Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velgbreedte extra breed - Forum Wereldfietser

Velgbreedte extra breed

Met de steeds dikkere banden (m.n. de 62mm op 27,7") zijn voor een goed weggedrag ook bredere velgen nodig (zegt men).

Een aantal leveranciers geeft aan dat ze extra brede velgen gebruiken, maar helaas staan vrijwel nergens maten vermeld.

Ik kan natuurlijk de leveranciers vragen om gegevens, maar de info zal hier ook aanwezig zijn (gezien de fietsen waar de forummers op rijden), dan staat de info meteen centraal :)

Bovendien: hoeveel scheelt het werkelijk qua rijgedrag? Ervaringen zijn welkom.

Info die ik tot nu toe heb voor 27,5 velgen:
Breedte bij Idworx opinion BLT Extreme (tot 70 mm): 4 cm, dat zal dan wel de buitenbreedte zijn (Alexrims MD40)
Breedte bij Koga Worldtraveller-S (tot 62 mm): Binnenmaat 24 mm, buitenmaat 31,4 mm (Ryde disc Bull 27.5)
De ervaringen bij ons zijn met brede banden (55 of groter) in combinatie met brede velgen erg goed.
Mijn collega Chris rijdt op de idworx DarimLAW velgen. Dat zijn (vloeken in de kerk?) carbon velgen.
Bij zijn laatste tocht door Schotland hadden veel fietsers gescheurde aluminium velgen (het was dan ook niet zomaar een tocht). Zijn velgen bleven heel.
Sindsdien durf ik ze met een gerust hart te verkopen (daarvoor was ik heel terughoudend, immers eerst moet het zich bewezen hebben)

Brede velgen in combinatie met brede banden zorgen er bewezen voor dat de fiets mindert dweilt/slingert en dat je de banden op een nog lagere druk kan zetten! Met name onverhard is dat natuurlijk erg prettig.

Oh ja, tijdens mijn laatste tocht heb ik geïnventariseerd welke bandenmaten goed leverbaar zijn in Thailand, Laos, Cambodja en Vietnam. Er komt nog een filmpje van zodra ik alles ge-edit heb. Dinsdag is de premiere :D
Wel kan ik verklappen dat er overal 27,5 inch banden verkrijgbaar zijn!