Additionally, paste this code immediately after the opening tag: afstellen bar end shifter / duimschakelaar - Forum Wereldfietser

afstellen bar end shifter / duimschakelaar

Hulp gezocht.
Op mijn (race)stuur zitten bar-end-shifters (ik lees ook wel de term duim-versteller)

De voorderailleur pakt het grootste blad niet meer. De kabel dient strakker te worden gezet. Op deze Shimano Sora voorderailleur zit geen verstelmogelijkheid, anders dan dat je de kabel mbv een schroef op een andere positie vastzet (waarschijnlijk kwestie van beetje trial and error, nogal grove manier van fijnafstemming).

Het betreft een bar-end-shifter van het merk Microshift (zo leert Google). Er staat ook nog "Adjustment + en -"en "micro-index" op, maar mij wordt niet duidelijk of dit nu betrekking heeft op de stroefheid van de shifter, of dat je er ook de ruimte voor de kabel mee af kunt (fijn)afstellen. En is dit laatste het geval, hoe werkt dit dan?

Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik er nooit eerder naar gekeken heb. Van mijn 'normale' rechtstuur-vakantiefietsen ben ik gewend dat er op de schakelhandels (lx of xt) een draaiknop voor fijn-afstemming, die verwachtte (en hoopte) ik hier eigenlijk ook terug te zien.
Dat kan niet aangepast worden bij bar-end shifters, je kan wel een inline adjuster gebruiken (binnenkabel loshalen bij de derailleur en terugvoeren, buitenkabel doormidden knippen op gewenste plek en de inline adjuster daar tussenvoegen).
In principe heb je die niet nodig. Als het echt nodig is haal je de kabel los bij de voorderailleur en trek je hem iets strakker. Daarna vastzetten en je kunt er weer een hele tijd tegenaan.
Duimschakelaars zijn overigens niet hetzelfde, die zijn voor oude MTB's en zitten bovenop het stuur.
een aanvulling: zet de shifter in de stand voor de laagste versnelling (en de ketting op het binnenblad) voordat je de kabel loshaalt, aantrekt/aanspant en weer vast zet.
check of je niet per ongeluk de derailleur zo hebt afgesteld dat 'ie niet vergenoeg omhoog en naar rechts kan (en dus niet ver genoeg naar rechts gaat om de ketting op je buitenblad te leggen) (met één van de stelschroefjes op de derailleur).
succes en met vriendelijke groet, hoogframe
De binnenkabel zit niet toevallig vastgevroren? Ik had vanmorgen nog maar 1 van de normaal gesproken 27 versnellingen tot mijn beschikking (gelukkig precies de juiste)

En nee, aan die Microshifts (of die van Shimano) is niets in te stellen anders dan dat je de zwaarte van het verstellen wat kan bijstellen.

Een andere mogelijkheid is dat je cranks loszitten, of je trapas heeft zich naar buiten gewerkt waardoor het lijkt alsof de derailleur het grote blad niet meer kan bereiken.

Nog een mogelijkheid, er is ergens in de kabelloop iets dat er voor zorgt dat je niet dezelfde hoeveelheid kabel kan trekken zoals je gewent bent, een buitenkabel die niet helemaal lekker zit misschien?
Matthieee schreef:
do 01 mar, 2018 13:51
Dat kan niet aangepast worden bij bar-end shifters, je kan wel een inline adjuster gebruiken (binnenkabel loshalen bij de derailleur en terugvoeren, buitenkabel doormidden knippen op gewenste plek en de inline adjuster daar tussenvoegen).
Ik werd er door iemand op gewezen dat er toch een soort verstelmogelijkheden op de fiets zitten. Ze lijken (of zijn) op de door Matthiee gesuggereerde 'inline adjuster'.
Ze zijn echter niet geplaatst bij de bar-ends. Ook niet bij de derailleurs zelf. Daarom door mij niet gevonden, over het hoofd gezien :oops:
Ze blijken op de plek te zitten waar vroeger derailleurhendels zaten, dus op de schuine buis! Wellicht omdat je ze dan al rijdend kunt verstellen!?
Ja, die had ik ook maar ik merkte niet zoveel verschil als ik ze een 'klikje' gaf, maar in nood kun je dat doen.

idd. zoals hoogframe zegt, maar misschien is een nieuwe kabel ook handig, als deze kabel heel strak/ te strak is vastgedraaid is er misschien een kwetsbaar punt ontstaan en een nieuwe kabel kan sowieso geen kwaad,
als je evt. op reis gaat.

zonder kabel staat de derailleur op het kleinste tandblad,
evt. met stelschroef L de derailleur (opnieuw) stellen zodat het mooi loopt.
de schifter op stand van kleinste blad
de kabel 'normaal strak' trekken en kabel vastdraaien
van daaruit moet je goed kunnen schakelen naar 2 en 3 de blad
evt. stelschroef grootste blad H aanpassen