Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Carbon voorvork (of niet) - Forum Wereldfietser

Carbon voorvork (of niet)

Ik ben een nieuwe fiets aan het samenstellen en weeg nu de voor- en nadelen van de mogelijke voorvorken af.
Een verende vork zal het niet worden, blijft over: staal of carbon.
Ik schat het gewicht van de carbon vork een stuk lager in, en daar zit ook mijn twijfel.
De fiets zal Rohloff/riem uitvoering worden, geen naafdynamo, geen voortassen of low-rider (dus carbon vork zonder montage ogen/nokken zou mogelijk zijn). Maar: hoe werkt dit door in de stabiliteit? Wordt een fiets in zo'n uitvoering met carbon voorvork niet te licht aan de voorkant? En zou dat niet ten koste gaan van het stuur gedrag? Zonder low-rider en met, pak hem beet, 15-20 kg achterop zal de verdeling toch al niet ideaal zijn. Dus dan toch maar een "gewone" stalen voorvork?

Groet, Tom
Een stevige stalen voorvork weegt een kilo. Zelfs als de carbon voorvork niks weegt ...
500 gram lijk me al heel erg licht, maar als je een vork op het oog hebt zou ik serieus willen weten wat die weegt om er niet later achter te komen dat je een hoop geld het uitgegeven om een paar ons te sparen.

Of een fiets stabiel stuurt met 15-20 kilo achterop hangt af van vele factoren. Het gewicht van de voorvork is een van de minst belangrijke daarbij. Een stevige stalen voorvork weegt een kilo. Erg veel valt er daarom niet te besparen.

Daarnaast is een carbon voorvork niet echt hufterproof. In fietsenstallingen en op veerpontjes zul je er toch voorzichtiger mee willen omspringen. Met de Rohloff en riem kies je voor een zorgeloze fiets. Persoonlijk zou ik met de vork dan ook voor een zorgeloze versie gaan.
Ik denk niet dat het verschil in gewicht tussen een stalen en een carbon vork bij 15 tot 20 kg bagage veel invloed heeft op het rijgedrag, ook de invloed op het totale gewicht van fiets, bagage en berijder (120 kg?) is gering. Ik zou vooral voor een carbon vork kiezen voor het rijgedrag mbt vering versus stijfheid. Ook als ik erg licht wil reizen (fiets 10 kg en bagage 10 kg), zou ik een carbon voorvork overwegen. Dat deze minder stevig is als een stalen vork is (denk ik) een fabeltje, bij een stalen vork zie je wellicht de scheur voordat je een smak maakt.
Ik had een racefiets met carbon voorvork en 2 tassen + tent achterop. Dat was geen probleem.
De stabiliteit van het stuurgedrag kwam door de stuurtas, maar ook dankzij het leunen op het stuur door de sportieve houding.
Alleen op hele steile klimmetjes moest ik extra op het stuur leunen, maar dat kwam meer door de bagage achterop. Een stalen voorvork had daar weinig aan veranderd.

Zit je rechtop of leun je op het stuur? Wil je steil omhoog? Heb je een stuurtas? Een stuurtas zorgt voor extra gewicht en meer traagheid bij het sturen, waardoor je fiets lui / comfortabel aanvoelt.
groverr schreef:De stabiliteit van het stuurgedrag kwam door de stuurtas, maar ook dankzij het leunen op het stuur door de sportieve houding.
Zo heb ik er nog nooit naar gekeken. Ik heb even een stukje opgezocht.
Leon, ergens in 2013, schreef:Instabiliteit of shimmiën komt nooit door één oorzaak. Het is bijvoorbeeld wél zo dat je met alleen een slap frame een slappe fiets zult ervaren of dat een je met een slappe achterdrager op een stijve fiets de achterdrager zul voelen zwiepen als er zware tassen op zitten. Instabiel wordt het pas als het totale pakket aan verende elementen in een vrijwel spontane resonantie komt en elkaar versterkt. Je kunt echter niet op voorhand zeggen welke combinatie van factoren een probleem gaat opleveren.
Factoren:
* stijfheid van de framebuizen
* verbindingen van de framebuizen
* geometrie van het frame
* lengte van de fiets (waar de lengte van de achtervork één deel van is)
* hoogte van de fiets
* geometrie van de vork
* stijfheid van de vork
* stijfheid van de achterdrager
* lengte van de achterdrager
* gewicht van de achtertassen
* hoogte waar de achtertassen op zitten
* of er voortassen op zitten en hoe zwaar die zijn
* type voordrager
* vorm van de voortassen (steken ze ver naar opzij uit)
* of er een stuurtase op zit en wat die weegt
* montagepositie van de stuurtas
* stijfheid van de wielen
* ...
Voor elke factor geldt wel dat een bepaalde eigenschap ervan als ongunstig wordt gezien voor wie niet van een zwiepende fiets houdt.
Ik kan nog wel wat factoren noemen, maar ik denk dat ik er nu genoeg heb genoemd om mijn punt te maken.
Leon
Voor de stabiliteit maakt het niet zoveel uit
De bagage verdeling heeft veel meer invloed
Op een vakantiefiets zou ik eerder voor degelijk/hufterproof gaan dan voor carbon, dus staal.
Je hebt dan als extra ook nog de montagenokjes voor een lowrider.
Als je in het buitenland panne krijg is het ook makkelijker om lokaal reparaties uit te laten voeren

Dirk
Zie ook dit topic.
Kees, de discussie waar jij naar verwijst eindigt in januari 2013, dat is bijna 5 jaar geleden. Hoewel de materiaaleigenschappen natuurlijk niet veranderd zijn, wordt carbon inmiddels ook bij vakantiefietsen vaker (evenals schijfremmen) toegepast. (Zie oa de Idworx met carbon velgen).
Bert van Sprang schreef:Kees, de discussie waar jij naar verwijst eindigt in januari 2013, dat is bijna 5 jaar geleden. Hoewel de materiaaleigenschappen natuurlijk niet veranderd zijn, wordt carbon inmiddels ook bij vakantiefietsen vaker (evenals schijfremmen) toegepast. (Zie oa de Idworx met carbon velgen).
Is dat een argument vóór of tegen? Voorbeelden van fabrikanten die nieuwe dingen op de markt brengen die het niet echt blijken te zijn, zijn er immers te over.
Carbon is inmiddels ook al oldskool aan het worden. Een klimaatneutraal maatframe van bamboe, dat is pas hip en vernieuwend :wink:
Nu ook voor vakantiefietsen!

Afbeelding
Leon,

Geen argument voor of tegen, ik had alleen mijn vraagtekens bij het aanhalen van een post van bijna 5 jaar geleden. Op mijn fitnessfiets fiets ik al jarenlang tot volle tevredenheid met een carbonvork, ook weleens met (8 kg) bagage.
Umm... Het beste compromis is misschien toch maar een aluminiumvork?!
Dank voor de reacties.
Ik denk dat het dan toch een gewone stalen vork gaat worden. En wel om het (simpele?) argument aangedragen door Leon: de fietsenstalling! (Zelfde trouwens ook door andere aangedragen in misschien ietwat andere bewoordingen).
Ontwikkeling van materialen gaat snel, de discussie uit 2013 is echt verouderd voor wat het materiaal aan gaat. De discussie over het gebruik van welk materiaal dan ook, zal nooit ophouden :D . Nieuwe materialen zullen ontwikkeld blijven worden, ik zal dus nog wel eens een vraag daarover stellen.

@Kees:
Hoewel bamboe geen hout is, lijk het maken van bamboe frames nu juist een stap van twee eeuwen terug in de tijd :lol:
(en die voorvork is van......?)

Nogmaals dank allemaal voor uw antwoorden.
Groet, Tom.
Tom vds schreef:... stalen vork gaat worden. En wel om het (simpele?) argument aangedragen door Leon: de fietsenstalling!
Ik hou van simpele argumenten :-)

Dat bamboe frame vind ik niets minder dan nepnieuws: de lugs zijn helemaal niet van bamboe waarmee waarschijnlijk meer dan de helft van het frame van niet-bamboe is.
Tom vds schreef:Ontwikkeling van materialen gaat snel, de discussie uit 2013 is echt verouderd voor wat het materiaal aan gaat.
Als geïnteresseerde leek ben ik wel benieuwd wat er dan zo veranderd is dat die discussie nu verouderd zou zijn. Van 26 inch-wielen, binnenbanden, velgremmen, dérailleurs, kettingaandrijving en trapassen met interne lagers hoor ik ook regelmatig dat ze verouderd, oldskool en niet meer van deze tijd zouden zijn. Als je dan doorvraagt, blijkt altijd dat nieuwe materialen en technieken beter verkopen, ook als ze veel duurder of minder goed zijn.

Wat zeker niet veranderd is, is dat 'carbon' goed verkoopt en dat de kopers vaak niet weten waar ze hun geld aan uitgeven. Marten Gerritsen wist dat altijd subliem te verwoorden, zoals hieronder:
m-gineering schreef:
Henrie schreef: maar je kunt carbon dus kennelijk ook zo constueren dat het zelfs bij zware crashes op hoge snelheid heel blijft...
Maar je kan het ook construeren uit spul dat je ook carbon mag noemen*), en voor een zodanige prijs dat er ook nog genoeg (lees meer als de helft) voor het marketing budget overblijft

'cheap, light, strong: pick any two'

*) je hebt heel veel kwaliteiten carbonvezel, daar kun je dan heel veel verschillende weefsels van vlechten, die kun je met heel veel verschillende lijmen insmeren, die kun je dan in hel veel variaties in een mal leggen, die kun je dan op heel veel verschillende manieren onder zeer verschillende condities laten uitharden en dan is het allemaal 'CARBON!'
Nog een andere interessante bijdrage uit die 'verouderde' discussie:
HansB schreef: Ik ben zelf werktuigbouwkundig ingenieur en heb toevallig bij een grote nederlandse fietsfabrikant aan de ontwikkeling van een koolstofcomposiet frame gewerkt.
Om wat duidelijkheid te scheppen. Wanneer een dergelijke voorvork blijvend vervormd is hij kapot, heel erg kapot. Er zijn dan namelijk vezels gebroken. Deze vezels kunnen enkel in hun lengterichting worden belast (als een touwtje).
Doordat 99,9% van de 'carbon' producten uit galamineerd prepreg materiaal bestaat (voorgefabriceerde matjes die uitharden wanneer ze uit de koelkast worden gehaald), is het risico op 'delaminatie' bij een impact groot. Je hoeft dit niet meteen te zien aan het oppervlak maar het component is wel blijvend beschadigd. Dit kan eenvoudig gebeuren door een steen, het vallen tegen een stoeprand of impact van een hard object. Hierdoor laten de laagjes lokaal van elkaar los doordat de vezels niet door de lagen heen lopen maar op elkaar liggen.

De huidige betaalbare koolstofcomposiet componenten raad ik niet aan voor gebruik in een vakantiefiets. Voor mij staat robuustheid bovenop en daar versta ik ook onder, de mate waarin een beschadiging te herstellen is. Voor wedstrijd doeleinden en 1001 andere toepassingen is het een schitterend materiaal.

Nog een paar jaar wachten dan komt er een betaalbaar alternatief waar je waarschijnlijk wél mee kunt reizen...
Is dat betaalbare alternatief er inmiddels gekomen? En zo ja, waar is dat dan aan te herkennen?
Tom vds schreef:@Kees: Hoewel bamboe geen hout is, lijk het maken van bamboe frames nu juist een stap van twee eeuwen terug in de tijd :lol:
Dat zeiden voorstanders van kernenergie rond 1980 ook van windmolens.
Leon schreef:Dat bamboe frame vind ik niets minder dan nepnieuws: de lugs zijn helemaal niet van bamboe waarmee waarschijnlijk meer dan de helft van het frame van niet-bamboe is.
Wat dat betreft, doet bamboe niet onder voor 'carbon', dat in de praktijk ook een mix is van carbonvezels en andere materialen. Zo heb ik het tenminste begrepen.
Voor mij is het pas nepnieuws als de hoeveelheid bamboe in die frames verwaarloosbaar zou zijn.
Overigens heb ik de indruk dat 'klimaatneutraal' steeds gewilder wordt als marketingterm. Wie weet, zien we hier binnenkort de eerste bamboesnobs rondrijden :wink:
Bij Vannicholas hebben ze fietsen met belt en carbon vork, die zouden dan ook (al dan niet via de dealer) uit moeten kunnen leggen of en waarom het zo'n goed idee is, of voor een vakantiefiets misschien toch beter van niet.

In de Amazon zit er 1 (standaard gemonteerd) en echt licht lijkt me die niet:

Touring/Cyclecross front fork, with 1 1/8" threadless aluminium steerer and fork crown combined with 3K finish carbon fibre legs (45mm rake). You'll find plenty of clearance for larger tires and muddy conditions. It's designed for V-brakes, caliper brakes or disc brakes and includes eyelets for mudguards.
Specifications:
Finish: 3K Carbon
Brakes: V-Brake, caliper or disc
Weigth disc brake version: 760gr
Weigth V-brake/caliper version: 880gr
Length disc brake version: 397mm (axle to crown)
Length V-brake/caliper version: 384mm (axle to crown)
Rake: 45mm
Steerer: 1 1/8" aluminium
Crown: Aluminium
Leg material: Carbon
Steerer length: 300mm
Maximum weight limit: 100kg
_Peter_ schreef:Maximum weight limit: 100kg
Dat is een fraaie samenvatting. :lol: :lol:
keesswart schreef:
Tom vds schreef:Ontwikkeling van materialen gaat snel, de discussie uit 2013 is echt verouderd voor wat het materiaal aan gaat.
Als geïnteresseerde leek ben ik wel benieuwd wat er dan zo veranderd is dat die discussie nu verouderd zou zijn. Van 26 inch-wielen, binnenbanden, velgremmen, dérailleurs, kettingaandrijving en trapassen met interne lagers hoor ik ook regelmatig dat ze verouderd, oldskool en niet meer van deze tijd zouden zijn. Als je dan doorvraagt, blijkt altijd dat nieuwe materialen en technieken beter verkopen, ook als ze veel duurder of minder goed zijn.
Het is nooit mijn bedoeling geweest om weer eens een discussie uit te lokken tussen voor en tegenstanders van bepaalde materialen. Vandaar "voor wat het materiaal aan gaat". Een discussie die in januari 2013 begint en stopt, vind ik verouderd.
In 2010 kon Boeing z'n nieuwe 787's langs de baan parkeren omdat geen maatschappij die kunstof/laminaat wilde hebben. In 2013 was er zelfs een vliegverbod in verband met batterij problemen (lithium!).
Afgelopen week ben ik met BA van Santiago (Chili) naar London gevlogen. Jawel..., in een 787!
Slechts een voorbeeld van hoe snel een discussie over materiaal kan verouderen.
Overigens ben ik op het gebied van koolstof, koolstofverbindingen en hun toepassingen ook maar een leek.

Dat zeiden voorstanders van kernenergie rond 1980 ook van windmolens.
Blijkbaar had ik meer smilies moeten toevoegen.....



Groet, Tom.
Misschien is deze carbon vork die toch vering heeft wat?
Tom vds schreef:Vandaar "voor wat het materiaal aan gaat". Een discussie die in januari 2013 begint en stopt, vind ik verouderd.
De massaproductie van fietsbanden in rubber is 126 jaar geleden begonnen door John Boyd Dunlop en het beste beschikbare rubber is nog steeds op natuurrubber gebaseerd.
Meer voorbeelden zijn ook wel te verzinnen, zoals staal, aluminiumlegeringen en leer; allemaal materialen die aan de fiets hangen, die al een ardige tijdjin gebruik zijn, en waarvan een discussie van een paar jaar oud niet bepaald snel veranderd is.
Het idee om van koolstofvezel een sterk materiaal te maken is ook niet erg nieuw meer. (50 à 60 jaar)