Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Makkelijke fietstocht door/in Frankrijk - Forum Wereldfietser

Makkelijke fietstocht door/in Frankrijk

Komende zomer(eind julie/begin augustus) willen mijn partner (58) en ik (64) twee weken gaan fietsen in Frankrijk. Het idee is om met de auto + fietsen ergens naartoe te rijden en dan een leuk rondje te rijden van zo'n 600 km. Mijn partner gaat voor het eerst dit avontuur aan en wil met haar degelijke Gazelle Medeo geen al te grote fratsen (lees: klimmen en dalen) voor de wielen krijgen. We rijden met kampeerbagage en voor de zekerheid vervang ik de rollerbreaks daarom wel door V-brakes, maar verder blijft de fiets toch min of meer zoals-ie werd geleverd. Met mijn fiets, een Santos Travelmaster 28, zal het, net als voorgaande jaren, wel weer lukken.

Waar we nu vooral naar op zoek zijn is een goeie tip voor een leuke route, die voldoet aan onze wensen. Daarnaast staan we natuurlijk ook open voor allerhande andere tips en adviezen. We zijn razend benieuwd naar jullie reacties. :lol:

Hartelijke groet,

Annelies & Leon
Afgelopen jaar heb ik samen met mijn partner de route van Luc Oteman Fietsen in Bourgondië gereden. De route loopt veel langs kanaaltjes en een gedeelte door wijngaarden. Er zit een stuk in dat behoorlijk klimmen is maar dat stuk kun je ontwijken door gewoon langs het kanaal te blijven rijden, dat hebben wij ook gedaan op aanraden van de campingbaas (was erg warm op dat moment). Het is een aangename route en wij hadden er ook nog eens prachtig weer bij. Wij zijn met de auto naar Tonnerre gereden en hebben de auto voor de camping op een parkeerplaats voor recreanten laten staan. De route is iets langer dan 600 km.
Wij hebben op ons gemak de route in 10 of 11 dagen gereden en hebben onderweg gekampeerd.

Kiek
NoelN schreef:
do 25 jan, 2018 21:11
... twee weken gaan fietsen in Frankrijk. Het idee is om met de auto + fietsen ergens naartoe te rijden en dan een leuk rondje te rijden van zo'n 600 km.
Ik denk dat ik dat in Frankrijk ruim 10 keer heb gedaan, maar ik heb toch nog maar een klein deel van het land gezien. :-)
Tonnere als startpunt lijkt me inderdaad best een goede. Makkelijk bereikbaar over Reims en Troyes en daarna meteen het gevoel diep in Frankrijk te zijn. De Morvan is daar dichtbij en best mooi, maar misschien wel te pittig voor een eerste keer.
Als het slecht weer is kun je ook doorrijden naar iets zuidelijkere streken, al is bijvoorbeeld de Dordogne dan wel vrij druk. In het Loiredal is het al net iets vaker beter weer en je kunt er relaxed fietsen.
Zolang je grote steden mijdt kan het niet zo snel mis gaan in Frankrijk. Ik heb me er tijdens autoreizen vaak over verbaasd dat de plek waar we een overnachtingscamping dicht bij de grote weg namen naar Nederlandse maatstaven al idyllisch was.
Je moet er in augustus wel rekening mee houden dat heel Parijs en omstreken in Zuid-Frankrijk vertoeft, dus in het Rhônedal en omgeving (Lyen en zuidelijker) zul je mij dan niet meer zien.
Meer noordelijk dan Tonnere is het andersom en zijn er voor een leuke vakantietocht in sommige plattelandsgebieden echt weinig voorzieningen. Lees: er zijn dagen dat je geen barretje of terrasje zult zien.

Edit: Ik lees nu het woord makkelijk in de titel. Conclusie: ga langs de Loire: veel routes uitgezet, leuke steden in allerlei maten, genoeg voorzieningen en een dagje klimmen kan ook als je van de rivier afwijkt. Google op fietsen langs de Loire en je vindt meer dan genoeg info.
Ik heb zelf altijd heftigere tochten gedaan en deze bewaard voor een andere keer, die nu best dichtbij zou kunnen zijn.
Helemaal eens met Leon: de 'Loire à vélo' is prima om te beginnen. Helemaal vlak, bijna helemaal over vlak asfalt. Campings, terrasjes, hotelletjes ... Je vindt het er allemaal en fout rijden zit er zeker niet in.
Hier vind je een stukje van mijn reisverslag van 2014.
Ik deed het laatste deel (vanaf het noorden bekeken): Saint-Nazaire tot Tours. Je kunt ook een stuk kiezen met wat meer cultuur (lees: de kastelen van de Loire). In augustus kan het wel wat drukker zijn, maar eind juli viel het toen alvast best mee qua drukte. Goede reis!