Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen gezocht met Exped tent: Spica 2UL of Mira 2HL - Forum Wereldfietser

Ervaringen gezocht met Exped tent: Spica 2UL of Mira 2HL

Hallo,
Naar aanleiding van een ander bericht hier op het forum ben ik op de site van tarpshop.nl terecht gekomen, waar ik de Exped Spica 2UL en de Exped Mira 2HL tenten ben tegengekomen (maart 2018):

Spica: 220 x 115 x 100 cm (l x b x h), 1,65 kilogram en pakmaat 42 x 13 cm, waterdichtheid bodem 10000, buitentent 15D ripstop nylon, tentbodem 40 D ripstop nylon Prijs 470,-

Mira: 215 x 125 x 110 cm (l x b x h), 2,05 kilogram en pakmaat 42 x 15 cm, waterdichtheid bodem 5000, buitentent 30D ripstop nylon, tentbodem 70D taffeta nylon Prijs 420,-

Zoals je ziet is de Mica net wat goedkoper, maar ook groter, wat zwaarder door steviger materiaal maar minder waterdichtheid. Ik gebruik de tent 3 seizoenen voor fietsvakanties in Europa van een paar weken en voor grotere reizen van een paar maanden, waarbij ik een iets grotere tent wel prettig vind. Omdat die grotere reizen met het vliegtuig is, is een lichtere tent prettig, want ik zit rond het maximum gewicht wat in het vliegtuig mee mag.

Wat is nu een slimme keuze??
En wie heeft er al gekampeerd met een van deze tenten en wat is je ervaring ermee?
Groet, Petra.
Kan je helaas niet met deze tenten hepen maar ik ben wel erg benieuwd naar de ervaringen met 15D ripstop nylon. Dat is ongeveer zo dun als vloeipapier ( :wink: ). Vraag me af hoe het met de degelijkheid daarvan zit (schuurbestendigheid en slijtage), het doorhangen bij vocht (en dus moeten naspannen) en met het "doorschijnen" van het doek.

Dun doek maakt het allemaal wel steeds lichter, maar heeft missschien ook nadelen tov "dikker" (bijv. 30D) doek.
Hallo,
Tja, dat is o.a. een van de dingen die ik wil weten.
Zijn deze tentjes dan zo nieuw dat nog niemand er ervaring mee heeft?
Groet, Petra.
Mijn Terra Nova heeft een buitendoek van 20D, het is degelijk genoeg. maar gaat wel doorhangen als het afkoelt/nat wordt. Veel dunner zou ik het niet willen hebben.
Hallo,
Mijn huidige tent Vaude Hogan UL 2P heeft een buitentent van 40D en gaat ook doorhangen bij nat of afkoelen. Dus volgens mij heeft de dikte van de buitentent daar niet zo heel veel mee te maken. Volgens mij gaat het bij de dikte eerder om doorlekken.
groet, Petra.
Beide Exped tenten zijn zeker niet nieuw en al wat langer op de markt, stonden ook op mijn shortlist toen ik een nieuwe tent zocht. Exped maakt aardige tentjes met leuke doordachte details maar is wel stevig geprijsd, vandaar misschien niet zo populair? Op het outdoorseiten.net forum kan je wat reviews vinden maar niet echt veel.
https://www.outdoorseiten.net/forum/sho ... ost1560790
https://www.outdoorseiten.net/forum/sho ... ped-Mira-1

Voor doorlekken van regenwater door de stof heen hoef je niet bang te zijn, wel kan bij het doorhangen van dun tentdoek de buitentent tegen de binnentent gaan plakken en daardoor het condenswater in de binnentent kan vallen.