Additionally, paste this code immediately after the opening tag: after sales rohloff - Forum Wereldfietser

after sales rohloff

Bijna dertien jaar terug kocht ik een fiets met een Rohloff versnellingsnaaf. Al die jaren genoot ik bijna dagelijks van mijn fiets en van mijn Rohloff naaf met het woon-werk verkeer, recreatie dagtochten en vakanties. Dit zonder problemen. Echter een aantal weken geleden brak een stukje van de flens af, waardoor ik een spaak moest verwijderen. Nog wat door gefietst omdat ik mijn fietst niet graag wilde missen. Echter omdat de recente weersomstandigheden voor mijn fiets plezier toch iets minder aantrekkelijk werd, heb ik de naaf opgestuurd naar de Nederlandse importeur van Rohloff; Elan in Nijmegen. Zij hebben het huis van de naaf namens Rohloff onder garantie vervangen. Dit na 13 jaar!!! Echter het omspaken viel hier niet onder. Nu was ik toch aan een nieuwe velg toe, gezien de carbide coating voor mijn huidige velg versleten was. Daar naast zijn er nu bredere velgen op de markt wat het comfort van ballon banden aanzienlijk verhoogd. Juist voor die gene die overwegen hun fiets willen om bouwen naar een Rohloff versnellingsnaaf of een nieuwe fiets met deze naaf willen aan schaffen vind ik het mooi mijn ervaring met deze Duitse onderneming te delen.

Groetjes, Roger Stegen.
Zelfde ervaring opgedaan bij mijn druppende naven. Prima bedrijf.
Wat leuk.....mooie ervaring. Dank je wel voor het delen.
Ik heb zelf ook zeer goede ervaringen met de service van de firma Rohloff in Duitsland.

De service van hun importeurs kan daar helaas niet aan tippen. Helaas ben je daar wel volledig van afhankelijk als je op vakantie bent, en Rohloff weer eens gesloten is (dat is twee keer per jaar tijdens vakantie periodes).

Ik heb daarom nu twee naven, één als back-up voor tijdens de vakantie.
Peter_K schreef:Ik heb nu twee naven, één als back-up voor tijdens de vakantie.
Ik ook. Een Rohloffnaaf voor de aandrijving, en ook nog een voornaaf. Sinds ik die voor de veiligheid ook mee neem, wil ik niet meer anders. De fiets voelt stabieler aan en ik durf lekker lange stukken te fietsen dankzij dat ding.

Maar alle gekheid op een stokje, jij hebt dus een reserve (Rohloff ???? ) naaf? Die neem je in je bagage mee? Ben je serieus?

Hans
Roger, fijn dat je zo goed geholpen werd, en ook nog eens op een handig moment met die versleten velgen.

Dit jaar moest ik nieuwe wiellagers voor mijn Rohloffnaaf. Dit was noodzakelijk omdat er water in de naaf terecht was gekomen. De lagers zijn vervangen door Thorn in Engeland, daar komt de fiets ook vandaan.
Ik moest rond de 40 euro betalen, en er werd me te verstaan gegeven dat lagervervanging eigenlijk 105 pond kost, dat ik volgens hen had moeten betalen als de reparatie bij Rohloff zelf zou zijn uitgevoerd.

Omdat het mij werd aangerekend dat er water in de naaf zat (vrijwel zeker Ijslands rivierwater) moest ik een deel betalen. En omdat ik de fiets eerder zelf bij Thorn had gekocht wilden zij het andere deel voor hun rekening nemen in het kader van klantenbinding. Verzendkosten heen (15 euro) waren voor mijn rekening, verzendkosten terug voor rekening van Thorn.

Hans
javb2812 schreef:
Peter_K schreef: Maar alle gekheid op een stokje, jij hebt dus een reserve (Rohloff ???? ) naaf? Die neem je in je bagage mee? Ben je serieus?
Hans
Ik neem aan gewoon een wiel met Rohloff thuis die eventueel nagestuurd kan worden...
Me fiets ligt uit z'n bidon pissend van het lachen onder de werkbank.
Berger schreef:
javb2812 schreef:Maar alle gekheid op een stokje, jij hebt dus een reserve (Rohloff ???? ) naaf? Die neem je in je bagage mee? Ben je serieus?
Hans
Ik neem aan gewoon een wiel met Rohloff thuis die eventueel nagestuurd kan worden...
Precies. Rohloff heeft ook wel reserves, maar eer ze je die opsturen ben je wel een week verder. Inmiddels heb ik ook een fiets gebouwd rond het reservewiel. :wink:
Peter_K schreef: De service van hun importeurs kan daar helaas niet aan tippen.
Ik voel mij aangesproken...
Just Koen schreef:
Peter_K schreef:De service van hun importeurs kan daar helaas niet aan tippen.
Ik voel mij aangesproken...
Ik dacht in eerste instantie aan de importeur van Australië, die mij voor veel geld olie heeft gestuurd via de slakkenpost. De importeurs van Maleisië en China hebben nooi geantwoord.

Jij hebt indertijd nog suggesties gedaan, erg behulpzaam, maar op de as hameren en de ketting opspannen haalden helaas niets uit.

Het bleek dat ik toch een vervanging nodig had. Rohloff wilde die destijds wel opsturen, maar ik had op dat moment al een week verloren.

Uiteindelijk reed ik dus alsnog rond met een niet te repareren naaf. Als mij nog zoiets overkomt bel ik even naar huis, en dan kan de reserve meteen mee met FedEx. Ook als ik hem niet nodig heb, geeft dat toch een gerust idee.
Peter_K schreef: Als mij nog zoiets overkomt bel ik even naar huis, en dan kan de reserve meteen mee met FedEx. Ook als ik hem niet nodig heb, geeft dat toch een gerust idee.
Tijd voor een wereldfietser Rohloff naaf back-up netwerk. :wink:
Peter_K schreef:Als mij nog zoiets overkomt bel ik even naar huis, en dan kan de reserve meteen mee met FedEx.
Moet degene die de naaf voor je opstuurt, wel eerst even die fiets eraf halen. ;)

Carl
Peter_K schreef:Het bleek dat ik toch een vervanging nodig had. Rohloff wilde die destijds wel opsturen, maar ik had op dat moment al een week verloren.

Uiteindelijk reed ik dus alsnog rond met een niet te repareren naaf. Als mij nog zoiets overkomt bel ik even naar huis, en dan kan de reserve meteen mee met FedEx. Ook als ik hem niet nodig heb, geeft dat toch een gerust idee.
Hm, ik vind het wel heel drastisch om er ruim duizend euro (voor een Rohloff achterwiel) tegenaan te gooien om deze naaf/wiel/fiets vervolgens als back up thuis te laten.

Je schrijft dat je "dus alsnog rondreed" met een niet te repareren naaf. Ik meen mij te herinneren dat je toen in diverse versnellingen niet meer kon rijden, en in diverse andere nog wel. In essentie kan je dan nog een eind doorfietsen en je vakantie afmaken, al is het voorstelbaar dat dat balend gebeurt en wat minder vlot. Andere problemen die op reis kunnen optreden gaan over olielekkage (90? procent van de klachten en geen bedreiging voor de vakantie), of bijvoorbeeld een breuk in het interne schakelingskabeltje of iets anders waar je op voorbereid moet zijn. Maar hoort iemand wel eens van problemen met de Rohloffnaaf, die dusdanig zijn dat je midden in de vakantie plotseling helemaal niet meer kunt fietsen? Ik heb de indruk dat dat toch zeer zeldzaam is. Als dat toch gebeurt en je hebt thuis een reservewiel, dan is het natuurlijk ook maar de vraag of je dat echt veel eerder zal ontvangen dan als Rohloff (of een importeur) er een opstuurt.

Als je het mij vraagt is het dus een wel heel rigoreus beleid om pech te "voorkomen". Als mijn vertrouwen in mijn Rohloffnaaf zo laag zou zijn dat ik hetzelfde zou overwegen, dan zou ik er niet meer zo veel geld voor over hebben. Ook zou ik één eerstehands Rohloffnaaf meer vertrouwen dan twee tweedehands.

Wel is het natuurlijk leuk om aan je reserve Rohloff dan maar een ander soort fiets te hangen. Als je dan bijvoorbeeld een pakezelfiets en een snelle audax - achtige in de schuur hebt staan, beide met Rohloff, kan het eigenlijk nauwelijks beter.

Hans
Mee eens Hans.
Komt nog iets anders bij. Opsturen van spare parts gaat vaak niet zonder problemen. Als we spullen testen gaat er natuurlijk ook wel eens iets fouts en we hebben op menig luchthaven, douanekantoor, DHL afhaalpunt dagen moeten wachten om er vervolgens achter te komen dat het onderdeel waarschijnlijk nooit meer aan gaat komen. Dan praten we wel over de minder voor de hand liggende landen maar dat zijn dan ook vaak de landen waar je juist spare parts wilt hebben.
In een land waar je ook derailleur systemen kunt kopen zou ik bij eventuele probleem de boel gewoon omzetten. Kost minder dan een spare part rohloff naaf. :D
Maar gelukkig hebben wij dat op het gebied van Rohloff nooit gehad. Ding blijft het altijd doen.