Ik twijfel een beetje of een woon-werk fietsvraag wel op het wereldfietser-forum hoort, maar kan niet echt een betere plek vinden om hem te stellen. Nou ja, niet geschoten is altijd mis: Ik ben op zoek naar een lichtlopende, onderhoudsvriendelijke fiets voor dagelijks gebruik, waar mijn zoontje achterop mee kan. Lijkt simpel, maarre… Misschien kunnen jullie me een stukje verder helpen?
De checklist:
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
5 dagen per week woon-werkverkeer, 15 kilometer per dag. De komende jaren komt er ‘s ochtends nog 5 km bij, met mijn zoon achterop. Verder af en toe een rondje, maar geen noemenswaardig lange tochten. Ik hoop dat de fiets het een jaar of 6-8 zonder al te veel onderhoud uithoudt. Daarna mag ik weer alleen voor mezelf trappen, dus dan ziet de wereld er weer heel anders uit.
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Mijn snelheid is berucht bij mijn collega's, typisch 25-30 km/h. Met mijn zoon achterop gedraag ik me wat netter. Ik heb vrij veel kracht in mijn benen, dus zit ik snel op hoge versnellingen.
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Sportief voor stadsfiets-begrippen.
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ongeveer 4 maanden per jaar 2 keer per dag.
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Altijd verhard, in diverse gradaties (asfalt, klinkers, stoeptegels). De drempels onderweg… _oeps, nou vergeet ik alweer om te remmen_.
JE LICHAAMSLENGTE/ GEWICHT
177cm, 73kg. Het gewicht op het kinderzitje neemt de komende jaren toe.
JE LICHAAMSBOUW
Mijn benen zijn verhoudingsgewijs net iets langer dan gemiddeld, dus waar nodig afronden naar boven.
HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Het makkelijke antwoord: Een (easyfit) kinderzitje en maximaal 2 rugzakken. Het lastigere antwoord: Ik heb eigenlijk nog geen idee hoe. Bagagedrager verhogers spreken me totaal niet aan. Ik heb er eventjes eentje op mijn huidige fiets gehad, van de rij-eigenschappen bleef niets meer over. Zeilend over de weg met een XXL-windvanger achterop, nee bedankt! Een bagagedrager verlenger is ook niet alles, maar wel minder erg, die heb ik nu. Heeft iemand ervaring met een voordrager die vast zit aan het frame, zoals bij de Azor modellen?
WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Apeldoorn. WAT IS JE BUDGET? Rond de 1000-1200 euro, maar als het nodig is kan ik vast wel een smoes verzinnen om er wat meer (of minder) van te maken.
WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Mijn Gazelle (Chamonix) is nu ruim 5 jaar oud. 100 euro per jaar vind ik een prima prijs-kwaliteitsverhouding, maar het begin van het einde is in zicht. Het eerste plastic begint af te breken, twee weken na een onderhoudsbeurt rammelt er weer van alles en (het belangrijkste argument) de remweg is boven de 30km/h langer dan ik zou willen (rollerbrakes).
Ik heb vroeger een ligfiets gehad met Magura velgremmen, die zijn me altijd prima bevallen (maar wel alleen met mooi weer).
WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Fietsonderhoud is niet mijn grootste hobby… Versnellingen bijdraaien, remblokjes vervangen en hier of daar een druppel olie gieten. De rest mag de fietsenmaker doen, maar het liefst zo min mogelijk. De overige verzorging: Regelmatig een regen-douche en ‘s winters af en toe een pekelbadje.
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Ik heb laatst proefgereden op een Koga F3 3.0S, waar de fietsenmaker riemaandrijving in had gebouwd (sorry, geen plaatje). Een heerlijke fiets voor mezelf (voortandwiel mag wat groter, maar da’s een ander verhaal). Alleen kreeg ik al snel mijn vraagtekens bij de koersvastheid van zo’n lichte fiets een trappelend kind achterop.
Iets degelijker dus… Als ik het internet mag geloven ligt Azor aan de andere kant van het spectrum. Dan denk ik aan een licht model, bijvoorbeeld een IJssel (https://www.azor.nl/bestanden/afbeeldin ... ohloff.jpg) met Nexus 8 versnellingen, Magura remmen, Een Yepp bagagedrager en dubbele standaard. Beknopte beschrijving: https://www.azor.nl/bestanden/documente ... efinal.pdf op pagina 39 en de tabel op pagina 50/51
Ergens tussen die twee uitersten ligt de VSF T300 (https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/kat ... f-hs22-784 of misschien de Gates variant(?))
… andere alternatieven hoor ik graag!
Mijn wensen op een rijtje:
Ik heb geduld
Dank je wel voor het meedenken!
Walter.
De checklist:
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
5 dagen per week woon-werkverkeer, 15 kilometer per dag. De komende jaren komt er ‘s ochtends nog 5 km bij, met mijn zoon achterop. Verder af en toe een rondje, maar geen noemenswaardig lange tochten. Ik hoop dat de fiets het een jaar of 6-8 zonder al te veel onderhoud uithoudt. Daarna mag ik weer alleen voor mezelf trappen, dus dan ziet de wereld er weer heel anders uit.
HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Mijn snelheid is berucht bij mijn collega's, typisch 25-30 km/h. Met mijn zoon achterop gedraag ik me wat netter. Ik heb vrij veel kracht in mijn benen, dus zit ik snel op hoge versnellingen.
ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Sportief voor stadsfiets-begrippen.
MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ongeveer 4 maanden per jaar 2 keer per dag.
WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Altijd verhard, in diverse gradaties (asfalt, klinkers, stoeptegels). De drempels onderweg… _oeps, nou vergeet ik alweer om te remmen_.
JE LICHAAMSLENGTE/ GEWICHT
177cm, 73kg. Het gewicht op het kinderzitje neemt de komende jaren toe.
JE LICHAAMSBOUW
Mijn benen zijn verhoudingsgewijs net iets langer dan gemiddeld, dus waar nodig afronden naar boven.
HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Het makkelijke antwoord: Een (easyfit) kinderzitje en maximaal 2 rugzakken. Het lastigere antwoord: Ik heb eigenlijk nog geen idee hoe. Bagagedrager verhogers spreken me totaal niet aan. Ik heb er eventjes eentje op mijn huidige fiets gehad, van de rij-eigenschappen bleef niets meer over. Zeilend over de weg met een XXL-windvanger achterop, nee bedankt! Een bagagedrager verlenger is ook niet alles, maar wel minder erg, die heb ik nu. Heeft iemand ervaring met een voordrager die vast zit aan het frame, zoals bij de Azor modellen?
WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Apeldoorn. WAT IS JE BUDGET? Rond de 1000-1200 euro, maar als het nodig is kan ik vast wel een smoes verzinnen om er wat meer (of minder) van te maken.
WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Mijn Gazelle (Chamonix) is nu ruim 5 jaar oud. 100 euro per jaar vind ik een prima prijs-kwaliteitsverhouding, maar het begin van het einde is in zicht. Het eerste plastic begint af te breken, twee weken na een onderhoudsbeurt rammelt er weer van alles en (het belangrijkste argument) de remweg is boven de 30km/h langer dan ik zou willen (rollerbrakes).
Ik heb vroeger een ligfiets gehad met Magura velgremmen, die zijn me altijd prima bevallen (maar wel alleen met mooi weer).
WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Fietsonderhoud is niet mijn grootste hobby… Versnellingen bijdraaien, remblokjes vervangen en hier of daar een druppel olie gieten. De rest mag de fietsenmaker doen, maar het liefst zo min mogelijk. De overige verzorging: Regelmatig een regen-douche en ‘s winters af en toe een pekelbadje.
HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Ik heb laatst proefgereden op een Koga F3 3.0S, waar de fietsenmaker riemaandrijving in had gebouwd (sorry, geen plaatje). Een heerlijke fiets voor mezelf (voortandwiel mag wat groter, maar da’s een ander verhaal). Alleen kreeg ik al snel mijn vraagtekens bij de koersvastheid van zo’n lichte fiets een trappelend kind achterop.
Iets degelijker dus… Als ik het internet mag geloven ligt Azor aan de andere kant van het spectrum. Dan denk ik aan een licht model, bijvoorbeeld een IJssel (https://www.azor.nl/bestanden/afbeeldin ... ohloff.jpg) met Nexus 8 versnellingen, Magura remmen, Een Yepp bagagedrager en dubbele standaard. Beknopte beschrijving: https://www.azor.nl/bestanden/documente ... efinal.pdf op pagina 39 en de tabel op pagina 50/51
Ergens tussen die twee uitersten ligt de VSF T300 (https://www.fahrradmanufaktur.de/nl/kat ... f-hs22-784 of misschien de Gates variant(?))
… andere alternatieven hoor ik graag!
Mijn wensen op een rijtje:
- Soort fiets: Ongeveer een stads/toerfiets
- Frame: stijf en stevig, nog geen uitgesproken voorkeur voor staal of aluminium
- Remmen: Geen rollerbrakes, voorkeur voor hydraulische remmen
- Versnelling: Nexus 8 premium of Alfine, daarboven houdt het budget op
- Kettingkast: dicht of riem. Geen half werk, want dan moet ik te vaak schoonmaken.
- Bagagedrager: met Easyfit window, verder liefst “iets” om naast het kinderstoeltje wat tassen te vervoeren
- Verlichting: Naafdynamo, geen batterijen. Een stevige bak licht is leuk, maar geen must
- Vering: Lijkt me overbodig en onderhoudsgevoelig, bij voorkeur niet
Ik heb geduld
Dank je wel voor het meedenken!
Walter.