Additionally, paste this code immediately after the opening tag: reisverzekering 2006 - Forum Wereldfietser

reisverzekering 2006

Nu ik alles goed aan het uitzoeken ben voor mijn vezekering wordt ik daar niet echt blij van! Want in 2005 kun je gewoon een globetrotter reisverzekeing aanvragen en dan is het gepiept! je kan dan gewoon je ziekenfonds laten vervallen. maar met de komst van de basisverzekering kan dat niet! want verzekeren is een plicht en is gewoon een wet! je moet je dus dubbel verzekeren, als je fatsoenlijk verzekerd wil zijn! en dat kost dus heel wat geld per maand! te veel geld per maand! weten jullie hier een goede oplossing voor? is er toch een manier om van die basis verzekering af te komen? Want het is toch krankzinnig om je voor in nl te verzekeren terwijl je er niet eens bent! ik hoop op antwoorden.

gr. keoma

p.s: wat voor een reis ik ga maken kun je zien op www.jemoettochiets.nl

Hoi Keoma,

Heel goed punt wat je aanhaalt!
Dat is inderdaad een groot verschil. Maar is de regeling niet zo dat je alleen bij een inkomen (salaris/uitkering) een basisverzekering kan hebben?
Bij de vorige regeling ben je ook verplicht om verzekerd te zijn maar zonder inkomen had je nergens recht op en dat in dit geval wel goed uit.

Groet,
Marco

Naar mijn idee verandert er niets, zoals Marco al heeft aangegeven geldt de basisverzekering alleen voor diegene die een inkomen hebben via werk of uitkering. Net zoals voorheen.

Groet,
Rena :wink:

nou dat is in ieder geval niet het geval! uit de infomatie die ik heb gewonnen staat heel duidelijk dat als je ingeschreven staat in het bevolkingsregister dat je verplicht bent je te verzekeren! een eventuele oplossing is uitschrijven uit het bevolkingsregister. maar kan dat? bedant voor je antwoordt en de intresse maar zo makkelijk is het dus niet! gr.keoma

Hoi Keoma,

Die regel is niet anders dan voorheen.
Je uitschrijven kan in principe wel maar daar zou ik heel goed over nadenken voordat je dat doet. Je moet je namelijk ??k weer inschrijven.
Waar jij je nu in bevindt is het "grijze" gebied van de wetgeving waar wij als wereldfietsers vaak gedwongen zijn te opereren.
Mocht je wat meer hulp/info nodig hebben.....ik sta dit weekend op de stand van Santos fietsen op de BikeMotion beurs.
In ieder geval veel succes,
Marco

keoma jacobs schreef:nou dat is in ieder geval niet het geval! uit de infomatie die ik heb gewonnen staat heel duidelijk dat als je ingeschreven staat in het bevolkingsregister dat je verplicht bent je te verzekeren! een eventuele oplossing is uitschrijven uit het bevolkingsregister. maar kan dat? bedant voor je antwoordt en de intresse maar zo makkelijk is het dus niet! gr.keoma
Algemeen,

Een van de consequenties van uitschrijven is o.a. dat je later gekort zou kunnen worden op je AOW.

Met dit zwalkend rariteitenkabinet weet je maar nooit wat voor fratsen ze uithalen als je weg bent. 8O

Wil

renaw schreef:Naar mijn idee verandert er niets, zoals Marco al heeft aangegeven geldt de basisverzekering alleen voor diegene die een inkomen hebben via werk of uitkering. Net zoals voorheen.

Groet,
Rena :wink:
Nee, de basis geldt voor iedereen die in NL woont dan wel loonbelasting betaalt.
Je moet je dus echt uitschrijven (emigreren) om eraan te ontsnappen.

Wordt dan die globetrottersverzkering goedkoper, omdat je al een basisverzekering hebt?

peter de rijk schreef:
renaw schreef:Naar mijn idee verandert er niets, zoals Marco al heeft aangegeven geldt de basisverzekering alleen voor diegene die een inkomen hebben via werk of uitkering. Net zoals voorheen.

Groet,
Rena :wink:
Nee, de basis geldt voor iedereen die in NL woont dan wel loonbelasting betaalt.
Je moet je dus echt uitschrijven (emigreren) om eraan te ontsnappen.
Volgens mij is het nog sterker, niet alleen inkomen uit werk of uitkering geldt , ook de rente van spaartegoeden vallen volgens mij onder inkomen.

wat betreft genoemde rente inkomsten;
er wordt tegenwoordig fictief 4% rendement over je vermogen (dus ook over je spaarrekening) berekend, dus de rente-inkomsten zelf zijn niet meer van belang. Ook je geld op een 0% rekening zetten helpt niet (behalve dan dat je de bank helpt :)

Wij (Sander & Jessica) vertrekken in februari voor een jaar richting Azie. Op dit moment zijn we dus druk bezig het een en ander uit te zoeken omtrent verzekeringen onderweg.
Het is zo als het er nu uitziet inderdaad helaas niet mogelijk om onder de verplichte verzekering uit te komen (tenzij je je officieel uitschrijft). Maar... er is een manier om de kosten sterk te drukken. Per jaar kost een verzekering (ongeveer) 1050,-. De maximale zorgtoeslag is (ongeveer) 500,- (als je zoals wij een jaar geen inkomen geniet, heb je recht op de maximale zorgtoeslag). Omdat je niet in Nederland bent maak je geen gebruik van de zorg en kan je achteraf maximaal 250,- no claim terug krijgen.

Op deze manier betaal je per maand ipv 87,- nu (ongeveer) 25,- per maand. Eind november wordt veel meer duidelijk. Hopelijk worden dan ook de reisverzekeringen goedkoper; een verzekering bij terugkomst is nu niet meer nodig...

groet Sander


http://oostwaarts.blogspot.com/

Wat zijn eigenlijk de nadelen van het uitschrijven uit Nederland (behalve AOW korting)? En wat zijn de moeilijkheden bij opnieuw inschrijven? Kun je je na uitschrijving nog wel makkelijk verzekeren voor de periode dat je op reis gaat?

groet,
Peter.

Uitschrijven uit Nederland betekent dan toch ook geen Nederlands paspoort meer? Is het uberhaupt mogelijk om geen nationaliteit te hebben?

Ik zit namelijk ook een beetje te kijken naar een oplossing, want vanaf dit jaar moet ik 85 euro per maand gaan betalen (voorheen 32 euro) en de kans is groot dat ik de helft van dat jaar of meer niet in Nederland ben en dus ook geen gebruik ga maken van de gezondheidszorg. In een beetje goedkoop land kun je van 85 euro per maand zelfs rond komen.

Samuel

Uitschrijven uit Nederland betekent niet dat je het Nederlanderschap verliest. Je houdt dus een Nederlands paspoort, maar je bent niet meer in Nederland gevestigd. Je betaalt geen belasting in Nederland. Als je die premie voor de basisverzekering niet betaalt, ben je ook niet verzekerd.

Het een en ander is uiteraard afhankelijk van je persoonlijke situatie, maar naar mijn idee is de nieuwe ziektekosten verzekering in Nederland een verbetering.

Naar mijn weten is er niet zoveel gewijzigd. Ook in het verleden was je als belastingplichtige in Nederland verplicht je tegen ziektekosten te verzekeren. Dat kon ziekenfonds zijn, maar ook een particuliere verzekering zijn. De relatief lage kosten van de globbetrotterverzekeringen zijn ook gebaseerd op deze verzekering in Nederland. Op het moment dat er een issue was, ernstige ziekte of ongeval, werd je zo snel mogelijk gerepatrieerd en was de kous af voor de globbetrotterverzekering. Zonder ziektekostenverzekering in Nederland had je dan een probleem. Als je 'niets' had kon dit opgelost worden door een uitkering aan te vragen bij de sociale dienst, maar als je niet aan de voorwaarden voldeed (teveel vermogen, bv eigen huis) moest je de kosten zelf betalen. Mensen die dus goed verzekerd wilden zijn zonder afhankelijk te zijn van de bijstand route waren verplicht in een particuliere verzekering af te sluiten naast de globbetrotterverzekering.

In het huidige systeem heeft iedereen de basisverzekering, maar ook nu kun je volgens mij gewoon afmelden en geen premie betalen. De vraag is echter of je dat moet willen. Het voordeel van het huidige systeem is dat je een aanvullend pakket kunt nemen waarmee je wereldwijd verzekerd bent tegen medische kosten en repatriering. Op het moment dat je je baan opzegt betaal je alleen de relatief bescheiden nominale premie en geen inkomensafhankelijke premie.

Wat er dan nog overblijft is je bagage die je eventueel moet verzekeren. Dit gaat echter om relatief bescheiden bedragen. Zeker als je bedenkt dat de dekking voor de fiets minimaal is in standaardreisverzekeringen en iets vergelijkbaars geld voor foto-apparatuur en electronica. Je zult je dan dus af moeten vragen of de premie, het gezeur over bonnetjes en gehanteerde kortingen vanwege afschrijvings e.d. opwegen tegen het verlies van een paar fietstassen (oude vuile) kleding en mogelijk een kampeeruitrusting. Zeker als de premie hoog is het een naar mijn mening een acceptabel risico.

mvg
Wilco

bombetter schreef:Ik zit namelijk ook een beetje te kijken naar een oplossing, want vanaf dit jaar moet ik 85 euro per maand gaan betalen (voorheen 32 euro) en de kans is groot dat ik de helft van dat jaar of meer niet in Nederland ben en dus ook geen gebruik ga maken van de gezondheidszorg. In een beetje goedkoop land kun je van 85 euro per maand zelfs rond komen.
Er zijn inderdaad miljarden mensen die van minder rond moeten komen, maar een verzekering voor goede medische zorg lijkt mij toch wel redelijk essentieel. Ik wens in ieder geval niet de rest van m'n leven kreupel te lopen vanwege een gebrek aan medische verzekering bij een beenbreuk oid. Als je geld wilt besparen, bespaar dan door je bagage niet te verzekeren.

mvg
Wilco