Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Poolcirkel - Forum Wereldfietser

Poolcirkel

Hallo,

Ik ben voornemens het komend of daaropvolgend jaar via Denemarken en Zweden langs de Baltische Zee/Botnische golf naar de poolcirkel te fietsen. Vervolgens terug door Finland en onder meer de Baltische staten. Ik zal daarbij overwegend de Eurovelo 10 route volgen. Zie ook: https://pool-cirkel.blogspot.nl.
Wat zou de beste tijd zijn voor deze onderneming? Ivm de temperaturen ligt de hoogzomer voor de hand. Dit is echter ook de periode waarin de muggen het actiefst zijn. Ik kan echter wel enige kou trotseren. Het is ook niet mijn intentie lang in het hoge noorden te verwijlen. Een foto met het bewijs dat ik de subarctische grens heb overschreden volstaat.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van degenen die mij hier voor zijn geweest.
Ik heb daar nooit gefietst, wel was ik in mei in Oulu, heb toen nog in zee gezwommen, verder in het binnenland kwamen we nog veel sneeuw tegen. Als je langs de kust fietst, zou ik mij over muggen overigens niet al te veel zorgen maken.
Ok. Om de poolcirkel te bereiken zal ik toch een eindje het binnenland in moeten. In dat verband, wanneer breekt het muggenseizoen precies los?
Het is me onduidelijk waar je wil beginnen. Ik ben er even vanuit gegaan dat je in Noord-Nederland start. Je hebt dan gauw een tochtje van heel ruim 5000 km voor de boeg. Dat wil zeggen dat de tocht minimaal een week of 10 gaat duren.
Ik heb dit zomer iemand ontmoet die ik op 3 mei in Elburg zag, en half juli aan de Noorse kust. Hij had de Noordkaap toen al gehad. Het weer was hem erg tegengevallen in het zuiden van Zweden. Maar dat kan ook aan de uitermate slechte zomer in Scandinavië hebben gelegen.
In Finland begint het muggenseizoen na Midzomer. Na half augustus gaan in Finland de eerste campings al weer dicht.
Hoe je overigens wil bewijzen dat je de poolcirkel bent overgestoken, vraag ik me af. Ga er vanuit dat je van te voren uitzoekt waar iets is dat je het kunt laten zien. Ik heb het niet gezien.

Ik heb in Finland een klein stukje langs de kust gedaan, en ik vond dat een afknapper. Je kunt beter midden door Finland afzakken.

Voor de route door Finland zie hier

Voor info over de Baltische staten kijk nog even bij 2011 en 2012.
Op drukke doorgaande wegen staat de poolcirkel meestal wel aangegeven en is ook vaak een toeristische atractie, bussen die stoppen, souvenierwinkels, etc. Op de binnenwegen zul je minder aanwijzingen vinden. Met een GPS kun je het natuurlijk wel checken waar hij ligt maar...

... de poolcirkel verschuift doorlopend :shock: Jaha, in de rotatie-as van de aarde zit een wiebel. En dat maakt dat de hoek met de zon, die bepaalt waar de geografische/astronomische :?: poolcirkel ligt, cyclisch verandert. Ik geloof dat dat in de praktijk betekent dat de poolcirkel een paar kilometer kan verschuiven.

Ik ben al redelijk vaak de poolcirkel overgestoken en kwam soms vlak achter elkaar meerdere bordjes/souvrnierwinkels tegen: This is the official polar circle Als je dan vroeg welke nou de echte was hoorde je: No, other are old locations, this is only real one :lol:
Mooi plan. Ik koos bij mijn passage van de poolcirkel ooit voor Noorwegen omdat dat mooier is of zou zijn. Dat jij dit in Zweden en/of Finland wil doen lijkt mij origineler. Het zou leuk zijn als je er ook naderhand nog iets over vertelt.
Smitty schreef:... de poolcirkel verschuift doorlopend :shock: Jaha, in de rotatie-as van de aarde zit een wiebel. En dat maakt dat de hoek met de zon, die bepaalt waar de geografische/astronomische :?: poolcirkel ligt, cyclisch verandert. Ik geloof dat dat in de praktijk betekent dat de poolcirkel een paar kilometer kan verschuiven.
Hm, en dan zouden de polen en de evenaar ook meebewegen met de as... Interessant. Hoe kom jij aan die theorie? Heb jij daar meer info over? Ik zou het graag lezen. Of... kan jij deze wiebel soms voelen? Of registreren met behulp van je kleine hersenen? Dat probeer ik nu ook. Na het volgende biertje lukt dat mij misschien wel.

Hans
https://nl.wikipedia.org/wiki/Precessie

https://newscientist.nl/nieuws/waarom-n ... e-schuift/

http://hemel.waarnemen.com/FAQ/Aarde/014.html

Twee redenen hier gevonden waarom de poolcirkel van plaats kan veranderen. Precessie enerzijds en veranderende gewichten op het aardoppervlak anderzijds. Het één (precessie) zeer voorspelbaar voor de lange termijn, het ander minder.

Overigens vermoed ik (maar corrigeer me als dat vermoeden onjuist is) na het lezen van het eerste artikel dat de stand van de aardas (en dus de plek van de polen) niet verandert als gevolg van de precessie, maar de ligging van de poolcirkels wel. De kanteling van de aardas (die tot de seizonen leidt) wordt tot een paar graden groter of kleiner, afhankelijk van wanneer we in de 26000 jarige cyclus zitten. Nu is die kanteling ongeveer 23,5 graden. Op het moment dat dit een graad meer of minder zal zijn, zal de werkelijke poolcirkel ongeveer 111 kilometer noordelijker of zuidelijker komen te liggen.

Het lijkt mij wel denkbaar dat de massabalans op aarde (die door oa smeltende ijskappen iets verandert) invloed heeft op de locatie van de as en de polen. Hopelijk verwaarloosbaar kleine invloed, maar weten doe ik het niet.

Hans
Ik denk dat we voor de diverse lengte en breedtecirkels toch maar beter één vastgestelde versie aan kunnen houden, anders komt mijn navigatiesysteem er niet meer uit.
Hartelijk dank voor alle reacties. De volledige tocht gaat idd vanuit Noord-Nederland (Groningen) via N-Duitsland, Denemarken en Zweden naar de poolcirkel. Er zullen vast genoeg borden met vermelding "U bevindt zich nu op de 66 breedtegraad" oid te vinden zijn. Vanzelfsprekend zoek ik dat eerst even uit. Via Finland, Baltische staten, Polen en Duitsland (anders dan in blog vermeld) gaat het weer huiswaarts. Voor die hele tocht kom ik op ca 8000 km. Ik wil daar vier maanden voor uittrekken.
Ik heb daar begin augustus 2013 gefietst. (Deze route: https://www.google.com/maps/d/edit?hl=n ... 000007&z=4

Koud is het dan zeker nog niet. Een warm trui en een regenjas is voldoende.

Betreft de muggen. Misschien hebben wij veel chance gehad maar daar hebben we nagenoeg geen last van gehad, gedurende de hele reis (begin juli tot halfaugustus). Juist tweemaaldat het echt niet leuk was, maar bon, waar zitten er geen muggen rond die periode in Europa.
Hartelijk dank voor deze feedback, Stef. Dat is een hele geruststelling na alle horrorverhalen over muggen, muskieten, horzels en aanverwant geleedpotig geteisem :wink:
De poolcirkelplek voor mij is het huis/dorp van de kerstman bij Rovaniemi Finland. Dit was voor mij niet de eerste plek waar ik de poolcirkel overstak maar het is wel de plek met de meeste "sfeer" al zal de super commerciële dingen die er allemaal zijn niet iedereen's smaak zijn. Er is vaak niet veel te zien of te doen als je specifiek naar de poolcirkel wilt dus met een grote stad als Rovaniemi zal dit de meest touristische optie zijn.
Maar inderdaad zijn er meerdere plaatsen waar je dit kan doen, vaak is er wel een monument en een hotel/winkel en een plek om een foto te maken, zeker langs de grotere wegen die noordwaarts gaan. Deze plekken zijn meestal een gemiddelde van die precieze poolcirkel die inderdaad verschuift. Wat je precies wilt (commercieel of echt laat ik maar aan jou over)

Qua ongedierte, het kan vervelend zijn maar er wordt wel erg veel gewicht aan gegeven door sommigen. Het is wel zaak ze uit je tent te houden (snel spullen naar binnen en rits dicht). Verder is er op iedere camping wel een plek waar ze een kampvuur hebben, de rook zorgt ervoor dat je geen last hebt van muggen. Als het genoeg waait heb je ook nauwelijks last van de beestjes.
Wijn zijn eind 80-er jaren vorige eeuw in Noorwegen de poolcirkel over gegaan. Niet met de fiets. Er stond een kantoortje en je kreeg (nou ja, kocht) een diploma. Vonden we toen leuk.
Dank weer voor de feedback. rockhopper, ik ga beslist niet voor commercie. Een bord volstaat :)
Als je alleen voor een bord wilt gaan is via Polcirkeln wel wat voor je. Alleen een bord langs de weg dat je op de poolcirkel staat, meer is er niet maar wel grappig dat het dorp ook deze naam heeft.

Jaren geleden in de zomer op de fiets langs gekomen. Helaas geen foto (meer). Een paar jaar geleden dezelfde route met de auto gedaan, toen wel in januari.

Bijlagen

Polcirkeln... dat is een goeie, Jan2855. Dat gaat 'm denk ik worden. Is daar overigens een camping in de buurt?
Nog een vraag. Ik begrijp dat er in Zweden en Finland ook wolven en beren zitten. Vormen die nog een potentieel gevaar?
Wij hebben destijds de tent langs het riviertje tussen Polcirkeln en Nattavaara neergezet. Geen wolf of beer gezien of gehoord, wel de laatste trein van de dag om 22.00 uur.
Wil je zekerheid vraag dan of je ergens bij de huizen mag staan. Ik zou daar niet zo zwaar aan tillen. Campings zijn er, zover ik weet, in de wijde omgeving niet te vinden.
Het is daar een heerlijk en eenzaam gebied, geweldig om te fietsen.
Beren zitten alleen langs de grens met Rusland, deze worden redelijk gemonitord en op sommige plaatsen ook bijgevoerd (om ze zo makkelijker te monitoren). Op zulke plekken worden ook excursies gehouden. Ik ben niet zo bekend in Zweden, maar de plek om daar beren te spotten (wederom bij een voederplek) is Ängra.
Voor zowel wolven als beren geld dat deze dieren uiterst schuw zijn en jou dus in de regel liever niet tegenkomen. Het enige gevaar dat er op kan treden is als je ze tegenkomt met jongen en in dat geval is het gepaste afstand houden. Je zult op zo'n moment wel in afgelegen gebieden moeten zitten.

De kans dat je ze echt tegenkomt is denk ik kleiner dan de kans dat je in Nederland een wilde das ziet (het dier, niet het kledingstuk). Ik zou me er dus niet te druk om maken.
Change of plan. Ik lees veel over reizen naar de Noordkaap. Dat gaat mijn nieuwe bestemming worden, maar dan wel ingebed in een nieuwe route, die zich beperkt tot Finland, Noorwegen en Zweden. De reeds genoemde reis is niet van de baan, maar ter hoogte van Stockholm steek ik per veer over naar Turku. Dat laatste was overigens ook mijn oorspronkelijke plan.