Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk fietslot voor vakantiefiets? - Forum Wereldfietser

Welk fietslot voor vakantiefiets?

Hey fietsers

Ik wil voor mijn nieuwe fiets (die ik nog moet kopen :) ) een goed slot hebben. Nu heb ik al wat rondgekeken en beugelsloten zijn het beste, maar die wegen wel heel veel (1 - 1.5 kg voor een slot). Een kabelslot weegt een heel stuk minder, maar is natuurlijk ook wel wat minder veilig.

Mijn vraag is dus, welk slot hebben jullie bij op jullie fietsreizen?

Nick

Hoi Nick,

Goeie vraag! We zullen deze discussie volgen! :lol:

We hadden laatst voor de lol even het vaste axa slot van de fiets gehaald, maar dat ding woog ook nog een boel!

Succes met je zoektocht!

El & El

Hoeveel gewicht hebben jullie over om te voorkomen dat je fiets onderweg ineens weg is. Hangt ook van het land af: in Zwitserland is een licht slot voldoende. Een ringslot weegt veel maar is wel handig als je snel ergens naar binnen moet voor een sanitaire stop.
Met een kabel kun je je fiets vastzetten.

Hoi,
Als het echt moet kun je het best een gehard stalen kettingslot gebruiken.
Zie http://www.fietsersbond.nl/sloten voor uitgebreide tests. Helaas heeft de fietsersbond het gewicht vergeten te vermelden (de sukkels - sorry). Om mijn vouwfiets in Amsterdam te kunnen gebruiken heb ik zelf een van de betere yellowchains gekocht. Merk wel op dat er van dit soort ketting vele merken en uitvoeringen zijn.
Voor op vakantie is een ringslot met een losse kabel handiger om reden die hierboven al zijn vermeld, plus dat een kabel ook om een dikkere boom past. Maar licht is het niet.
Gelukkig is Nederland het epicentrum van het fietsendievengilde en wordt de noodzaak van een goed slot in het algemeen fors minder als je de grens overgaat.
Groeten,
Leon
Dus onderstaande sloten zijn echt niet nodig buiten Nederland of België?

Afbeelding
NickDB schreef:Dus onderstaande sloten zijn echt niet nodig buiten Nederland of België?
Het is denk ik niet juist om het zo te stellen.
Als je je fiets een nacht stalt in hartje Rome dan voorkomt zo'n dik slot dat ze je frame jatten, maar de rest van je fiets.... eh ...
Anderzijds kun je je fiets in de binnenlanden van Portugal waarschijnlijk gerust laten staan, de mensen gaan na een paar dagen hoogstwaarschijnlijk naar jou op zoek, of er iets met je aan de hand is :)
Het gaat er dus om waar je naar toe gaat. Net als in Nederland verschillen situaties vaak per kilometer.
Groeten,
Leon
Noem me maar een fanaat en bange blanke vrouw... maar sinds ik ooit tijdens de vakantie een fiets kwijtspeelde gaan er bij mij een beugelslot zoals op de foto én een krinkelslot mee. Met het laatste kun je je fiets zelfs aan de dikste boom vastklinken, maar het is niet zo héél erg dievenbestand. Bij elkaar dus een goede 1,5 kilo slot, maar een hoop muizenissen lichter... ik kan er steeds redelijkerwijs vanuit gaan dat mijn fiets blijft staan waar ik hem achtergelaten heb.

Groetjes,

Astrid

Zelf vind ik een ringslot toch altijd erg handig. Niet als bescherming tegen echt serieuse dieven, maar wel tegen de snelle graaiers die hun slag slaan terwijl je even in een winkel een ijsje koopt. Wie diefstal van onderdelen wil voorkomen, en zijn fiets feitelijk waardeloos voor dieven wil maken, kan Pitlock sloten voor bijvoorbeeld de wielen of het zadel kopen: http://www.pitlock.de/index.php
Dit weegt vrijwel niets, en bijvoorbeeld je wielen (ook met wat moeite met Rohloff naaf) kunnen er niet uit. Het grootste probleem lijkt me dat lang niet iedere dief de sloten zal herkennen voor wat ze zijn, en er dus niet door wordt afgeschrikt je hele fiets mee te nemen. Dat ze dan bij thuiskomst ontdekken dat ze niets kunnen met je fiets is dan een schrale troost.
Wim

Ik loop nu juist met de zelfde vraag rond. In de twaalf jaar dat ik in Amsterdam gewoont heb is nooit mijn fiets gestolen dankzij het Abus Granit beugel en een beetje gezond verstand. Dit slot weegt echter 1,5 Kg en werkt eigenlijk aleen goed als je allen het frame aan straatpalen etc. vast wil zetten. Maar voor touren zou ik toch graag iets meer mogelijkheden hebben.

laats ben ik ga voor een lichtere variant gegaan, de Abus Futura (weegt +/- 800gr), ook met het Abus Plus sleuteltje die dus niet "gepickt" kan worden. Maar met dit smaller beugelslot kon ik echter niet eens om lantaren palen heen. Dus heb ik een Abus expedition ketting gekocht, kwam redelijk goed uit de fietsersbond test met 6mm geharde schakkels en een hangslot (weegt in totaal ook +/-800gr) Maar helaas is hierbij het sleuteltje conventioneel en daar ben ik niet gerust mee, nadat ik eens heb uitgezocht hoe moeilijk of makkelijk het is om zo'n slot the "picken". Het slot kan ik niet opwaarderen naar een Abus Discus met een Plus sleutel omdat hij dan niet door de ketting schakkels past.

Kabelsloten vallen af, na het lezen van het fietersbond verslag.

Als ik dus mijn fiets op straat, uit het oog wil kunnen laten staan, dan denk ik op dit moment dat de beste oplossing een Abus : Diskus 20/70 & 110cm Chain, is. Ik heb hem nog niet besteld maar ik verwacht dat deze ook wel rond de 1,5 Kg zal wegen, helaas.

Misschien dat een Abus expedition ketting met een ring slot ook wel afdoende zal zijn en iets praktischer.

Hebben jullie nog andere suggesties of ervaringen?

Nog even. Ik geloof dat een AXA of ABUS ringslot tussen de 600 en 900gr weegt.

Trouwens, wat ideal zou zijn is een ketting met 6mm schakkels van gehard staal maar dan met 10mm binnen diameter, hierin kan dan een Abus discus 20/70. Dit zou de lichste oplossing bieden. Tot dat Abus met een Discus 20/60 8mm uit komt.

Groet,

Stijn

fietsjunks schreef:We hadden laatst voor de lol even het vaste axa slot van de fiets gehaald, maar dat ding woog ook nog een boel!
stijn de klerk schreef:Nog even. Ik geloof dat een AXA of ABUS ringslot tussen de 600 en 900gr weegt.

Als die ringsloten zoveel wegen, kan men toch evengoed die ringsloten van de fiets halen en gewoon overstappen naar een stevig beugelslot. Dat heeft volgens mij toch wel een voordeel, qua gewicht dan. Bovendien kan je maar één sleuteltje verliezen! :P

NickDB schreef:Als die ringsloten zoveel wegen, kan men toch evengoed die ringsloten van de fiets halen en gewoon overstappen naar een stevig beugelslot. Dat heeft volgens mij toch wel een voordeel, qua gewicht dan.
Het probleem is dan waar je het beugelslot laat.
Het probleem van de reizende fietser is vaak meer een volumeprobleem dan een gewichtsprobleem, althans bij mij. Een beugelslot neemt best veel ruimte in in de tas.
Leon

En een ringslot is toch wel heel makkelijk om je fiets even mee op slot te zetten. Als het lastig is kom je in de verleiding je fiets voor een halve minuut niet op slot te zetten. Zelf gebruik ik een stevig kettingslot waarmee ik het frame ergens aan vast kan zetten, en bovendien een ringslot zodat het dure achterwiel ook nog wat extra bescherming heeft. Koop ik even een ijsje, dan volstaat het ringslot. Meestal zijn wij met drie fietsen, die elk een kettingslot en meestal ook een ringslot hebben, en die we dan allemaal ook nog aan elkaar vast zetten. Voor dieven is dat een hele kluwen.
Wim

IK sprak op de fietsbeurs de vriendin van Marco Meijerink en zij vertelde mij, dat zij met de beste sloten haar fiets had vast gezet, maar dat wel haar stuur was gestolen. Omdat je toch niet alles kan vastzetten, moet je dus maar het belangrijkste vastzetten.

mario

Pitlock maakt een bescherming voor ahead stuurpennen.
Wim

Ik denk dat ik Willem zijn optie prefereer, ring slot en ketting. Een goed nachtrust weegt dus al met al rond de twee kilo.

Misschien een beetje overdreven voor de meeste, maar ik heb de bouten van mijn zadel pen en mijn A-head vervangen door zogenaamde pin hex security bouten. Je ziet deze wel eens in liften tegen vandalisme. je kunt ze allen los draaien met een speciaal schroef bitje. In Engeland worden ze verkocht door Screwfix.

Ik heb de Pitlock optie overwogen maar ik denk dat die toch met een stevige waterpomp of betere tang wel los te draaien zijn. Maar heb het niet geprobeerd, moet ik bekennen.

Met betrekking to de diefstal van componenten. Ik heb alle merknaampjes van alle onderdelen verwijdered. Met een beetje thinner, water vaste stift en zwart plakband, ziet de fiets er al snel een stuk minder aantrekkelijk uit. Ik heb ook met wat staalwol de glans van mijn frame af gepoetst. Ik hoop alleen dat ik nu niet te pas en onpas door de politie wordt aanghouden, met zo'n armoedige fiets voor landloper wordt aangezien. ;-)

Je kan een fiets nog zo aftakelen, maar in de derde wereld is elke westerling rijk.

Wat ik ook gezien heb, is op maat genaaide jute zakken als omtrekken over de fietstassen. Hierdoor zien ze er dan ook meteen een stuk minder aantrekkelijk uit. Kost je een middagje en paar euro, bij de eerste de beste klerenmaker als je in een derdewereld land aankomt.

Wie heeft er nog andere suggesties?
ik heb zelf een koga worldtraveller, een paar jaar geleden gekocht samen met een paar vrienden waardoor we een koopje konden doen...
ik wist toen niet dat ik een mercedes onder de fietsen aankocht en ja aan de reacties nadien ben ik gaan beseffen dat het een nogal populaire trekkingsfiets is...
nu ziet hij er gelukkig al wat ouder uit na enkele zware fietsreisjes en ik heb er wat stickers opgehangen om hem wat minder bekend te maken ;-)

mijn fiets tassen van ortlieb heb ik een persoonlijke touch gegeven door ze te beschilderen dit gaat perfect met acryl schilderverf !!!

[/quote]Het probleem is dan waar je het beugelslot laat.
Het probleem van de reizende fietser is vaak meer een volumeprobleem dan een gewichtsprobleem, althans bij mij. Een beugelslot neemt best veel ruimte in in de tas.[/quote]

Een beugelslot kun je ophangen aan een beugelslothouder (van kunststof, weegt bijna niks) die je aan het frame kunt bevestigen.
Fiets je met z'n tweeën, dan zou je kunnen volstaan met één gehard stalen kettingslot dat lang genoeg is om 2 fietsen te omvatten.
In grote steden en bij toeristische trekpleisters kun je beter je reisgenoot bij de fietsen laten staan als je even ergens naar binnen moet. Of een tafel met zicht op de fietsen nemen, als je uit eten gaat. Of de fietsen op de camping of nog liever in de berging/garage van herberg/hotel/B&B laten staan en met de bus de stad in gaan.
Overigens zijn Corrie en ik op onze fietsreizen nooit meer kwijtgeraakt dan onze fietscomputers (die we nota bene makkelijk even van het stuur hadden kunnen halen...). Dat was in het touristische stadje Ronda in Andalusië: puur vandalisme, want aan een fietscomputer zonder houder heb je erg weinig.
De laatste jaren hebben we allebei een Yellow Chain meegenomen, die maar weinig plaats inneemt. En we zijn op ligfietsen gaan rijden, die buiten Nederland (en in mindere mate Duitsland en Engeland) dermate onbekend zijn dat er vrijwel geen markt voor is en dus (hopen we maar) minder aantrekkelijk zijn voor fietsendieven.

Kees Swart

De ketting waarvan de Yellow chain gemaakt is, is van het merk Weissenfel. Dit is op de Abus kettingen na de hardste ketting op de markt, zover ik heb kunnen na gaan. De ketting is ook los te koop in lengtes van 100,120,150,200mm. Een 150mm lange ketting met een goed hangslot zal waarschijnlijk rond de 1,5 Kg wegen. Dit is volgens my de meest veelzijdige oplossing. Hiemee zou ik bijvoorbeeld, mijn voor- en achterwiel en frame aan een paal vast kunnen zetten. Dit echter even zwaar als een Yellow chain met een ringslot, zoals eerder voorgesteld is. Of even zwaar als een enkel normale Abus Granit of Kryptonite beugelslot.

Het Hangslot van Abloy PL330, lijkt me erg goed en is redelijk licht, dus die heb ik vandaag besteld. Deze heeft een gehardstalen schakel en moderne sleutel zoals die bij Abus Plus sloten gebruikt wordt.

Affijn dit zijn mijn bevindingen, zo ver.

Groet,

Stijn

stijn de klerk schreef:1. De ketting waarvan de Yellow chain gemaakt is, is van het merk Weissenfel. 2.Dit is op de Abus kettingen na de hardste ketting op de markt, zover ik heb kunnen na gaan. 3. De ketting is ook los te koop in lengtes van 100,120,150,200mm.
Hoi,
1. Je bedoelt waarschijnlijk Weissenfels, met een s, handig als je gaat googelen. Punt is wel dat er veel namaak is die er precies zo uitziet. Zelfs bij Snel verkopen ze een ander merk met de opmerking "dat maakt niet uit" - het maakt volgens de Duitsers wel uit >>>.
2. Bij de test van de fietsersbond (althans het Duitse onderzoek dat de Fietsersbond op hun site heeft staan) is de Yellow Chain van Weissenfels een goede middenklasser.
3. Amai, 200 mm is toch nog wel krapkes, vind ik. Die van mij is 960 mm, en dat is ideaal om je fiets in de trein te zetten. Met deze maat klem je precies om klapstoeltjes in de halletjes van treinen heen. Vaak is dit de enige manier om je fiets vast te maken, bijvoorbeeld in de creme-beige-bruin-bruinkleurige treinstellen.
Groeten,
Leon