Additionally, paste this code immediately after the opening tag: DSLR Lenskalibratie om scherpte te houden of vernieuwen? - Forum Wereldfietser

DSLR Lenskalibratie om scherpte te houden of vernieuwen?

Mijn Nikon DSLR met de 18 - 200 lens hobbelt al weer wat jaren in de stuurtas mee op de fietstochtjes. De laatste tijd zijn de foto’s minder scherp. Het mooie scherpe is eraf. Dat kan wel opgepimt worden met software maar dat is niet mijn ding. Ik denk dat het gewiebel wat met de scherpte heeft gedaan.
Wie heeft er ervaring lenscalibratie of eigenlijk de camera met lens. De lens is al eens ter reparatie weg geweest en daarna zag ik geen verschil. Ook niet met een nieuwe bril.
Er zijn doe het zelf pakketjes maar werkt dat ook? https://www.cameratools.nl/lenzen-objec ... alibratio/
Ik ken dat programma niet, maar je kan bij de meeste dSLR wel per lens instellen hoeveel (en welke kant uit) er eventueel gecorrigeerd moet worden.
Let wel dat hier limieten aan zitten. Als je lens echt beschadigd is, in de zin dat de interne lenzen niet meer goed in lijn staan, dan zal zo'n "doe het zelf" boek / software / stappenplan weinig voor je doen.
Wat je wel kan doen is even nagaan of het je lens is of de camera zelf. Je zou dan met beide naar je locale fotoboer moeten stappen en even vragen of je een foto mag maken (breng je eigen sd kaart mee) met een nieuwe dslr en de "verkeerde" lens van jou (waarvan je vermoed dat deze defect is) en een foto met je eigen camera met een nieuwe lens.
Ik weet verder niet waar je de lens "ter reparatie" hebt gestuurd, maar normaal gesproken krijg je hier garantie op, dus als jij niet tevreden bent zou ik hier dan ook mee terug gaan. Meestal kost het calibreren (lens en camera) wel een aantal honderd euro's en dan mag je verwachten dat het dan ook werkt. Helaas ken ik alleen de Canon kant van het verhaal, maar ik kan me niet voorstellen dat het bij Nikon veel anders gaat.

Overigens zou ik deze vraag zeker op een wat meer "foto oriented" forum zetten, want fietsen en dSLR gaat wel, maar het is niet een heel gelukkig huwelijk. Ik neem meestal de auto mee als ik echt ga fotograferen en als ik fiets neem ik zeg maar de 'minieme' foto-kit mee als überhaupt de dslr al meegaat.
Dank Rockhopper, het is inderdaad mogelijk de af te corrigeren. De lens is bij Konijnenberg nagekeken. Het is een risico om ze de camera mee te nemen maar ook wel een leuke combinatie. Op de fiets kom ik op de leukste plekken én een foto verslag van je trip is ook leuk.

Er zij calibratie kaarten te koop, wie heeft daar ervaring mee?
Ik heb paar vragen.
Wat is de reden voor onscherpe fotos
1. AF –auto focus
a. Scherptestellen naar voor
b. Scherptestellen naar achter
c. Scherptestellen sporadisch
d. Scherptestellen bij korte afstand
e. Scherptestellen bij korte afstand


2. Optische problemen - waak mechanisch
a. Bij bepaalde FL – focal lenght of overal
b. Onscherp in de bepalde beeldhoek of overal

3. Algeemeen
welke 18-20 heb je Nikon Tamron of Sigma met of zonder beeldstabilisatie - VR/IS/OSS/VC

PS: Thuis heb ik de test bench voor AF check . ook voor optische - ISO 12233 chart
Ik heb er wel eens mee te maken gehad en nog met dingen waarvan ik niet wist dat het kon ook.*

We zullen inderdaad moeten weten wat voor camera je hebt, wat voor type lens exact, hoe oud die zijn (wees realistisch, tweedehandsjes zijn vaak erg goedkoop en vrijwel ongebruikt) en vooral wat de problemen zijn voordat we ook maar iets kunnen zeggen dat een waas heeft van zinnigheid of er iets aan te doen is.

Maar als de lens eerst naar tevredenheid presteerde en na veel gehobbel in fietstassen niet meer ligt het voor de hand om te denken aan een of meerdere lenselementen die niet meer uitgelijnd zijn waardoor je bijvoorbeeld onscherpe hoeken krijgt. Om dat te controleren ga je - idee - op een hoge brug staan (zodat alle onderwerpen min of meer oneindig ver zijn) en maakt bij mooi helder weer een foto van het landschap bij lage iso, open diafragma en bij een aantal brandpuntsafstanden. Zorg dat er in elke van de vier hoeken iets te zien is waaraan je scherpte kunt aflezen, dus geen lucht. Ideaal is om vanaf één flat de tegenoverliggende flat, plat van voren, te fotograferen.

Maar bij heftig gebruikte lenzen heb je ook wel eens dat ze stoffig of beschimmeld van binnen worden. Dat kun je zien als je de lens op tele zet en er van achter naar voren met open diafragma doorheen kijkt terwijl je de lens voor een kleine puntige lichtbrond houdt zoals een fel halogeenlampje of een éénledszaklamp.

Wat miro ook noemt is dat een slecht functionerende AF soms anders scherpstelt als hij van de ene kant komt dan wanneer hij van de andere kant komt.

Een aantal hierboven genoemde links gaan over back- en frontfocusafstelling. Dat is iets heel anders en is een eigenschap van lens-cameracombinatie en niet of nauwelijks afhankelijk van levensduur.
Of je toestel daar last van heeft kun je vrij gemakkelijk testen door - en dit is een quick and dirty test - een klein dingetje (bv een cent) dat op een trottoir ligt met open diafragma te fotograferen onder een lage hoek. Je stel dan met de AF scherp op dat dingetje, maakt de foto en beoordeelt de foto op het schermpje. Gebruik de minimale iso, dus alleen overdag butien bij veel licht.
Als het goed is in het dingtje shcerp en de stoeptegels ervoor en erachter geleidelijk minder.
Als er een afwijking is zul je waarschijnlijk ontdekken dat de afwijking helaas afhankelijk is van de zoomstand, het diafragma en de afstand zelf. Soms heb je met de ene instelling een afwijking naar de ene kant en met de andere een afwijking naar de andere kant. Dat is dan helaas pindakaas want ik ken geen enkele dslr die meer dan één botte calibratie-instelling heeft. Gelukkig is het probleem bij moderne dslr-camera-lenscombinaties maar erg klein.

*: de meest bizarre afwijking zit in mijn D300 waarvan ik na jaren gebruik ooit heb vastgesteld dat de sensor er geroteerd in zit. Ik moet in principe alle foto's met ca. 2 graden roteren voordat het klopt of vlak voor het maken de camera de andere kant op roteren. (Niet heus dus). De tweede meest bizarre was een vreemdmerklens die ik linksboven op oneindig kom scherpstellen terwijl ik de kat rechtsonder vlakbij ook scherp had. De derde was een nieuw gekochte ouder model Nikkor 80-200 2.8 die zoveel last had van back- en frontfocus dat een twintig jaar oude, veel misbruikte en stoffige budgetlens in alle gevallen aanzienlijk scherpere foto's opleverde. Die laatste lens heb ik met veel moeite terug kunnen inleveren.
De D300 heb ik nog steeds en is verder een dijk van een camera.
Je zou ook een keer langs kunnen gaan bij Chipclean (http://www.lenscalibratie.nl/)

Hij maakt niet alleen spullen schoon maar is ook handig in het testen en instellen van de juiste setting om alles weer scherp te zien. Toen ik nog Nikon gebruikte ging ik er elke twee jaar een keer langs om alles weer op orde te krijgen. Heb nu een mirrorless system dus niet meer nodig.
mqaa schreef:
vr 16 mar, 2018 10:51
Hij maakt niet alleen spullen schoon maar is ook handig in het testen en instellen van de juiste setting om alles weer scherp te zien.
Dat is dus nog zo'n link. Het gaat daarbij uitsluitend en alleen om de zeer beperkte back- en frontfocuscorrectie van de genoemde camera's. Maar wat verwacht je voor 20 euro?
Echt corrigeren van verschoven elementen kost gewoon geld, meestal de moeite niet bij goedkopere instap-lenzen. Je moet namelijk uurloon rekenen, de lens moet open, ideaal gesproken gebeurt dit in een stofvrije ruimte, het moet gecorrigeerd worden en weer gekalibreerd. Zoals gezegd verwacht ik niet dat je dit kan voor minder dan 200€ en je moet de lens opsturen naar een repair service centrum, fotokonijn kan dit niet (wel het opsturen natuurlijk) zelf repareren indien je elementen niet meer recht staan.

Overigens als je testfoto's gaat maken op zoek naar of, en waar de afwijkingen zitten, vergeet vooral niet om een statief te gebruiken. Eigenlijk voor de hand liggend, maar zeker het vermelden waard.

Verder heb je helemaal gelijk dat het fijn is om een fotoverslag te maken van een fietsvakantie, maar ik kan deze foto's meestal net zo goed maken met een compactcamera van een paar honderd gram ipv de baksteen mee te nemen (mijn sDLR is gewoon zwaar, zeker met lenzen). En eerlijk gezegd zijn mijn meeste leuke 'verslag' foto's van een moment onderweg, niet iets waar ik lang de tijd voor neem. Ik kan 90% van mijn creativiteit kwijt met zo'n onhandige compact camera daar neem ik persoonlijk genoegen mee. Het helpt ook om een betere telefoon te mee te nemen en deze als camera te beschouwen. Ook hier zitten nadelen aan (met name bereik), maar deze is nog makkelijker te pakken en heb je echt altijd bij je.
Dank OmeGerrit, ligt nu op de printer. Lijkt veel op https://www.kamera-express.nl/product/1 ... derlenscal& Maar een stuk goedkoper.
miro post:
Ik heb paar vragen.

Wat is de reden voor onscherpe fotos
Geen idee, ik denk de AF. Gehele foto is niet scherp.
Ik heb een Nikon AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6G ED
PS: Thuis heb ik de test bench voor AF check OmeGerrit gaf net een linkje.
Eric op de Fiets schreef:
vr 16 mar, 2018 14:50
Gehele foto is niet scherp.
Dan is het geen focusafwijking of deze omschrijving is te summier. Heb je een online voorbeeld?
rockhopper schreef:
vr 16 mar, 2018 13:06
Echt corrigeren van verschoven elementen kost gewoon geld...
Helemaal gelijk en dat ga ik niet doen. Dan vervang ik de lens. Ik heb ook compact camera's die ik vaak gebruik maar voor echte foto's is de DSLR toch wel het leukste om te gebruiken.
Leon schreef:
vr 16 mar, 2018 10:10
Ik heb er wel eens mee te maken gehad en nog met dingen waarvan ik niet wist dat het kon ook.* We zullen inderdaad moeten weten wat voor camera je hebt...
(*) inderdaad ik wist niet dat je de AF via het menu kunt aanpassen op mijn D7100 AF-S DX NIKKOR 18-105mm VR-kit met AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6G ED die ik in 2006 bij de D70S heb gekocht. Die D70S heb ik in 2014 door een D7100 vervangen omdat het niet echt scherp meer was. Ik heb de lens in 2015 bij Konijnenberg aangeboden voor een "beurt" ivm scherpte klachten. Daar is hij nagekeken. Omdat de foto's niet echt lekker scherp zijn gebruik ik de set niet meer.
Leon schreef:
vr 16 mar, 2018 14:53
Heb je een online voorbeeld?
Er stonden foto's op http://www.055photowalks.nl/ maar ik kan ze daar niet meer terugvinden. Ik gebruik de set niet meer vanwege de onscherpte. Vandaar de zoektocht naar een oplossing.
Dit zijn LAB tests en je moet het achtergrond weten. Dan kun je resultaten interpreteren. Kortom aanschafprijzen zijn hoog en inleertijd lang.
1. AF test is sort gelijk als deze
http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart
2. Iso 12333 CHART
http://www.graphics.cornell.edu/~westin ... chart.html

PS - Mij ervaring - AF microadjustment werk redelijk op en vaste brandpunt lens. En pro zoom met 3keer zoombereik – werkt bijna niet en op een 18-200 helemaal niet.
AFMA is afganglijk van
- Apertuur – in geval van RSA – focus gaat naar foor of achter met verandering van apertuur. A bij SLR steelt sherpte full open
https://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_aberration
- Afstand – de lens kan front focusen bij 1m en back-focusen bij 20m
- FL – 18-200 is groot bereik
- AFMA werk alleen bij goed werkende lens – bijvoorbeeld een stoffige lens zou nooit goed werken.
Nikon 18-200 is een fijne lens. Gelukkig geen VR versie. want VR is een breekbaar ding
Mijn advies is als je de lens toch van de hand doet deze dan bij konijn in te leveren, zij konden er immers niks mis mee vinden. Een lens die alleen stof ligt te verzamelen heb je ook niks aan.
Eerst maar eens een nieuwe accu kopen. Die was helemaal leeg en in de lader knippert ie als een bezetene. 2 feb 2014 gekocht dus geen garantie meer. Bedankt voor de tips. :D

Inderdaad is vervangen van de huidige 18-200mm lens is een optie. De vraag is wat is een goede keuze een 200 of 300 met meer zoom en dan Nikon of toch Tamron?

Nikon AF-S 18-300mm f/3.5-5.6G DX ED VR of de Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro Nikon.
of weer een 200 lens die een stuk goedkoper is geworden.
Nikon AF-S 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II DX
rockhopper schreef:
vr 16 mar, 2018 15:17
Mijn advies is als je de lens toch van de hand doet deze dan bij konijn in te leveren, zij konden er immers niks mis mee vinden. Een lens die alleen stof ligt te verzamelen heb je ook niks aan.
Als de lens dan toch als tweedehandsje verkocht wordt kun je het ook zelf doen.

Na een aantal escapades heb ik geleerd dat de kans op een lens die goed is afgesteld op een camera toch groter is met een recent op de markt gebrachte eigen-merk-lens. Dus ik koop alleen een vreemdmerklens als ik de lens in kwestie zelf goed kan proberen.
Waardoor denk je dat de onscherpte veroorzaakt wordt door de lens?
Zo ja als het de lens is, zou je in een fotowinkel kunnen vragen om een nieuwe lens te 'testen' en het resultaat ervan bekijken?
Mij lijkt dat bij digitale camera's scherpstelling net zo goed een elektronisch body probleem kan zijn.
De inwendige techniek van de body. Het is tenslotte elektronica. Die niet bedoeld is om in een fietstas alle mogelijke kasseien en andere gebruiksonvriendelijke trillingen en schokken aan te kunnen.
Het zou de levensduur van elektronica nog weleens kunnen bekorten?

Hoe lang is de levensduur van een digitale camera?