De laatste tijd heb ik op mijn high speed e-bike last van een vervelend euvel. Namelijk doorschietende versnelling, met name op het moment dat ik extra kracht zet. Onlangs is de versnelling bijgesteld door de dealer/fietsenmaker, maar na aantal keren probleemloos fietsen ontstond het probleem opnieuw.
Omdat de fiets relatief nieuw is (namelijk 3/4 jaar oud, circa 2800 km gefietst) ben ik vandaag weer naar de dealer gegaan in de verwachting dat dit binnen de garantie valt. Eerste beoordeling/meting door de dealer is dat sprake is van een versleten ketting, mogelijk ook van versleten cassette. Volgens de dealer is dergelijke slijtage na 2800 km niet vreemd.
Op mijn huidige fiets zit een Shimano Sora derailleur, 9 speed. Ketting is ongetwijfeld ook Shimano.
Mijn vraag is of dergelijke slijtage inderdaad normaal is? Mijn gevoel zegt dat versleten ketting na 2800 km nogal snel is, zelfs bij een e-bike waar de trekkrachten groter zullen zijn.
Daarnaast de vraag welke ketting en cassette ik het beste kan kiezen, waarbij ik het liefst veel langer kan rijden. Ik heb wat rondgeneust en zou kunnen kiezen uit Shimano, KMC of SRAM. Ik begreep dat je deze merken door elkaar kunt gebruiken, wel steeds 9 speed aanhouden dan. Klopt dat?
Ik vind het nogal een woud aan keuzes die je kunt maken voor ketting én cassette. Een beetje hulp, tips/tricks is zeer welkom! Voor mij is slijtvastheid zeer belangrijk, mag wat kosten als het ook probleemloze extra km's oplevert. Naar verluid is KMC goed als het om de ketting gaat. Bijvoorbeeld de KMC X9.93 9 speed ketting of KMC X9 EPT 9-speed ketting, of misschien ook de SRAM PC 991 9-speed ketting. Wie heeft ervaring met deze kettingen, of weet een goed alternatief? Evenzo dergelijke vraag voor een goede slijtvaste 9-speed cassette. Dank alvast voor de hulp!
Omdat de fiets relatief nieuw is (namelijk 3/4 jaar oud, circa 2800 km gefietst) ben ik vandaag weer naar de dealer gegaan in de verwachting dat dit binnen de garantie valt. Eerste beoordeling/meting door de dealer is dat sprake is van een versleten ketting, mogelijk ook van versleten cassette. Volgens de dealer is dergelijke slijtage na 2800 km niet vreemd.
Op mijn huidige fiets zit een Shimano Sora derailleur, 9 speed. Ketting is ongetwijfeld ook Shimano.
Mijn vraag is of dergelijke slijtage inderdaad normaal is? Mijn gevoel zegt dat versleten ketting na 2800 km nogal snel is, zelfs bij een e-bike waar de trekkrachten groter zullen zijn.
Daarnaast de vraag welke ketting en cassette ik het beste kan kiezen, waarbij ik het liefst veel langer kan rijden. Ik heb wat rondgeneust en zou kunnen kiezen uit Shimano, KMC of SRAM. Ik begreep dat je deze merken door elkaar kunt gebruiken, wel steeds 9 speed aanhouden dan. Klopt dat?
Ik vind het nogal een woud aan keuzes die je kunt maken voor ketting én cassette. Een beetje hulp, tips/tricks is zeer welkom! Voor mij is slijtvastheid zeer belangrijk, mag wat kosten als het ook probleemloze extra km's oplevert. Naar verluid is KMC goed als het om de ketting gaat. Bijvoorbeeld de KMC X9.93 9 speed ketting of KMC X9 EPT 9-speed ketting, of misschien ook de SRAM PC 991 9-speed ketting. Wie heeft ervaring met deze kettingen, of weet een goed alternatief? Evenzo dergelijke vraag voor een goede slijtvaste 9-speed cassette. Dank alvast voor de hulp!