Gebruikerservaring Schwalbe Smart Sam
Lisette heeft op haar fietsje een andere set banden gemonteerd. We wilden meer grip hebben bij onverhard rijden maar uiteraard ook zo min mogelijk verlies van snelheid op het asfalt en daarnaast ook voldoende 'vering' in de band.
Dikke, hoge, brede banden komen dan snel in aanmerking. Maar we weten ook dat alle eisen bij elkaar best wel lastig in te vullen is. Wij rijden op 27,5 inch banden maar de band is er ook in andere maten. Hieronder vind je haar ervaring. Leek ons leuk om te delen.
Voor onze trektocht door de Portugese Algarve hebben we de Smart Sam banden van Schwalbe op onze Santos Travelmaster 3+ laten monteren. De tocht ging zowel over onverharde keienpaden, tracks als asfalt. Er werden dus behoorlijk was eisen gesteld aan de 27.5” band.
Het grootste voordeel van de 27.5” brede band is dat ik alle vering nu uit de band haal. Ik heb geen voorvering en geen verende zadelpen meer nodig. Dit rijdt bijzonder prettig en levert een enorm stabiele fiets op. Ga je onverhard rijden dan kan je de bandenspanning verlagen en heb je meer grip. De Smart Sam is voorzien van behoorlijk grove noppen, prima voor het off road werk natuurlijk. Maar ik ben benieuwd hoe ze zich houden op het gladde asfalt.
Direct nadat we onze B&B verlaten, slaan we een gravelweg in. Zelfs met hard opgepompte banden rijd ik comfortabel over het gravel. Daarna volgt een stuk op redelijk glad asfalt. De banden zijn nog steeds hard opgepompt en de band rolt verrassend soepel over het asfalt. Ik was bang voor een enorme ‘zoem’ maar dat valt mee door het loopvlak dat in het midden is aangebracht. De volgende dag verlaten we het asfalt en starten we met de Via Algarviana, een onverharde wandelroute die wij met onze Travelmaster willen fietsen. Omdat we deze route een aantal dagen zullen volgen, verlaag ik direct de bandenspanning. De route bestaat uit onverharde tracks die stevig op en neer gaan, afgewisseld met stukken keien en losliggende stenen. De Smart Sams voelen zich prima thuis in dit droge en ruige terrein en vinden gemakkelijk hun weg. Regelmatig wisselen we de Via Algerviana af met stukken asfalt. Als we wat langer op het asfalt rijden, pomp ik er wat extra lucht bij. In de bochten op het asfalt voel je uiteraard de noppen, je kunt dus beter niet heel diep in de bocht gaan hangen. Maar rijd je gewoon rechtuit, dan heb je ook op het asfalt een prima band aan de Smart Sam. Met een maximale snelheid van 70 km/h doorstaat hij ook mijn snelheidstest in de afdaling met glans.
Conclusie: wil je regelmatig gebruiken op zowel verhard wegdek als onverhard terrein dan is de Smart Sam een aanrader. Door de combinatie lagere bandenspanning en veel volume, rijd je behoorlijk comfortabel. Rijd je voornamelijk op asfalt en/of gravel, dan kan je wellicht ook kiezen voor een band met iets minder extreem profiel.
Lisette heeft op haar fietsje een andere set banden gemonteerd. We wilden meer grip hebben bij onverhard rijden maar uiteraard ook zo min mogelijk verlies van snelheid op het asfalt en daarnaast ook voldoende 'vering' in de band.
Dikke, hoge, brede banden komen dan snel in aanmerking. Maar we weten ook dat alle eisen bij elkaar best wel lastig in te vullen is. Wij rijden op 27,5 inch banden maar de band is er ook in andere maten. Hieronder vind je haar ervaring. Leek ons leuk om te delen.
Voor onze trektocht door de Portugese Algarve hebben we de Smart Sam banden van Schwalbe op onze Santos Travelmaster 3+ laten monteren. De tocht ging zowel over onverharde keienpaden, tracks als asfalt. Er werden dus behoorlijk was eisen gesteld aan de 27.5” band.
Het grootste voordeel van de 27.5” brede band is dat ik alle vering nu uit de band haal. Ik heb geen voorvering en geen verende zadelpen meer nodig. Dit rijdt bijzonder prettig en levert een enorm stabiele fiets op. Ga je onverhard rijden dan kan je de bandenspanning verlagen en heb je meer grip. De Smart Sam is voorzien van behoorlijk grove noppen, prima voor het off road werk natuurlijk. Maar ik ben benieuwd hoe ze zich houden op het gladde asfalt.
Direct nadat we onze B&B verlaten, slaan we een gravelweg in. Zelfs met hard opgepompte banden rijd ik comfortabel over het gravel. Daarna volgt een stuk op redelijk glad asfalt. De banden zijn nog steeds hard opgepompt en de band rolt verrassend soepel over het asfalt. Ik was bang voor een enorme ‘zoem’ maar dat valt mee door het loopvlak dat in het midden is aangebracht. De volgende dag verlaten we het asfalt en starten we met de Via Algarviana, een onverharde wandelroute die wij met onze Travelmaster willen fietsen. Omdat we deze route een aantal dagen zullen volgen, verlaag ik direct de bandenspanning. De route bestaat uit onverharde tracks die stevig op en neer gaan, afgewisseld met stukken keien en losliggende stenen. De Smart Sams voelen zich prima thuis in dit droge en ruige terrein en vinden gemakkelijk hun weg. Regelmatig wisselen we de Via Algerviana af met stukken asfalt. Als we wat langer op het asfalt rijden, pomp ik er wat extra lucht bij. In de bochten op het asfalt voel je uiteraard de noppen, je kunt dus beter niet heel diep in de bocht gaan hangen. Maar rijd je gewoon rechtuit, dan heb je ook op het asfalt een prima band aan de Smart Sam. Met een maximale snelheid van 70 km/h doorstaat hij ook mijn snelheidstest in de afdaling met glans.
Conclusie: wil je regelmatig gebruiken op zowel verhard wegdek als onverhard terrein dan is de Smart Sam een aanrader. Door de combinatie lagere bandenspanning en veel volume, rijd je behoorlijk comfortabel. Rijd je voornamelijk op asfalt en/of gravel, dan kan je wellicht ook kiezen voor een band met iets minder extreem profiel.