Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tout Terrain Tanami vs Avaghon 28 - Forum Wereldfietser

Tout Terrain Tanami vs Avaghon 28

Hallo,
Na 15 jaar intensief gebruik van mijn 26” CroMo Main’d’Or (klein Belgisch merk, bestaat niet meer ondertussen) LX-afgemonteerde trekkingfiets dringt zich dringend een nieuwe op :D . Mede door een zwakke rug zou ik bij staal willen blijven.
Wij rijden woon-werk, huis-tuin- en keukenkilometers en gaan één keer per jaar enkele weken op fietsreis, stevig vol geladen met alle camping- en andere toebehoren. Maar als de kinderen nog wat ouder zijn gaan we hopelijk opnieuw met ons twee verdere oorden opzoeken (de Main d’Or bracht ons zonder ook maar enig probleem in Australie, NZland, Thailand, Nepal, India, Cambodia, Laos). Maar op dit moment gaan we dus wel voor 28 of 29”.
Omdat ik genoeg heb van het regelmatige onderhoud, wil ik sowieso een Rohlof-riem combinatie, gedaan met smeren en poetsen .
Mijn oog (en vooral mijn hart) is gevallen op de Tout Terrain Tanami (wat een mooie fiets!!). Bij mijn zoektocht naar een alternatief kwam ik ook nog bij de Avaghon 28.
- Heeft er iemand al langere reis-kilometer-ervaring met de Tout-Terrain fietsen? Ik vind hier en daar (oppad.nl) wel een kort testverslag maar ik vind eigenlijk nergens gebruikservaringen terug over langere tijd/afstand.
- Als ik deze fietsen met dezelfde componenten online configureer, komt de TT 500€ duurder uit dan de Avaghon. Voor zijn schoonheid vind ik die meerprijs wel gerechtvaardigd, maar ik wil niet meer betalen voor schoonheid alleen… Heeft er iemand zicht op dat de meerprijs bij de TT gerechtvaardigd is tegenover de Avaghon?
- Standaard zitten op de TT de schijfremmen Shimano Deore, terwijl Avaghon voor ongeveer dezelfde prijs de XT schijfremmen biedt. Dat is een belangrijk prijsverschil tussen de twee. Zijn de “gewone” Deore schijfremmen voldoende performant of is de meerprijs voor XT toch aan te bevelen?
- Ik vind nog héél interessante en mooie stalen maatfietsen, bvb M-gineering en Van Herwerden. Hebben deze fietsen, afgezien van het maatframe natuurlijk, een grote meerwaarde om heel wat autokilometers af te leggen voor een bezoek?
- Zijn er nog goeie stalen alternatieven waar ik over kijk? Van VSF Manufaktur krijg ik het niet warm… Voor schoonheid alleen betaal ik niet graag veel extra, maar als de fiets me niets doet, kan een lagere prijs mij ook zeker niet overhalen :roll:

Thanks voor jullie reacties!!
benkoo schreef:Ik vind nog héél interessante en mooie stalen maatfietsen, bvb M-gineering en Van Herwerden. Hebben deze fietsen, afgezien van het maatframe natuurlijk, een grote meerwaarde om heel wat autokilometers af te leggen voor een bezoek?
- Zijn er nog goeie stalen alternatieven waar ik over kijk? Van VSF Manufaktur krijg ik het niet warm… Voor schoonheid alleen betaal ik niet graag veel extra, maar als de fiets me niets doet, kan een lagere prijs mij ook zeker niet overhalen :roll:
Bij M-gineering moet je rekening houden met een lange wachttijd (bij mij was dat 11 maanden). Wel zijn daar meer dingen mogelijk (zoals een verlaagde bottom bracket of S&S koppelingen) dan bij Van Herwerden. Ook is niet iedere fietsenbouwer gecharmeerd van een conventionele trapas met vierkante passing (bij Snel in Utrecht heeft de chefmonteur een duidelijke voorkeur voor buitenboordlagers).
Voor een stalen maatfiets kun je ook bij Vittorio in Heerhugowaard terecht. Daar hoef je geen autokilometers voor te maken omdat het station op loopafstand ligt.
Wij hebben een Tout Terrain Amber Road met HS33 en LX groep voor 2199,-. Die wordt speciaal voor ons gebouwd en is -voor deze prijs- alleen in het zwart leverbaar. In principe uit voorraad leverbaar.

Ik zie dit als een opvolger van de beroemde Koga Randonneur; alleen dan nog wat beter.

Dat je weinig testverslagen van TT vindt, is dat er niet zo veel mee gedaan wordt wat publiciteit betreft.
Daarnaast 'liep' het merk in 2016 niet bij de toen bestaande leveranciers.
In 2017 is er voor een aantal enthousiaste dealers gekozen (waaronder wij :D ) en worden er in Nederland opeens veel meer TT's verkocht dan het jaar daarvoor. Sterker nog; wij hebben er dit jaar meer verkocht dan het totaal aantal verkochte TT's in 2016 in heel Nederland.

Kom gerust eens testrijden.

Eric Schuijt
Hallo benkoo,
Je vermeldt je woonplaats niet. Dat lijkt me met zoveel fietskilometers wel relevant want als je zo veel fietst kun je zelfs van heel fraaie fietsen niet verwachten dat je nooit meer terug naar de winkel hoeft. Twee keer per fiets extra terug is niet irreël maar kan wel een gat in de begroting slaan, zeker als je niet veel vakantiedagen hebt en dit ten koste gaat van je vrije tijd.
Groet,
Leon
Het enige wat ik je kan melden over schijfremmen, zorg dat je mechanische laat monteren, met hydraulische is hoe goed ze ook remmen (en dat doen ze zeker) je ze na verloop van tijd moet (de zuigers of ook wel pistons) schoonmaken wil je dat ze goed blijven remmen. Bij hydraulische is dat vaak niet goed mogelijk (Hope is daar de uitzondering). Het voordeel van Avid BB-7 bijvoorbeeld is dat je ze vrij eenvoudig uit elkaar kan halen en dat ook de kleine onderdelen los te koop zijn, daarnaast doen ze zeker in niet veel onder voor hydraulische (in dit geval Deore of XT) voor een wereldfiets zeker prima.
Leon schreef:Hallo benkoo,
Je vermeldt je woonplaats niet. Dat lijkt me met zoveel fietskilometers wel relevant want als je zo veel fietst kun je zelfs van heel fraaie fietsen niet verwachten dat je nooit meer terug naar de winkel hoeft. Twee keer per fiets extra terug is niet irreël maar kan wel een gat in de begroting slaan, zeker als je niet veel vakantiedagen hebt en dit ten koste gaat van je vrije tijd.
Groet,
Leon
Hallo Leon, klopt, en ik woon in het Antwerpse, dus jammer genoeg zijn veel goeie handelaren en fabrikanten in goeie trekkingfietsen ver in Nederland gevestigd. Vandaar ook dat ik op Tout Terrain gevallen ben, er zitten ook verdelers in Antwerpen.
Eric Schuijt schreef:Wij hebben een Tout Terrain Amber Road met HS33 en LX groep voor 2199,-. Die wordt speciaal voor ons gebouwd en is -voor deze prijs- alleen in het zwart leverbaar. In principe uit voorraad leverbaar.

Ik zie dit als een opvolger van de beroemde Koga Randonneur; alleen dan nog wat beter.

Dat je weinig testverslagen van TT vindt, is dat er niet zo veel mee gedaan wordt wat publiciteit betreft.
Daarnaast 'liep' het merk in 2016 niet bij de toen bestaande leveranciers.
In 2017 is er voor een aantal enthousiaste dealers gekozen (waaronder wij :D ) en worden er in Nederland opeens veel meer TT's verkocht dan het jaar daarvoor. Sterker nog; wij hebben er dit jaar meer verkocht dan het totaal aantal verkochte TT's in 2016 in heel Nederland.

Kom gerust eens testrijden.

Eric Schuijt
Bedankt voor je verduidelijking, Eric. Ik zocht inderdaad naar de reden dat deze juwelen zo weinig lijken rond te rijden.
Een bezoekje komt er zeker van, de volgende keer als we in amsterdam zijn!
Ken je Patria?

http://www.patria.net/fahrraeder/

Duitse fietsen, de stalen kaders worden ook nog effectief gelast in Duitsland.

Verkrijgbaar bij De Specht in Berchem, Antwerpen (10 minuten stappen van Berchem station).
Moet zeggen dat ik de TT wel een mooie fiets vind. Kan mij prima voorstellen dat je daarvoor bent gevallen. _Peter_ is niet zo enthousiast over hydraulische remmen. Wij juist wel. Zo zie je, zoveel mogelijkheden zoveel smaken.
Ik zie dat er een geïntegreerde drager op zit. Mijn eerste reactie was: aj, niet doen. Als het kapot gaat is gelijk je fiets kapot. Maar bij wat langer nadenken realiseerde ik mij dat bij ons de dragers nooit kapot zijn gegaan. (behalve dan in het het dunne-buisjes-alu-tijdperk <1995)
Bij zowel de Avaghon als de TT zul je je geen buil vallen. Beide prachtige fietsen. Ik heb geleerd dat als alle technische eisen zijn ingewilligd je het gevoel moet laten spreken. Uiteindelijk worden veel meer besluiten op gevoel genomen dan we vaak denken :D .
Nadeel van de Tout Terrain lijkt mij dat de drager er niet af kan. Als je er echt een klein pakket van moet/wil maken is dat wel noodzakelijk.
Goed punt. Wij maken er zelf altijd hele kleine pakketjes van en dan is dat noodzakelijk. Maar ik weet ook dat de meesten hun achterdrager laten zitten.
Marco Meijerink schreef:_Peter_ is niet zo enthousiast over hydraulische remmen. Wij juist wel. Zo zie je, zoveel mogelijkheden zoveel smaken.
Ik heb een bijna tien jaar oude TM 2.8 met hydraulische remmen en afgezien van het vervangen van remblokjes, en OK, ook wat gedoe met de TPA, heb ik er in al die jaren geen onderhoud aan gehad. Geluk gehad? Misschien, het was voor mij in elk geval wel de reden om ook op mijn nieuwe fiets weer hydraulische remmen te willen.

Peter
PeterVanRijn schreef:
Marco Meijerink schreef:_Peter_ is niet zo enthousiast over hydraulische remmen. Wij juist wel. Zo zie je, zoveel mogelijkheden zoveel smaken.
Ik heb een bijna tien jaar oude TM 2.8 met hydraulische remmen en afgezien van het vervangen van remblokjes, en OK, ook wat gedoe met de TPA, heb ik er in al die jaren geen onderhoud aan gehad. Geluk gehad? Misschien, het was voor mij in elk geval wel de reden om ook op mijn nieuwe fiets weer hydraulische remmen te willen.

Peter
Peter, een kleine aanvulling dan wel nuance wil ik wel even aanbrengen, het gaat hier om hydraulische schijfremmen, niet om de welbekende Magura velgremmen, al wil daar ook wel eens wat mis mee zijn, dat is in veel gevallen namelijk zelf goed op te lossen.
Hydraulische schijfremmen is toch een ander verhaal, van het weekend toch weer een dik uur bezig geweest om ervoor te zorgen dat de pistons ook weer netjes terug in hun huisje gaan na onder druk gebracht te zijn. Hiervoor is het het handigst dat ze even gedemonteerd worden zodat je overal goed bij kan, iets wat je als je onderweg bent liever niet wil doen.
Daarom mijn voorliefde voor mechanische schijfremmen, die het altijd doen zolang er geen druppel water tussen de remkabel en de remleiding zit als het vriest, in het beste geval kun je dan nog 1 keer remmen en sta je ook stil. In het slechtste geval lukt remmen niet en sta je vervolgens wel stil maar wel met schade aan jezelf, je fiets en ook aan iets of iemand anders. 's Winters dus toch maar kiezen voor hydraulische schijfremmen, die in zijn geheel uit elkaar en ook weer in elkaar gezet kunnen worden, en waar ook bijna alle onderdelen los verkrijgbaar zijn.
Ik heb op mijn Koga WT S twee maanden lang de oevers van de Mekong gefietst (weinig bergen) en heb de ene helft met Shimano XT schijfremmen gefietst en de ander met Magura schijfremmen. Maar ik vind Magura HS33 hydraulische velgremmen toch wel het fijnst. Ze piepen niet, remkracht is meer dan voldoende (ze bijten niet zo) en ze zijn meer 'foolproof'.

Afbeelding
Berger schreef:Nadeel van de Tout Terrain lijkt mij dat de drager er niet af kan. Als je er echt een klein pakket van moet/wil maken is dat wel noodzakelijk.
Zelf vind ik die drager die geïntegreerd is in het systeem een enorm voordeel. Is m.i. toch nog altijd steviger dan een Tubus, hoewel die ook héél goed zijn natuurlijk.

Eergisteren kwam ik hier op de Carretera Austral nog 2 Duitsers op een TT tegen, en die waren heel tevreden over hun fietsen en ook over de bagagedrager. Andere wereldfietsers die ik op TT's tegenkwam waren ook steeds lovend over hun fiets.
Zelf zou ik voor een Rohloff/ketting combinatie gaan en de meerprijs bij TT betalen voor degelijke v-brakes. Een vleugje terughoudendheid t.o.v. de moderne techniek die mij ervan weerhoud om 'in den vreemde' in te grote penarie te komen :D
En eerlijk....onderhoud van een Rohloff/ketting combinatie is bijna niks en de v-brake brengt de fietser reeds decennia lang tot stilstand, zelfs zwaar bepakt op steile afdalingen :wink: .
_Peter_ schreef:
PeterVanRijn schreef:
Marco Meijerink schreef:_Peter_ is niet zo enthousiast over hydraulische remmen. Wij juist wel. Zo zie je, zoveel mogelijkheden zoveel smaken.
Peter
Peter, een kleine aanvulling dan wel nuance wil ik wel even aanbrengen, het gaat hier om hydraulische schijfremmen, niet om de welbekende Magura velgremmen,
's Winters dus toch maar kiezen voor hydraulische schijfremmen, die in zijn geheel uit elkaar en ook weer in elkaar gezet kunnen worden, en waar ook bijna alle onderdelen los verkrijgbaar zijn.
Even off-topic: ik heb geen ervaring met schijfremmen. Geldt dat risico van bevroren mechanisch schijfremmen in de winter ook voor gewone mechanische remmen (v-brakes etc), of is het specifiek verbonden aan schijfremmen?

mvgr. Mike
Mike , in mijn geval vooral in de manier waarop de remmen zijn gemonteerd, daar is door de constructie van de fiets jammer genoeg maar weinig aan te doen. In theorie zou het voor elke fiets op kunnen gaan als er water tussen binnen en buitenkabel terecht komt, en dat hoeft dus maar een heel klein beetje te zijn.
mikefiets schreef:
vr 05 jan, 2018 03:19

Even off-topic: ik heb geen ervaring met schijfremmen. Geldt dat risico van bevroren mechanisch schijfremmen in de winter ook voor gewone mechanische remmen (v-brakes etc), of is het specifiek verbonden aan schijfremmen?

mvgr. Mike
Ik heb een mountainbike nog uit het "oude tijdperk", d.w.z. 26" wielen, alles Shimano XT en met mechanische V-brakes. Daar heb ik (een aantal jaren geleden alweer) mee op de Holterberg gefietst onder winterse omstandigheden, een dik pak sneeuw en minimaal 5 gr. vorst.

Destijds ervaren dat de binnenkabels van zowel de remmen als de versnellingen op een gegeven moment vast vriezen en remmen en schakelen daardoor erg moeizaam ging.

Fietsen door de verse sneeuw was al een uitdaging op zich, maar erg mooi met zo'n winters zonnetje... en dat op de Holterberg.
Kijk je niet blind op staal! Ik heb een hele goede ervaring met een gravelachtige aluminium fiets (Speedster van Velotraum) met brede banden. Het frame is inderdaad heel stijf, maar de demping door de banden over oneffenheden (boomwortels, kasseien) is enorm. Wat een verschil met mijn racefiets. De rolweerstand met almotion banden is nauwelijks meer.
Inderdaad, niet alleen staal is comfortabel, wellicht dat een houten fiets iets is? Renovo maakt custom fietsen en ik heb daarvan verschillende vakantiefietsen voorbij zien komen. Voordeel is dat je het frame waar ook ter wereld kan repareren. Afhankelijk van de gebruikte houtsoort zullen ook deze frames comfortabel kunnen gemaakt worden.

Overigens heb ik zelf gewoon een Avaghon 28 en ben er erg tevreden mee! Fiets helemaal naar wens opgebouwd. Alles was mogelijk. De fiets rijdt heel comfortabel, maar dat heeft denk ik ook te maken met het feit dat ik voorheen op 37mm banden fietste en nu op 47mm. Wereld van verschil!