Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rhein-Radweg - Forum Wereldfietser

Rhein-Radweg

Hallootje. Ben van plan om komend vroege voorjaar de Rhein-Radweg te fietsen. Iemand hier dit al eens gedaan?

Van waar tot waar gaat die route en is het niet soortgelijk aan de Limes Route van Clemens Sweermans?

Groet,
Rena :wink:

De Rijn-route volgt de Rijn vanaf de bron in Andermatt in Zwitserland tot de monding in de Noordzee in Rotterdam. De route is beschreven in 3 delen. Andermatt-Basel Basel-Mainz Mainz-Rotterdam. De totale lengte is 1350 km.

Vorig jaar hebben wij in Zwitserland gefietst. We hebben ook een stukje over de Rijnroute gefietst. Deze route is een van de negen gemarkeerde langeafstandsroutres in het land. Je vindt onderweg bordjes en je kunt de route ook in boekvorm kopen. Op internet vind je ook de nodige informatie op
http://www.cycling-in-switzerland.ch

Rijnroute is een polulaire route. Vlak, dus voor iedereen te doen. Je zult er dus niet de enige zijn. Kleine kinderen, bejaarden, alles fietst door elkaar heen. Het was ons er wat t? druk (hoogseizoen), maar dat is een kwestie van smaak. Een ander zal het wellicht bestempelen als juist erg gezellig, met al die andere fietsers.

Je kunt ons reisverslag ook op internet vinden:
http://home.tiscali.nl/~baartmns/fietsvakanties/


Groeten,
Sandra

Ik heb delen gedaan. o.a. van Bingen naar Koblenz. Er is daar op de meeste stukken een fietspad pal langs de Rijn, maar soms moet je langs de Bundesstrasse. Er is ruime keuze aan kaarten en gidsen. Bij Chur (in Zwitserland) kun je kiezen tussen de Vorderrhein en de Hinterrhein.

De kaarten heb ik inmiddels aangeschaft en ben nu zoekende hoe ik in Andermatt kom...zal waarschijnlijk de Nightliner worden vanuit Amsterdam. Lekker makkelijk, fiets in de trein, snurkie doen, fiets eruit en joepie!!! gaan met die bandjes.

Deze zomer hebben we een groot deel van die route gereden met onze kinderen, van Chur tot voorbij Keulen. De Bikeline boekjes van Duitsland zijn redelijk, maar zelfs met de nieuwste drukken was het toch nog flink zoeken hier en daar. In Zwitserland is Rheinroute 2 goed te volgen via de bordjes en is de route best mooi. Zo ook in het zuiden van Frankrijk, en het stuk vlak langs de Rijn in Duitsland. Na Koblenz is het mooie er wel vanaf, of je moet Dusseldorf en Keulen graag willen bezoeken (doe dit alleen met antiplof-banden, de straten en fietspaden zijn hier bezaaid met glas!).
Je fietst bijna overal op fietspaden en anders op rustige weggetjes, dat was wel relaxed. Vanwege de drukte op deze route, vooral tijdens zonnige weekenden, en de wisselende kwaliteit van het wegdek moet je je niet te veel illusies maken over snel zoeven, het is ook vaak hobbelen en slingeren. Niet erg als je op je gemakje (=16 ? 17 km/uur) wilt fietsen, wel irritant als je wilt kilometervreten.

Zie onze site voor een uitgebreid reisverslag: www.fietsreizigers.nl

Goede reis,

Petra P.

Ik ben deze zomer van onze voordeur naar de Alpen gefietst, en vanuit Andermatt op ??n dag zowel de Gothard als de Furkapas gedaan. (aanraders trouwens). Dan naar Zurich gefietst en met Nightline (de Pegasusverbinding) tot in Keulen en dan huiswaarts.

Die Nightline gaat niet tot Andermatt, h?. Je kan wel een binnenlandse treinverbinding nemen naar Andermatt, waarschijnlijk moet je dan overstappen. Fiets op trein is in Zwitserland geen enkel probleem. Je kan ook gewoon fietsen van Zurich naar Andermatt, goed te doen in afstand (ca. 140 km). Reken hier echter wel best 2 dagen voor, toch gezien het feit dat het het begin is van je tocht en vooral de richting dat je beoogt : van Zurich naar het Vierwoudstedenmeer is relatief vlak, maar de volgende (en laatste) ca. 35 km stijg je vanuit Ersfeld een 1000 m tot in Andermatt. Mooie klim, gaandeweg ook steeds meer motards (die de Gothardpas boven de tunnel verkiezen). Maar ook een goede voorbereiding voor het vertrek, want me dunkt moet je vanuit Andermatt toch de Oberalppass over om de Reinroute te volgen.

Boven in Andermatt heb je een camping pal naast de hoofdweg, toch vrij rustig, ik sliep er recht onder de telefriek. Ook heel wat kamers met ontbijt of hotellekes in Andermatt.

De route is inderdaad ??n van de 9 fietsroutes, ik heb de noord-zuidroute grotendeels gevolgd. Bewegwijzering en type weg is inderdaad dik in orde ! Kan zeker aan het niveau van bij jullie in Nederland tippen.

Als het over het parcours gaat is een eigen kaart voldoende, het is niet echt nodig om die boekjes van de velostichting te kopen gezien de goede bewegwijzering. Op het internet staat de route ook in grote lijnen, je kan dan op je eigen kaart die route grosso modo overnemen. Als je veel toeristisch plant onderweg, of hotels wil nemen, is het boekje wel een aanrader.

Veel plezier

Je wil in het vroege voorjaar vertrekken, merk ik nu.

Hou rekenen met het weer in de Alpen. In Andermatt kan nog aardig wat sneeuw liggen, en de Oberalppass kan gesloten zijn !

Geweldig... bedankt voor deze info alvast, ik kan er mee "vooruit".

50er schreef:De kaarten heb ik inmiddels aangeschaft en ben nu zoekende hoe ik in Andermatt kom...zal waarschijnlijk de Nightliner worden vanuit Amsterdam. Lekker makkelijk, fiets in de trein, snurkie doen, fiets eruit en joepie!!! gaan met die bandjes.
Als je hier en verslag van maakt zou ik het graag van je willen hebben.
Ik ben zelf ook nog van plan om deze reis te maken en iemands ervaringen komen altijd van pas.
Bij voorbaat mijn hartelijke dank en veel plezier bij je reis.

Groet'n Henk Dubbink

Hallo,
ik ga in Juli en Augustus een grote fietsreis maken, waaronder de hele rhein-radweg. Zijn er veel (goedkope) hotels of is het aan te raden de tent mee te nemen?
Er zijn wel een aantal jeugdherbergen op de route heb ik gezien, maar ik vroeg me af of er onderweg voldoende overnachtingsplaatsen zijn te vinden???

Bij voorbaat dank voor jullie reakties.
Marco Janssen

Probeer sites en gidsen met goedkope adressen op te sporen via de site van de Duitse Fietsersbond: www.adfc.de

In de Bikeline fietsgidsjes Rhein-Radweg deel 1,2 en 3 staat achterin een overnachtingsbijlage. Daarin staan per deeltje vele honderden adressen variërend van hotels via pensions, gasthof, privaatzimmer, Bauernhof tot jeugdherberg. Bij elk adres staat verder een prijsindicatie (6 verschillende prijscategorieën. Ik zou me geen zorgen maken om hoeveelheid overnachtingsmogelijkheden dus. Keuze zat! Alledrie de gidsen zijn recent (2x 2005 en 1x 2004)
Zie verder www.fietsgidsen.nl voor meer info en bestellen.
Luc

Hey, dankjewel voor jullie snelle reakties.
De bikeline boekjes van de Rhein-Radweg deel 1,2 en 3 heb ik al besteld bij de boekhandel.

Marco Janssen
een beetje laat, maar ik kwam dit tegen, en ga deze route ook fietsen van de zomer.
We zijn van plan om in 4 weken heen en terug te gaan, en dan nog een weekje ertussen vakantie te houden in zwitserland.

Maar wat ik hier in de reacties proef is dat de route toch minder is om op door te fietsen, of haal ik dat er verkeerd uit?
de boekjes met de route heb ik btw al aangeschaft :)
en als het wat minder doorfietst, is er in Zwitserland ook een soort alternatieve route? maakt niet uit als hij wat meer de hoogte ingaat, daar kunnen we wel tegen:D
Hallo Kees,

wij hebben vorig jaar in Zwitserland gefietst w.o. een deel van de Rhein route (route 2). De Rheinradweg volgt in Zwitserland volgens mij deze route ook. Wat betreft de tocht naar Zwitserland zou je ook Reitsma kunnen overwegen. (Een mooie route, ik praat uit ervaring)

Voor het verslag van onze fietsvakantie in Zwitserland zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... 02008.html

Overigens staat in de laatste uitgave van het fietsmagazine Tring ook een rapportage van onze fietsvakantie in Zwitserland, zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... lag_V1.pdf
dankje!

leuk artikel ook :)

maar wat houd die Reitsma in??
De twee belangrijkste beschreven Fietsroutes naar Rome zijn die van Paul Benjaminse en die van Hans Reitsma.
Die van Hans Reitsma hebben wij in 2000 en 2007 (omgekeerd)deels gefietst. Zie onze fietsverslagen:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... oscane.htm
en
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... 202007.htm
Daar vind je ook verdere info over de boekjes van Hans Reitsma
Kees,
Wij zijn vorig jaar van Bern naar Nederland gefietst en hebben de officiele routes langs de Aare en vanaf iets voor Basel langs de Rijn gevolgd.

De route is in Zwitserland met Zwitserse precisie bewegwijzerd. Hoe noordelijker we kwamen in Duitsland, hoe slechter iha de bewegwijzering.

De route langs de Rijn volgt vaak eindeloze fietspaden over de dijken en gaat over vaak verkeersluwe wegen. Heen en terug dezelfde route is misschien ietwat saai, ook al kan je vaak kiezen tussen of de linker of de rechter oever? Er was wel veel afwisseling in de landschappen.

Wij fietsten in de periode tussen Hemelvaart en Pinksteren. Grote delen waren zeer rustig, je kwam amper iemand tegen. Rond de grote Duitse steden was het (vooral in het weekend) wel drukker.

Voor de liefhebber: ik heb de gevolgde route voor de gps beschikbaar.