Additionally, paste this code immediately after the opening tag: upgrade - Forum Wereldfietser

upgrade

Mijn fiets is een Koga Terralight uit 2003. De fiets is voorzien van een complete Deore groep met een 3x9 aandrijflijn. De fiets heeft een gesloten bracketlager met een vierkante as. Inmiddels is een aantal onderdelen aan vervanging toe zoals een kettingblad, de cassette en de derailleur. Nu is de gelukkige omstandigheid dat al deze onderdelen in Deore kwaliteit nog te koop zijn. Vervanging is dus een eenvoudige klus. Mijn vraag is echter of dit een verstandige investering is gezien de toekomstige ontwikkelingen. Het is duidelijk dat Shimano voor de 9 speed met vierkante as of octalink aankoerst op uitsluitend lagere kwaliteitsgroepen zoals Alivio. Zo is er nu al geen Deore 9 speed cranckstel meer te koop voor een vierkante as. Ik kan eenvoudig overstappen op een bij Hollowtech passend gxp lager( BSA draad in de bracket), maar ik zie alleen maar nadelen in die techniek. Zo is mijn bracketlager nu nog steeds in een goede conditie terwijl het blijkbaar normaal is dat je die externe lagers elke twee jaar vervangt. Mijn alternatief is om over te stappen op 11 speed. Ik zou dan kiezen voor een 1 x 11 opzet. Met een 30-tand kettingblad voor en een 11-46 cassette achter. Ik heb dan een net zo licht verzet als in de huidige opzet (nu achter 32 en voor 22). De kettinglijn is identiek, het 30-tands kettingblad kan ik aan mijn huidige crank bevestigen op exact dezelfde plaats waar nu het middenblad zit. Het enige nadeel dat ik kan bedenken bij dit soort 1x systemen is dat de ketting behoorlijk scheef loopt bij de grootste en kleinste tandwielen. Maar dat levert in de praktijk blijkbaar geen problemen op. Bijkomend voordeel van deze opzet is dat ik naast de actualisering van de aandrijflijn, ook een eenvoudiger fiets krijg zonder voorderailleur .
Ik vind dit zeker de moeite van het overdenken waard maar je levert wel serieus in op je top-end als je beide systemen vergelijkt (ik ga bij 3x9 uit van een tripple 44/32/22 vooraan en een 11-32 achteraan).

http://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&KB ... 2&UF2=2150

Merk ook op de 11-46 van Shimano een grote 9-tands sprong heeft tussen de laagste en op één na laagste versnelling. De Sunrace (of SRAM) variant heeft dit niet maar daar liggen de meer gebruikte versnellingen dan weer verder achter elkaar.

Zelf rijd ik met 2x10, 38-24 met achteraan 12-27 in België en 11-34 op vakantie, en ik vind dit ideaal qua spreiding.
Is 2x10 of 1x11 wel met vierkante as te krijgen? Is toch allemaal Hollowtech-II?

1 kettingblad voor heeft toch in veel versnellingen een niet-rechte kettinglijn?
2x10 of een triple lijkt me dan beter.
Georg schreef:Is 2x10 of 1x11 wel met vierkante as te krijgen? Is toch allemaal Hollowtech-II?
Ik rij met een triple crank van spa-cycles, een sugino-XD derivaat. Op 2x10 heb ik het buitenste blad vervangen door een kettingbeschermer. Ik gebruik dezelfde crank op een 3x7 fiets. Naar mijn ervaring is er helemaal niet zoveel verschil in spatiëring tussen de kettingbladen van 7 tot 11 speed. De beperkende factor is hier niet de breedte van de ketting (zoals bij de cassette achteraan) maar de maximale hoek die de ketting maakt ten opzichte van het kettingblad, en die blijft quasi constant, omdat de cassettes van 7 tot 10 speed eigenlijk ongeveer even breed zijn gebleven.

Ik heb wel gemerkt dat de shifter en voorderailleur best gematched blijven, hoewel mijn 10speed SLX shifter overweg kan met een oude Alivio 7 speed derailleur.

willemcornelis zou ervoor kunnen kiezen om zijn cranks, voorderailleur en linkse shifter te behouden en achteraan over te schakelen naar 11 speed. En een 11 speed ketting natuurlijk.

Hij zou ook voor een 32 vooraan kunnen kiezen in zijn 1x11 systeem, dan heeft hij al iets meer top-end. Of vooraan naar een 38/22 setup gaan, ik denk wel dat TA Specialités die bladen heeft in 104 BCD.
Georg schreef:1 kettingblad voor heeft toch in veel versnellingen een niet-rechte kettinglijn?
2x10 of een triple lijkt me dan beter.
SRAM heeft veel onderzoek gedaan, en uit eigen ervaring weet ik dat het voordeel op 1 kettingblad te kunnen blijven ruimschoots opweegt tegen het nadeel van een niet-optimale kettinglijn. Ik rijd 99% van de tijd op mijn grootste kettingblad (38), achteraan meestal 14 of 13, dus niet optimaal, maar wel heel handig: ik moet alleen in extreme gevallen naar het 24-blad vooraan.

Triple-rijders rijden dikwijls groot-groot (44 voor, 20 of meer achter) wat nog een slechtere kettinglijn oplevert.
Je zit toch niet vast aan Shimano? Zolang de cassettes nog te krijgen zijn is er niets aan de hand (maar zelfs 7 speed cassettes zijn er nog). Er zijn genoeg goede betaalbare cranks van andere en misschien wel betere merken te krijgen, en shifters zijn er ook in alle soorten en maten.
Denk ook even aan je derailleur, de huidige gaat die 46 achter niet pakken, Of er een 11-speed cassette past op je huidige 9-speed body is de vraag, dus mogelijk zelfs een nieuw wiel als het met een 11-speed-body niet op te lossen is, dat zul je uit moeten zoeken.
Overigens zijn er nog genoeg fabrikanten die goede 4-kant trapaslagers maken kijk maar eens bij http://www.m-gineering.nl/ of op http://www.radplan-delta.de/antriebe/antriebe.html Die zijn alleen niet goedkoop.
Als je ketting meer tordeert dan nu al het geval is zal die minder lang meegaan dan je gewent bent, of je daar voor wil kiezen is even de vraag.
willemcornelis schreef: Nu is de gelukkige omstandigheid dat al deze onderdelen in Deore kwaliteit nog te koop zijn. Vervanging is dus een eenvoudige klus. Mijn vraag is echter of dit een verstandige investering is gezien de toekomstige ontwikkelingen.
Als je er nu wat nieuwe, niet al te dure, onderdelen opzet kun je toch weer een hele tijd vooruit?
Ik fiets daarbij al heel lang op Alivio en het is echt geen slecht spul waar je een fiets uit 2003 mee afwaardeert.
Maar oké ik denk dat anderen al hebben uitgelegd dat de ombouw naar 1x11 gecompliceerder zou kunnen worden dan verwacht.
_Peter_ schreef:Denk ook even aan je derailleur, de huidige gaat die 46 achter niet pakken, Of er een 11-speed cassette past op je huidige 9-speed body is de vraag, dus mogelijk zelfs een nieuw wiel als het met een 11-speed-body niet op te lossen is, dat zul je uit moeten zoeken.
Van 8 tot 10 speed werd dezelfde body gebruikt, en een 11 speed MTB-cassette past op een 10speed body, dus dat is geen probleem. Een 11speed wegcassette zou niet kunnen.

Vanaf 10 speed MTB en 11 speed road zijn de shifter en derailleur vast aan elkaar gekoppeld, dus bij 10 speed shifter hoort 10 speed derailleur, en voor 11 speed hetzelfde. Hij moet dus automatisch een nieuwe shifter en derailleur hebben. (Hoewel ik al ergens op een MTB-forum heb gelezen dat 11 speed Deore XT derailleur werkt in 10 speed configuratie, dus met 10 speed cassette, ketting en shifter.)

Buiten de extra versnellingen is er nog een goede reden om naar 10 of 11 speed om te schakelen: omdat de cable pull vanaf 10 speed veel groter is, schakelt het veel beter. Qua schakelen is er echt een groot verschil tussen mijn 10speed SLX-Deore XT systeem en mijn vrouw haar 9speed Deore systeem.

Ik zou eens een overizcht moeten maken van wat ik verleden jaar heb bijgeleerd qua onderlinge compabiliteit Shimano derailleur versnellingen.
_Peter_ schreef:Als je ketting meer tordeert dan nu al het geval is zal die minder lang meegaan dan je gewent bent, of je daar voor wil kiezen is even de vraag.
Dat is niet waar, het smeermiddel en onderhoud zijn veel belangrijker dan de kettinglijn, maar daarvoor zou ik de langeduurtest ketting van Ronald dringend eens moeten aanvullen...
bdr schreef:
_Peter_ schreef:Als je ketting meer tordeert dan nu al het geval is zal die minder lang meegaan dan je gewent bent
Dat is niet waar, het smeermiddel en onderhoud zijn veel belangrijker dan de kettinglijn,
Het argument spreekt de stelling niet tegen.
Leon schreef:
bdr schreef:
_Peter_ schreef:Als je ketting meer tordeert dan nu al het geval is zal die minder lang meegaan dan je gewent bent
Dat is niet waar, het smeermiddel en onderhoud zijn veel belangrijker dan de kettinglijn,
Het argument spreekt de stelling niet tegen.
Taalkundig gezien heb je gelijk dus zal ik het anders formuleren: smeermiddel en onderhoud zijn zoveel belangrijker dan kettinglijn dat de kettinglijn irrelevant wordt.
Echte noodzaak voor een upgrade is er niet: zowel kettingen, cassettes, derailleurs (Deore en Xt!) en voortandwielen zijn nog goed verkrijgbaar.
Mijn mountainbike is afgelopen jaar van 3x9 naar 2x9 gegaan. Ik ben daar bewust bij 9 versnellingen gebleven omdat bij 10 en helemaal bij 11 speed toleranties kleiner worden en de ruimte om merken te mixen (kettingen, cassettes) vrijwel nul is geworden.

Wil je upgraden, kijk dan op internet rond. Heel wat zaken bieden voor een scherpe prijs 1x11 upgrade kits aan. Dan koop je shifter, achterderailleur, cassette en keting in één keer en betaal je een scherpe prijs. Nog een voortandwiel erbij en je bent klaar. Koop dan wel een "narrow-wide" voortandwiel. Dat heeft afwisselend brede en smalle tanden, die precies in de brede en smalle schakels van de ketting vallen. Zo'n tandwiel houd de ketting als het ware vast, zodat hij niet van je voortandwiel afloopt. Dat is een bekend euvel bij 1x aandrijvingen.
Ruud-H schreef:Echte noodzaak voor een upgrade is er niet: zowel kettingen, cassettes, derailleurs (Deore en Xt!) en voortandwielen zijn nog goed verkrijgbaar.
Mijn mountainbike is afgelopen jaar van 3x9 naar 2x9 gegaan. Ik ben daar bewust bij 9 versnellingen gebleven omdat bij 10 en helemaal bij 11 speed toleranties kleiner worden en de ruimte om merken te mixen (kettingen, cassettes) vrijwel nul is geworden.
Dat laatste is slechts ten dele waar: SRAM (Shimano body) en Shimano MTB-cassettes kunnen gemixed worden en KMC kettingen lopen op alles. Qua derailleurs en shifters is het zeker moeilijker geworden om te mixen.

Volgens velonews is in de road-wereld 11 speed juist supercompatibel: Campagnolo, SRAM en Shimano casettes kunnen door elkaar gebruikt worden bij de schakelsystemen van de respectieve fabrikanten.
Ruud-H schreef: Wil je upgraden, kijk dan op internet rond. Heel wat zaken bieden voor een scherpe prijs 1x11 upgrade kits aan. Dan koop je shifter, achterderailleur, cassette en keting in één keer en betaal je een scherpe prijs. Nog een voortandwiel erbij en je bent klaar. Koop dan wel een "narrow-wide" voortandwiel. Dat heeft afwisselend brede en smalle tanden, die precies in de brede en smalle schakels van de ketting vallen. Zo'n tandwiel houd de ketting als het ware vast, zodat hij niet van je voortandwiel afloopt. Dat is een bekend euvel bij 1x aandrijvingen.
Narrow-wide of een kettingbegeleider zijn idd aan te raden, maar dat neemt niet weg dat een voorblad van 30 volgens mij te klein is voor een fiets die voornamelijk op verharde weg gebruikt wordt. Ik weet niet welke snelheid de topic starter normaal gezien aanhoudt. Als hij nu nooit zijn buitenblad (44 of 42) gebruikt zou ik de upgrade aanraden, anders zou ik toch bij een double blijven.
willemcornelis schreef:Mijn fiets is een Koga Terralight uit 2003. De fiets is voorzien van een complete Deore groep met een 3x9 aandrijflijn. De fiets heeft een gesloten bracketlager met een vierkante as. Inmiddels is een aantal onderdelen aan vervanging toe zoals een kettingblad, de cassette en de derailleur.
Nog iets. Zoals je dit formuleert is er met de fiets zo weinig gefietst dat alleen eéén van de drie voorbladen is versleten. Als ik een inschatting mag maken is er dan ergens tussen de 10.000 en 20.000 km mee gefietst. Dan zie ik geen reden, behalve een schadegeval, dat de derailleur aan vervanging toe is. Aardige kans dat het allemaal weer lekker schakelt met o.a. nieuwe derailleurwieltjes en nieuwe binnen- en buitenkabels.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van ombouwen sinds een eenvoudige upgrade van 2x7 naar 3x7 van iets heel simpels een klein drama werd vanwege een paar heel kleine compatibiliteitsprobleempjes die er helemaal niet hoorden te zijn maar waar jaren opgekropt geluk van Murphy's Law in één keer in werking werden gezet.

Dus persoonlijk zou ik de fiets zijn normale onderhoud geven waar hij nu aan toe is of in zijn geheel upgraden.

Maar als je gewoon van sleutelen houdt of het middels deze fiets wilt gaan leren is het natuurlijk weer een heel ander verhaal.
bdr schreef:
Qua derailleurs en shifters is het zeker moeilijker geworden om te mixen.
In praktijk kun je nog steeds heel veel mixen. Ook al vertellen de onderdelenfabrikanten van niet. Mijn racefiets heeft een Shimano shifter, Campa achterderailleur, SRAM cassette en KMC ketting. Dat werkt prima. Het is alleen de vraag of je met zo'n exotische combinatie ver weg bij een fietsenmaker wilt binnenstappen voor een reparatie. :roll:
Leon schreef:
Dan zie ik geen reden, behalve een schadegeval, dat de derailleur aan vervanging toe is.
Behalve kilometers tellen de gebruiksomstandigheden ook mee. Zelf rijd ik in de winter gewoon mijn kilometers woon-werk verkeer. Zeker als er gestrooid is lijdt je fiets daar van. Mijn Tiagra achterderailleur had forse speling op de scharnierpunten en was na 10000 km écht aan vervanging toe.
Ik sluit me aan enkele eerdere sprekers: lekker doorgaan met gebruiken en op z'n tijd onderhouden van Deore 3 x 9 . En wil je eens wat anders, bouw de boel dan natuurlijk met plezier naar je wensen om. Ik denk zelf dat je aan 2 x 9 genoeg hebt als je de verzetten goed kiest: ik heb geen 46 x best weinig nodig op een toerfiets.
En een vierkante as en dat die ook in een Alivio-groep of vergelijkbaar zit, zegt niks over de kwaliteit van zo'n as + lagers. Ik vind het zelfs prima kwaliteit want het blijft bij mij heel vele duizenden km's heel en goed werken.
Met wat je aangeeft zou ik voor 1 x 10 gaan en gericht je cassette samenstellen. Met achter 10 heb je geen andere maat freewheelbody en dus achternaaf nodig.

groet! hoogframe
hoogframe schreef:Met wat je aangeeft zou ik voor 1 x 10 gaan en gericht je cassette samenstellen. Met achter 10 heb je geen andere maat freewheelbody en dus achternaaf nodig.
Met 1x11 heb je ook geen nieuwe achternaaf nodig, en die derailleurs zijn tenminste geschikt voor 46T casettes.

Voor de rest zou het leuk zijn moest de topic starter nog iets van zich laten horen.
ik gebruik enkele crankstellen met steekcirkel 110 (BCD 110). daar zijn ook kettingbladen voor 10 en/of 11 speed voor te krijgen van enkele nieuwerwetse groepen (zoals Ultegra met zo'n 50 en 34 tands crankstel).
zo heb je een crank (bijvoorbeeld oude Deore / XT of van Sr of Sakae) voor op een vierkante as en een kettingblad (of twee) voor veel-speed.
groet! hoogframe