Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lengte slaapzak - Forum Wereldfietser

lengte slaapzak

Hallo

Allemaal nog een gelukkig nieuwjaar.

Mijn vraag is het volgende:

De cumulus mysterieus traveller 500 slaapzak is 202cm groot en geschikt voor max 190 cm

De Lowland serai 1 is 215 cm en geschikt voor max 185 cm.

Mijn vraag is hoe kan dit en waar zit het verschil in? word er in Polen anders gemeten? Wie het weet mag het zeggen. Ben zelf 184 cm, dus de 185 zal mij te krap zijn.

Mario
Ik denk niet dat hoe je de lengte van een slaapzak meet genormaliseerd is. Ik heb een Cumulus met een standaard lengte en ik ben 186 cm en de lengte is prima voor mij.
Mario, ik lees bij Cumulus:

Total weight: 885 g
Down weight: 500 g
Weight of unfilled sleeping bag: 385 g
Comfort temperature: 1 ˚C
Limit temperature: -5 ˚C
Extreme temperature: -21 ˚C
Maximum user height: 190 cm
Length: 208 cm

Width (top/bottom): 80/55 cm
Stuffsack’s dimensions (height/diameter): 26/18 cm
Stuffsack’s volume: 6,6 l
Number of down chambers: 36

Ik denk dat die 12 centimeter verschil geen probleem moet zijn, en anders kijken waar je kan passen, Dat doe ik bij een tent ook, de opgegeven lengte of breedte kan op papier wel kloppen als je vervolgens in de binnentent ligt te happen 's nachts is dat ook niet fijn. Net als je niet uit kunnen rekken in een slaapzak die dan dus te klein is.
Misschien hebben ze bij de ene de capuchon meegeteld en bij de ander niet? Misschien is het bij de een de binnenkant en bij de ander de buitenkant gemeten?
Een voorbeeld als dit maakt inderdaad duidelijk dat je ook slaapzakken beter zelf kunt passen.
Ik ben tussen 186-187cm lang en ik laat bij Cumulus de slaapzak altijd met 1 baan verlengen. Ik heb een hekel aan nèt te korte slaapzakken, het bovenstuk krult bij ook 'om', dus dat scheelt ook weer. Het is typisch zo'n onderwerp van persoonlijke verschillen en voorkeuren. Net als met schoenen vind ik beter iets groter dan te klein.
Leon. Heb jij gelijk in. Passen is altijd beter. Maar Polen vind ik net iets te ver weg.

Mario
Zelf heb ik een Cumulus lite line 400. Deze zou geschikt zijn voor mensen tot 185cm lengte.
Ik ben zelf precies 185cm lang. Toch heb ik om een met één baan verlengde versie gevraagd.

Als ik bij temperaturen rond 0 graden kampeer (en dat doe ik wel eens) waarvoor de slaapzak is gemaakt, dan heb ik die extra baan echt nodig. Ik wil het dan zo hebben dat de capuchon strakgetrokken kan worden rond mijn hoofd muv mijn neus en mond, en dat dan de voeten níet tegen de onderkant van de slaapzak geplet liggen. Dit is belangrijk omdat de isolerende werking van het dons veel minder is op de plekken waar het dons wordt samengeperst.

In de (niet verlengde) Cumulus lite line 400 van mijn vriendin lukt dit niet. Daarin kan óf mijn hoofd niet in de capuchon, óf liggen mijn voeten te strak tegen de onderkant, waardoor een van de twee uiteinden van mijn lichaam het koud krijgt.

Als ik bij warmere temperaturen kampeer, dan maakt het niet uit welke van deze twee slaapzakken ik gebruik, dan zijn ze allebei lang zat.

Dit kán een verklaring zijn waarom sommige mensen van rond de maximumlengte voor een bepaalde slaapzaak (in Frankrijk?) ervaren dat de slaapzak net wel groot genoeg is, en anderen hem (in Noorwegen?) net te klein vinden.

Overigens is zo'n extra baan niet heel veel duurder. Scheelt zeker niet meer dan een paar tientjes op een toch al schappelijke prijs.

Hans
+1

Ben je rond de 1m85, bestel dan 1 baan extra bij Cumulus. Ik (1m89) heb dat vorig jaar bij Cumulus ook gedaan. Ik wil geen kou bij mijn hoofd verliezen als het vriest. Bovendien vind ik het niet prettig om met mijn voeten strak tegen het einde aan te liggen.
Het nadeel van een grotere slaapzak is echter meer gewicht en meer op te warmen ruimte. Dus: zo mogelijk een keer proefliggen is het beste!
maar het nadeel van het gewicht van een extra baan (ca 50g) zal "minder zwaar wegen" dan het nadeel van een net te kleine slaapzak (zie mijn bericht hierboven) als er bij koude temperaturen wordt gekampeerd. Ook een veel te grote slaapzak zal inderdaad wat meer warmte afnemen vanwege de grotere binnenruimte.
Cumulus kan je niet (makkelijk) proefliggen, maar mijn ervaring is dat als je rond de opgegeven maximumlengte bent, je daar beter wel een extra baan kan nemen en dat het dan precies goed is.

Hans
De door mij beschreven slaapzak is voor 190 cm. Ik ben 184 cm. Denk dat 6 cm net goed is voor mij

Mario
supermario schreef:
di 09 jan, 2018 16:57
De door mij beschreven slaapzak is voor 190 cm. Ik ben 184 cm. Denk dat 6 cm net goed is voor mij

Mario
Ok, bestellen maar
Als je 6cm korter bent dan die 190cm zou ik daar inderdaad wel op vertrouwen.
Laat maar komen,

Hans
Ik zou zelf voor de zekerheid toch 1 baan extra nemen. Heb ene Cumulus lite line slaapzak en heb hem niet in de lengte maar in de breedte met 1 baan verbreed i.v.m. zijslapen en dan nog is het best krap. Als ik dat doortrek naar de lengte maat zou dat ook best wel eens zo kunnen zijn.

Verder zou ik vragen of ze hem met de Pertex Quantum Pro buitenkant willen maken - kost wat extra maar dan is hij wel vocht bestendig. Heb dat zelf ook laten doen en vind dat erg prettig.
Inge1 schreef:
wo 10 jan, 2018 08:41
Verder zou ik vragen of ze hem met de Pertex Quantum Pro buitenkant willen maken - kost wat extra maar dan is hij wel vocht bestendig. Heb dat zelf ook laten doen en vind dat erg prettig.
Ik heb Pertex Endurance gekozen. Achteraf beetje spijt, want deze tijk is zo stevig (en luchtvast) dat het in de stuffzak proppen lastiger gaat. Misschien was een dunnere variant beter geweest...

Overigens is er al veel op fora (zie ook hikingsite) gesproken over wel of geen waterafstotende tijk. Ik heb het tegen alle adviezen in gewoon toch gedaan. De Hilleberg Nallo 2 is bij het uiteinde laag en smal (met 2 peesonen) waardoor de slaapzak van buiten nat wordt. Ik wil geen nat dons. Ik heb zelf nietvde ervaring dat een slaapzak met waterafstotende tijk van binnenuit nat wordt.
Zelf heb ik er een zonder pertex quantum.
Ook die is al vrij lastig in de bijgeleverde stuffzak te stoppen.
Daarom gebruik ik de grotere stuffzak van mijn oude slaapzak. Bijkomend voordeel is dat ik die in de fietstas kan vervormen zodat er meer bij kan, en zodat ik in de tas overal makkelijker bij kan.

Hans
javb2812 schreef:
wo 10 jan, 2018 13:48
Zelf heb ik er een zonder pertex quantum.
Ook die is al vrij lastig in de bijgeleverde stuffzak te stoppen.
Daarom gebruik ik de grotere stuffzak van mijn oude slaapzak. Bijkomend voordeel is dat ik die in de fietstas kan vervormen zodat er meer bij kan, en zodat ik in de tas overal makkelijker bij kan.

Hans
Ik bedoelde bij nader inzien compressiezak. Die bij slaapzakken geleverde zakken zijn vaak waardeloos, zowel van Cumulus, Yeti D als Yeti PL. Ik heb goede ervaringen met de compressiezakken van Sea to Summit en Deuter.
Heb iemand gesproken die ook een mysteries 500 heeft. Is 1.85 cm en past de zak goed.

Cumulus gemailt. Zak een baan groter maken €35 droge stof ook €35 word wel duur dan.

Zag op bol.com leuke lowlands aanbiedingen.

Ranger comfort deken model 230x80 van €230 voor €172. Comfort 0 graden

Serai ultra2 €270 voor €202 230×80×50 330 gram ganzen dons 0 graden voor max 195.

Een slaapzak exprrt op youtube vertelde: de juiste maat is; lig in de zak en strek je lichaam uit. Als je voeten de onder kant raakt moet je een grotere kopen. Simpel toch.

Probleem is wel. Mijn slaap gedeelte in tent is 220cm lang.
Dan is een nieuwe tent een noodzaak!
Omdat je in je slaap nooit helemaal gestrekt ligt, hoeft de tent niet per definitie langer te zijn dan de slaapzak.

Als je het hebt over de lengte van een binnentent (hier 220cm), dan is altijd de vraag of dit de lengte op één punt is (bij een vijfhoek of zeshoekvorm bijvoorbeeld), of dat het gedeelte dat 220 cm lang is ook wat breder is. Zodat er een vlak is van bijvoorbeeld 220cm x 60cm. Als dat zo is (maar vaak is dat niet zo), dan is dat echt meer dan voldoende. Een tamelijk lang persoon (zeg 185cm) kan toch ook goed slapen in een bed van 2 meter lang? Die slaapzak vormt zich mee met jouw (altijd iets kromme) slaapligging, en hóeft dan niet per definitie tegen het voeten- of hoofdeind van de tent aan te komen.

Ik wil daarmee zeggen: Alleen de binnententlengte is niet voldoende informatie om te weten of de tent ruim genoeg is. Je moet daarvoor ook de breedte van je slaapruimte in ogenschouw nemen, en eigenlijk ook nog eens de vorm van het binnententdoek bij het voeteneind. Als dat vanaf de grond niet steil naar boven loopt, heb je ook niets aan de eerste tientallen centimeters lengte van het voeteneind.

Hans