Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in trein in Roemenië - Forum Wereldfietser

Fietsen in trein in Roemenië

We plannen een fietstocht vanuit Hongarije (waarschijnlijk Boedapest) naar de Zwarte Zee (Constanta, Roemenië). Van daaruit willen we per trein terug naar Hongarije.
Weet iemand of onze fietsen mee kunnen in de trein? We horen daarover diverse berichten. Het zou niet of nauwelijks mogelijk zijn. Maar ook weer wél....
Wie heeft hier ervaring mee?
cojobike schreef:We plannen een fietstocht vanuit Hongarije (waarschijnlijk Boedapest) naar de Zwarte Zee (Constanta, Roemenië). Van daaruit willen we per trein terug naar Hongarije.
Weet iemand of onze fietsen mee kunnen in de trein? We horen daarover diverse berichten. Het zou niet of nauwelijks mogelijk zijn. Maar ook weer wél....
Wie heeft hier ervaring mee?
In september ben ik met de fiets in de trein vanuit Roemenië teruggereisd naar Hongarijë. Ik gebruikte de verbinding Brasov-Budapest, de IC366. Met een kleine truc werkte het prima.
Ik ben ingestapt in Cluj-Napoca. Daar kocht ik een kaartje tot het laatste station voor de grens, Episcopia Bihor. Dit ging met fietskaartje zonder probleem. In de wagon zijn de gebruikelijke haken om je fiets aan op te hangen.
Het bleek dat dezelfde wagon door zou rijden naar Budapest, alleen mocht de fiets niet in de wagon blijven.
Echter, de trein wachtte in september lang in Episcopia Bihor, en nog eens lang in het eerste Hongaarse station na de grens, Biharkeresztes. Samen met de tijd die de trein nodig had om de grens over te kruipen was dat bij elkaar ruim een uur. Genoeg voor mij om de 16 vlakke kilometers tussen beide stations te fietsen.
Aan de Hongaarse kant meldde ik mij bij de Hongaarse conducteur en vroeg of ik bij hem een kaartje kon kopen, geen probleem, zelfs afrekenen met creditcard was mogelijk. Fiets op de trein gezet en een aantal medereizigers moeten uitleggen dat dit de oude pré Schengen truc is.
www.bahn.de geeft redelijk aan welke treinen wel en welke niet fietsen meenemen.
Ik ben afgelopen voorjaar van Constanta naar Boekarest getreind met de fiets en de situatie is inderdaad onduidelijk, op zijn zachtst gezegd. We zijn in Constanta naar het loket gegaan en daar werd gezegd dat we de fietsen maar in de trein bij de conducteur moesten betalen (er is één loket waar Engels wordt gesproken). Zo gezegd, zo gedaan. We bleken in een uiterst trage boemeltrein ingestapt te zijn, tot schrik van de conducteur, die ons na uitvoerige bestudering van de dienstregeling in een provincieplaatsje liet uitstappen om op een andere trein uit Tulcea naar Boekarest over te stappen. Dat ging allemaal goed. De conducteur van de tweede trein wilde wel wat geld hebben voor de fietsen, een paar euro geloof ik. Zonder verdere problemen bereikten we Boekarest. Het schijnt erop neer te komen dat er tussen Constanta en Boekarest snelle, moderne exprestreinen rijden die echt geen fietsen meenemen, dan zijn er treinen waarvoor je op het station een fietskaartje kunt kopen en dan zijn er ook nog treinen waarbij je wat met de conducteur moet ritselen omdat ze eigenlijk geen fietsen meenemen, maar het toch doen. Conclusie: gewoon op goed geluk naar het station gaan, uiteindelijk kom je echt wel met fiets en al in Boekarest. Hoe het vanaf Boekarest zit met fietsvervoer, weet ik niet.
Kortom, er is sinds 2002 helemaal niet veranderd.
Wat mij derstijds gered heeft, na stomweg instappen in een trein waarvan sommigens zeiden dat het met fiets mocht en sommigen niet, is het grootste deel van mijn geld aan mijn reisgenoot geven en bij confrontatie met de conducteur kunnen laten zien dat die 20 euro echt mijn laatste geld was. Hij wilde het hebben, maar daarna regelde hij alles voor me, inclusief de grens. (Medias - Boedapest)
Na passage van de grens moest ik wel naar het Hongaarse loket om kaartjes te kopen.