niemand in het velatenreceptiegebouwtje, maar je kun rustig je tentje neerzetten en de douches blijken warm. Later arriveren er nog meer fietser en wordt het toch nog gezellig. In sommige kleine plaatsen komt Mijnheer de Burgemeester 's avonds hoogstpersoonlijk langs om het kampeergeld op te halen.