Beste wereldfietser,
Tot op heden heb ik altijd met volle tevredenheid Nederland doorgetourt op tweede hands trekkingfietsen. Echter heb ik nu het plan om van Arnhem naar Kalmar (Zweden) te fietsen en vind ik dit een mooie gelegenheid om een nieuwe fiets te kopen. Tot nu toe heb ik me laten verleiden door de rohloff naaf en het desbetreffende prijskaartje. Bij dealers van Santos en Koga kwam ik makkelijk aan de 5000,00 als al mijn wensen werden verhoord. Aangezien mijn reis dan nog wel even gaat duren richt ik me nu op de wat goedkopere merken met een ouderwets derailleur-systeem. Daarnaast heb ik, wellicht wat overmoedige, gedachte om zelf een fiets op te gaan bouwen. Betreft een leek als ik misschien een wat onverstandige keus want ik ben niet zo thuis in de wereld vd fietstechniek.
Ik was vanmiddag bij een fietsenwinkel die mij een fiets liet zien van VSF en het wat onbekendere merk Genisis, type tour de fer 20. Hieronder de specificaties. Is dit wat? Ik begrijp uit vele verhalen dat er nog wat verschil is in de verschillende type van afmonteren van Shimano Deore / XS en in meen XT. Deze fiets heeft Deore. Scheelt dat heel veel? Alvast bedankt voor het beter zien vd bomen in het bos!
Frame Reynolds 725 Heat-Treated Chromoly
Fork Cr-Mo Unicrown Disc
Headset Prestine PT-1606 1-1/8" semi cartridge
Shifters Shimano Deore SL-M610 / 3x10 speed
Rear Derailleur Shimano Deore RD-M610 / SGS cage
Front Derailleur Shimano Deore FD-T610-3
Chainset Shimano Deore FC-T611 / 44-32-24T / 170mm
Bottom Bracket Shimano BB-RS500
Chain KMC x10
Cassette Shimano CS-HG500-10 / 11-34T
Rims Sun Ringle Rhyno Lite / 36h
Hubs SP PD-8/Shimano FH-M525 36h / front / rear / 6-bolt
Spokes Stainless steel 14g
Tyres Schwalbe Marathon Mondial 700x35c
Brakes Promax DSK-717 disc brakes w/ 160mm rotors
Levers Shimano BL-R550
Handlebars Genesis alloy / 10mm rise / 12deg backsweep / XS, 580mm / S-M, 600mm / L-XL, 620mm
Grips Velo tape w/Gel
Stem Genesis AS-027 / + - 7deg / 100mm
Saddle Genesis Road Comfort
Seatpost Genesis Alloy / XS-M, 27.2x350mm / L-XL, 27.2x400mm
Pedals NW-99K w/ Toeclip
Weight (Kg) 15.08
Extras Trekking mudguards / Front 45x720mm-Rear 45x1185mm / Tubus Cargo rear rack / B&M Cyo Premium Plus headlight / B&M Secula Plus tail light
Tot op heden heb ik altijd met volle tevredenheid Nederland doorgetourt op tweede hands trekkingfietsen. Echter heb ik nu het plan om van Arnhem naar Kalmar (Zweden) te fietsen en vind ik dit een mooie gelegenheid om een nieuwe fiets te kopen. Tot nu toe heb ik me laten verleiden door de rohloff naaf en het desbetreffende prijskaartje. Bij dealers van Santos en Koga kwam ik makkelijk aan de 5000,00 als al mijn wensen werden verhoord. Aangezien mijn reis dan nog wel even gaat duren richt ik me nu op de wat goedkopere merken met een ouderwets derailleur-systeem. Daarnaast heb ik, wellicht wat overmoedige, gedachte om zelf een fiets op te gaan bouwen. Betreft een leek als ik misschien een wat onverstandige keus want ik ben niet zo thuis in de wereld vd fietstechniek.
Ik was vanmiddag bij een fietsenwinkel die mij een fiets liet zien van VSF en het wat onbekendere merk Genisis, type tour de fer 20. Hieronder de specificaties. Is dit wat? Ik begrijp uit vele verhalen dat er nog wat verschil is in de verschillende type van afmonteren van Shimano Deore / XS en in meen XT. Deze fiets heeft Deore. Scheelt dat heel veel? Alvast bedankt voor het beter zien vd bomen in het bos!
Frame Reynolds 725 Heat-Treated Chromoly
Fork Cr-Mo Unicrown Disc
Headset Prestine PT-1606 1-1/8" semi cartridge
Shifters Shimano Deore SL-M610 / 3x10 speed
Rear Derailleur Shimano Deore RD-M610 / SGS cage
Front Derailleur Shimano Deore FD-T610-3
Chainset Shimano Deore FC-T611 / 44-32-24T / 170mm
Bottom Bracket Shimano BB-RS500
Chain KMC x10
Cassette Shimano CS-HG500-10 / 11-34T
Rims Sun Ringle Rhyno Lite / 36h
Hubs SP PD-8/Shimano FH-M525 36h / front / rear / 6-bolt
Spokes Stainless steel 14g
Tyres Schwalbe Marathon Mondial 700x35c
Brakes Promax DSK-717 disc brakes w/ 160mm rotors
Levers Shimano BL-R550
Handlebars Genesis alloy / 10mm rise / 12deg backsweep / XS, 580mm / S-M, 600mm / L-XL, 620mm
Grips Velo tape w/Gel
Stem Genesis AS-027 / + - 7deg / 100mm
Saddle Genesis Road Comfort
Seatpost Genesis Alloy / XS-M, 27.2x350mm / L-XL, 27.2x400mm
Pedals NW-99K w/ Toeclip
Weight (Kg) 15.08
Extras Trekking mudguards / Front 45x720mm-Rear 45x1185mm / Tubus Cargo rear rack / B&M Cyo Premium Plus headlight / B&M Secula Plus tail light