Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brooks flyer of b67 - Forum Wereldfietser

brooks flyer of b67

hoi,
mijn vriendin heeft heel snel last van zadelpijn, ze rijdt nu met een zachte zadel.
ik zelf rijd al ruime tijd met de b17 van brooks en ben hier heel tevreden over, ze wil nu ook wel een brooks aanschaffen maar ze weet niet goed welk model te kiezen...
we vertrekken in april voor 1.5 jaar op reis met de fiets...
zelf heb ik de aged uitvoering genomen en die viel reuze mee.
we twijfelen tussen de flyer smal aged en de b67 smal aged.
wie heeft er tips???
thanks
manu schreef: we twijfelen tussen de flyer smal aged en de b67 smal aged.
wie heeft er tips???
thanks
Proberen? Wij kennen het achterste van jou vriendin niet :wink: :oops:
Groeten,
Leon

Overweeg ook de Brooks Conquest Lady.
Proberen.
Dat is de enige mogelijkheid.
Inrijden en 1000 kilometer vertrouwen hebben dat het goed komt.
niko

Het is behalve anatomie deels een kwestie van houding. Zit je echt rechtop dan moet het denk ik de B67 worden. Naarmate je verder voorover zit, moet je een smaller zadel hebben. Dus de eerste is dan de Champion Flyer, en zit je nog verder voorover de Countess (de damesuitvoering van de Conquest). Het verschil tussen de damesuitvoering van de Champion Flyer en de Countess is overigens niet groot. De Countess is duurder, heeft dikker leer, en is wat stijver (en gaat zeker langer mee). Ik heb zelf een B66 op mijn stadsfiets, een Champion Flyer op mijn vakantiefiets (tandem) met licht gebogen riser bar, en een Conquest op mijn semi race fiets met race stuur. Dat laatste vind ik eigenlijk het lekkerste, maar dat kan ook komen omdat ik een voorkeur voor racebochten heb, en omdat er dan minder gewicht op je kont steunt.
Een modern alternatief is overigens een Thudbuster verende zadelpen met een ongeveerd Brooks zadel zoals een B17.
Wim

Hallo Willem,

Jij bent blijkbaar de Brooks-expert. :wink:

De Champion Flyer heeft dus dunner leer, en is minder duurzaam. Geldt dat ook voor de B67? Ik twijfel tussen deze twee. Weet dat (te veel) voorover zitten mij niet bevalt. En heb de laatste weken wat last van m'n linkerschouder (*).
En wanneer ga ik de beperkingen van de B67 voelen? Bij het klimmen?

Inderdaad; 'proberen', zoals nikopaul zegt. Maar ja het is wel duur proberen...

Groeten, Marco

(*) Als ik achter m'n pc zit. Maar volgens de fysiotherapeut is het iets tijdelijks.

Gebruik je een recht stuur? Maar goed, dit is dus echt heel moeilijk te zeggen, omdat je eerlijk gezegd van een afstand niet kunt zien of iemand's zitbotjes ver uiteen staan of niet (bij vrouwen meer dan bij mannen - om begrijpelijke redenen - en daarom hebben zij bredere zadels nodig). Zelf heb ik een duidelijke voorkeur voor de smallere zadels, maar dat heeft vast meer met mijn skelet te maken dan met iets anders. Ik vind dus een B66/67 zelfs voor een stadsfiets (behalve het heel traditionele oudhollandse type) eigenlijk te breed. Mijn volgende stadsfiets krijgt dus een (smallere) Champion Flyer. Op dezelfde manier vond ik de Chanmpion Flyer al best breed voor onze tandem met recht stuur (waar ik ook nog eens tamelijk rechtop op zat). De tandem is nu verkocht (mijn zoontje van bijna negen wilde niet meer achterop), en over een maand of zo rijd ik dus zelf op mijn nieuwe solofiets (een 26 inch randonneur met vrij hoog geplaatst racestuur). Ik ga beginnen met de smalle Conquest, en daarna eventueel mijn Champion Flyer (niet meeverkocht, wat denk je) proberen. Kortom, mij lijkt een B66/67 voor een toch wat sportieve vakantiefiets te breed. Maar ik weet ook dat er heel wat wereldfietsers die meer fietsen dan ik op een B66/7 rijden. Het is helaas niet makkelijk te voorspellen.
Ik kan nog wel iets zeggen over de duurzaamheid en het inrijden. De Conquest is inderdaad steviger, en zal vast langer goed blijven (is ook heel wat duurder). Veert echter ook iets minder dan de Flyer. Er schijnt overigens ook een Flyer met dikker leer te komen. De B66/7 heeft voor zover ik me herinner wat dunner leer. Overigens kun je bij die brede zadels ook nog kiezen uit andere modellen. Er is ook een veel lichtere B72, met een ander soort wat stijvere veren. Het inrijden was met de soepeler Champion Flyer een heel stuk sneller voor elkaar dan met de nieuwe dikke Conquest die ik ongeveer tezelfdertijd gekocht heb. Maar de laatste vind ik nu het gebeurd is fijner.
Wim

Welke breedte je moet kiezen? Ga op een stukje golfkarton zitten. Ga in die hoek zitten zoals je op je fietsie zit. Dan zie je aan de afdrukken vanzelf hoe breed het zadel moet zijn.
Er is ook een tabel voor (van SQ-lab), waaruit je kunt afleiden onder welke zithoek welke breedte zadel je nodig hebt (meestal 14, 15, of 16 cm)

En Willem, mijn complimenten voor jouw Brooks zadelkennis! Daar kunnen ze bij de importeur Agu nog wat van leren :-)

Willem Jongman schreef:Gebruik je een recht stuur?
Ja, ik heb een recht stuur, met Pro rubber Anatomic Bar Ends. Ik zal ook eens zien, of er een langere stuurpen voor m'n Koga te krijgen is. Om het stuur wat hoger te zetten. Het lijkt mij dat dat kan helpen.

Bedankt voor je uitvoerige antwoord.
Eric Schuijt schreef:Welke breedte je moet kiezen? Ga op een stukje golfkarton zitten. Ga in die hoek zitten zoals je op je fietsie zit. Dan zie je aan de afdrukken vanzelf hoe breed het zadel moet zijn.
Er is ook een tabel voor (van SQ-lab), waaruit je kunt afleiden onder welke zithoek welke breedte zadel je nodig hebt (meestal 14, 15, of 16 cm)
Goede info, Eric! Kan ik wat mee.

Groeten, Marco