Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen door een slagroomtaart - Forum Wereldfietser

Fietsen door een slagroomtaart

Ik ben nu net terug uit Zweden, waar ik een eigen tweede huis heb. Bij aankomst op 27 november was er nog niets aan de hand: een laat-herfstig landschap. Kale bomen, het gras nog groen. Maar de volgende dag ging het al sneeuwen! Op 29 november heb ik een fietstocht in de omgeving ondernomen. Ik heb daar een zwarte Giant staan. Het is geen kerstbrood-landschap, door de dikke lagen sneeuw, ook op de takken van de bomen, maar eerder een slagroomtaart!
Het vroor tijdens mijn fietstocht –6 graden. De koudste dag was –14 graden. Toen ik met m'n vrouw per auto naar de Stena Line veerboot in Göteborg terug reed, heeft het alweer gedooid, om na thuiskomst in Nederland weer te gaan sneeuwen, natte sneeuw dat wel maar in de provincie Groningen ligt er nog bijna niks.
Hier in Värmland ging de zon pas na 9 uur op en al onder om half drie 's middags!
Kijk en geniet van de foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(zomer 2014)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Martin E. van Doornik schreef:Toen ik met m'n vrouw per auto naar de Stena Line veerboot in Göteborg terug reed, heeft het alweer gedooid, om na thuiskomst in Nederland weer te gaan sneeuwen, natte sneeuw dat wel maar in de provincie Groningen ligt er nog bijna niks.
Nog even geduld Martin, die sneeuw komt eraan, ook in Groningen. Wij hebben gistermiddag gewandeld in de buurt van Apeldoorn en zagen het landschap daar al binnen enkele uren in een grote slagroomtaart veranderen!

Afbeelding
Prachtig!
Best veel kerstbomen in je achtertuin :D .
groet, hoogframe
Het is hier waar ik woon inderdaad begonnen met sneeuwen. Maar het blijft een papperig natte sneeuw-boel. In Zweden kan je geen sneeuwballen of sneeuwpoppen maken, want 't spul viel in je handen uit elkaar: veel te droog. Het waait hier behoorlijk uit het noordoosten, terwijl het in Zweden windstil was, heerlijk sereen en sprookjesachtig....
Geweldig leuke achtertas heb je !!
Geen Groningen, maar op de Utrechtse Heuvelrug was wel zat sneeuw te vinden hoor. Ben er ook nog met de MTB op uit gegaan. Je waant je in Zweden, zo tussen de dennenbossen. Je zou je er thuis voelen Martin!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Travelmaster schreef:Geen Groningen, maar op de Utrechtse Heuvelrug was wel zat sneeuw te vinden hoor. Ben er ook nog met de MTB op uit gegaan. Je waant je in Zweden, zo tussen de dennenbossen. Je zou je er thuis voelen Martin!
Kan ik goed begrijpen, maar de Utrechtse Heuvelrug – ik ben er vlakbij in Blaricum geboren en opgegroeid en ging onder meer naar school in stad Utrecht – is toch heel anders dan Zweden. Hier voornamelijk naaldbossen en berken met daartussen beperkte soorten loofbomen. Hier een foto van ons Zweedse huis, datum 1 december 2017. In het bos achter dat huis kom je gedurende 25 kilometer geen ander huis tegen! Links van het huis ligt het dorp met een lokale supermarkt tegenover een 17e eeuws houten kerk (5 minuten fietsen) en achter mij ligt het meer Grässjön. Smal maar wel 30 km lang. Andere dorpen liggen wat verder weg dan in Nederland, zoals Munkfors (14 km) en Hagfors (22 km).
Hier in Groningen geen sneeuw, alleen regen en kleimoddergeblubber.
Travelmaster, je hebt wel een fraai jaren '30 huis!

Afbeelding

Ik heb thuis in Nederland nieuwe glas-in-lood ramen in een deur gemaakt, deze opgehangen onder het dak van de auto naar Zweden vervoerd en daar met nieuwe kozijn tussen de hal en de woonkamer geplaatst. Want daar was alleen een grote opening. Wanneer de voordeur open ging, werd het ineens koud in de woonkamer. Dus nu nooit meer.

Afbeelding
Ik bedoelde het ook meer bij wijze van spreken, Martin - het is zeker geen Zweden! Maar ik weet zeker dat ik ook hier makkelijk zou kunnen verdwalen, in de sneeuw, en dan hoef ik niet eens m'n best te doen (nou woon ik er ook nog niet zo lang).

M'n huis heeft inderdaad bouwjaar 1932, en ook het meeste erin is nog origineel. We hebben er wel een nieuw dak met isolatie en nieuwe pannen op laten zetten, en morgen wordt HR-isolatieglas in erker en tuindeuren geplaatst. In januari komt er dan nog een fikse klus: het rondom plaatsen van nieuwe kozijnen met dubbel glas (met behoud van het nodige glas in lood!). En dan nog een oplossing verzinnen voor de voordeur, want die is niet zomaar na te maken met een nieuw kozijn en inbraakwerende maatregelen. Maar we hopen dan sowieso al een heel stuk aan isolatie te hebben verbeterd, want nu stoken we (met name in de originele keuken) voor de buitenlucht!

Het is een supergaaf huis, maar er moet echt nog veel aan gebeuren. Naast bovenstaande, willen we op termijn gaan uitbouwen en dan de keuken ook echt weer bij de woning betrekken. Want in het schuurtje dat linksachter op de foto staat, is nu de oven geplaatst, en de vaatwasser, wasmachine, wasdroger en een vriezer uit de jaren '80 die we nu leegmaken waarna we 'm vervangen. Ik moest nu dus met de was en de vaat een paar keer door de sneeuw. Wel leuk hoor, maar het is even anders dan de nieuwbouwwoning waar ik uit kwam...
piviets schreef:Geweldig leuke achtertas heb je !!
Afbeelding

Ja, dit is een Karrimor-achtertas. Gekocht in 1977 en ik gebruik hem nog steeds. Er is ook een rechter achtertas, maar de ophanging is gescheurd. Ik bewaar hem nog wel. Er zijn veel badges op genaaid, waardoor ik vanwege de rijke herinneringen erg aan gehecht ben geraakt. Die kunnen namelijk niet op Ortlieb's of Vaude's genaaid worden. Karrimor niet waterdicht? Als het regent, trek ik zo een vuilniszak overheen. Het NL-bordje is van 1973, geen meter over de grens of hij gáát erop.
Heel erg leuk om te zien, op 'gewone' banden ook?

Ik heb nog eens spijkerbanden gekocht, maar ik zal niet snel in de sneeuw gaan fietsen denk ik, maar dit ziet er wel aanlokkelijk uit. :)
fud0 schreef:Heel erg leuk om te zien, op 'gewone' banden ook?

Ik heb nog eens spijkerbanden gekocht, maar ik zal niet snel in de sneeuw gaan fietsen denk ik, maar dit ziet er wel aanlokkelijk uit. :)
De zwarte Giant heeft bandenmaat 28x1¼x15/8
Een oude barrel die ik in 1996 heb gekocht en nog tweedehands ook. Maar steeds goed onderhouden. Ik heb inderdaad langzaam gefietst en de voorste remmen absoluut niet gebruiken....
In de gemeente Hagfors (waar ons Zweedse huis staat) wordt er niet met zout, maar met grof zand gestrooid. Maar niet op de kleine binnenweggetjes. Veel Zweedse auto's rijden hier met „dubbdäck". Däck is Zweeds voor band (er bestaat geen meervoud van, net als bij een huis = hus): https://sv.wikipedia.org/wiki/Dubbd%C3%A4ck
Ok, dank voor de uitleg, tof dat je dan af en toe naar Zweden gaat ed. en ook daar fietst.

mijn (fiets)banden zien er dan zo uit als bij : 'Ett dubbdäck på en bil' :P
fud0 schreef:Ok, dank voor de uitleg, tof dat je dan af en toe naar Zweden gaat ed. en ook daar fietst.

mijn (fiets)banden zien er dan zo uit als bij: 'Ett dubbdäck på en bil' :P
Ik heb in 2003 in Zweden een mooi huis gekocht en daar gaan m'n vrouw en ik regelmatig heen. Daar heb ik die zwarte Giant staan. Hij rijdt wel wat zwaarder (heeft slechts twee voorbladen) daarom neem ik mijn eigen fiets van huis wel mee, de gele Giant of de zwart-rode Focus.
Wat mooi lijkt me Zweden, mooie natuur ed. Ik wilde nog vragen, het witte spartbord, met spatlap en al: zelf zo gespoten? zo ja, wel een goede tip voor veiligheid. :)
fud0 schreef:Wat mooi lijkt me Zweden, mooie natuur ed. Ik wilde nog vragen, het witte spartbord, met spatlap en al: zelf zo gespoten? zo ja, wel een goede tip voor veiligheid. :)
Niet gespoten maar gewoon geverfd. Ik heb in de jaren '80 op een drukkerij talrijke schoolboeken gemaakt. Daar waren ook boeken bij voor verkeerslessen. Daarin kwam het voor dat witte achterspatborden toen nog verplicht waren. Ik begreep dan ook niet waarom de fietsfabrikanten van die regel waren afgestapt, daarom heb ik op al mijn fietsen het achterspatbord wit geverfd. Om mij een veilig gevoel te geven.
In 1981 werden de bagagedragers voorzien van de verplichte rode achter-reflectoren (door minister Westerterp, zo weet ik het nog). Ik was zo'n goede vakman, dat de baas mij verzocht om alle bestaande foto's in de schoolboeken waarop fietsen staan afgebeeld, die ook van rode reflectoren te voorzien. Wel afgedrukt in de boeken, maar niet in de originele kleurnegatieven of dia's van deze foto's!
Idd. vroeger was het verplicht zo'n wit achterspatbord en later idd. zo'n reflector.

Heb zelf wel batterijreflector, achterlicht en extra rode reflector als zijnde voor de veiligheid, maar ga eens kijken of het zonder superlelijk te zijn, ook iets van wit te maken is. Of anders bewust een witte plastic gebruiken voor alle bagage op de bagagedrager.

Ik heb er verder geen verstand van maar knap dat je het dan zo ook gedrukt kreeg die reflectoren, zonder dat het op het negatief stond ed. :)