Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Installatie HS33 - Forum Wereldfietser

Installatie HS33

Goeiemiddag,

Hierbij een technische vraag, deze middag probeerde ik mijn nieuwe magura hs33 remmen te monteren op mijn frame. Nu is het onmogelijk om de snelsluiting te sluiten omdat de bagagedrager in de weg staat. Zie foto. De bagagedrager is een Tubus Logo Evo en het frame een vsf tx800. Mij lijkt voorlopig de enige oplossing de snelsluiter in te korten. Maar ik hoop dat iemand hier misschien een betere oplossing voor heeft.

Groeten, Jan

Bijlagen

Dat zou ik niet doen, de bovenste stangetjes losschroeven van de bagagedrager, lijkt me beter. Zo vaak hoef je de remmen niet te openen.
Bij mijn fiets was dat ook een probleem en is de snelsluiter ingekort, niet echt handig omdat hij daardoor moeilijker te openen is. Sinds ik er een andere bagagedrager op heb is er ruimte zat maar dat is wel een drastische oplossing.
Snelsluiter_ingekort.jpg
Min fiets had dit probleem ook bij mijn dubbele voordrager. Bike4travel heeft toen de draairichting gekeerd: naar beneden is nu vast. Het ziet er wat merkwaardig uit en ik moet er even aan denken bij het vastzetten maar het werkt al jaren. Als ik in de buurt van mijn fiets kom maak ik wel een foto als daar behoefte aan mocht zijn.
Eens met Roald.

De snelspanner inkorten is vragen om problemen. Er is veel meer kracht nodig om hem dan te openen, en ik zou er niet verbaasd van opkijken als het op een cruciaal moment niet meer lukt om hem open te krijgen, of dat hij zelfs kapot gaat. Ook de handgrepen van Magura zijn soms nog niet eens zo degelijk, en het lichte kunststof waar deze snelspanner van is gemaakt komt op mij ook niet superrobuust over.

Zelf heb ik ook twee jaar geleden HS33 op mijn frame gezet (ter vervanging van oude Shimano Deore). Ik ben niet op hetzelfde probleem gestuit als jij, maar je hoeft er geen raketgeleerde voor te zijn om even de bagagedrager los en weer vast te maken. Is natuurlijk wel enkele minuten extra werk iedere keer. Daar valt mee te leven omdat het niet vaak nodig is. Alleen als er onderdelen van het achterwiel vervangen moeten worden is dat nodig.

Arnob, het lukt me zonder foto niet om me deze oplossing van b4t voor te stellen.

Hans
Bij mijn santos zat hij ook andersom.
Je moet dan de rem helemaal uit elkaar halen. En dat schuifding waar de hendel aan zit omdraaien.

Sorry voor de knullige omschrijving. Maar ik weet echt niet hoe hij heet :)
javb2812 schreef:Eens met Roald.

Alleen als er onderdelen van het achterwiel vervangen moeten worden is dat nodig.

Hans
Zoals daar zijn je binnenband vervangen omdat je lek gereden bent?

Ik heb het op een santos eerst ook als Arno zo opgelost. Later met een speciale Santos Tubus achterdrager geen problemen meer. De reden voor die speciale achterdrager zat hem in het feit dat de standaard niet gemonteerd kon worden. En die ging niet andersom. (dus handeltje van de rem weer terug omgedraaid.
Andere oplossing is gewoon de inbusbout waarop de snelkoppeling mee vast zit losdraaien. Overigens is die snelkoppeling wel van metaal, en niet van plastic, over de kwaliteit ervan onthou ik me verder van commentaar. :wink:
Zoals daar zijn je binnenband vervangen omdat je lek gereden bent?
Dan is je band toch al leeg, hoeft je rem niet eens los.
nieuwe losse snelsluiter is wel te krijgen, zie bijv. http://www.tnc-hamburg.com/TNC-Shop/Bre ... 2_829.html

Als je het echt makkelijk wil hebben die je links ook een set dan kan de de hele rem er in 1x af pakken.
Berger schreef:
Zoals daar zijn je binnenband vervangen omdat je lek gereden bent?
Dan is je band toch al leeg, hoeft je rem niet eens los.
Waar, ik ben echter van na een lekke band eerst de band oppompen en hem dan weer in de fiets zetten, zodat me duidelijk is dat die er goed omligt, voordat ik de boel weer los moet maken. (Is me 1 keer te vaak voorgekomen)
In de hoop dat deze afbeelding verduidelijkend werkt:
Hs33.jpg
Omgedraaide snelsluiter
De omgekeerde snelsluiter. Het ziet er merkwaardig uit (staat nu in de vergrendelstand) maar is wel functioneel (nog nooit losgedrukt door externe beïnvloeding zoals tak of wat dan ook).
_Peter_ schreef:
javb2812 schreef:Eens met Roald.

Alleen als er onderdelen van het achterwiel vervangen moeten worden is dat nodig.

Hans
Zoals daar zijn je binnenband vervangen omdat je lek gereden bent?

Ik heb het op een santos eerst ook als Arno zo opgelost. Later met een speciale Santos Tubus achterdrager geen problemen meer. De reden voor die speciale achterdrager zat hem in het feit dat de standaard niet gemonteerd kon worden. En die ging niet andersom. (dus handeltje van de rem weer terug omgedraaid.
Andere oplossing is gewoon de inbusbout waarop de snelkoppeling mee vast zit losdraaien. Overigens is die snelkoppeling wel van metaal, en niet van plastic, over de kwaliteit ervan onthou ik me verder van commentaar. :wink:
Lekke banden (die je meestal ook kan plakken) komen met moderne banden ook niet zo vaak meer voor.

De oplossing van Arnob lijkt mij verreweg de beste voor Jan. Je moet er maar op komen. Ik denk dat _Peter_ overigens gelijk heeft dat de snelkoppeling van metaal is, maar lichtgebouwd is hij in de moderne versie zeker. Het lijkt me nog steeds geen goed idee om hem af te zagen, gezien de krachten die er dan op dat kleine overgebleven pookje moeten worden uitgeoefend als het een keer tegenzit.

De schroef die door de snelspanner vast wordt gezet, vervormt overigens ook nog eens vrij snel waardoor de snelspanner moeizaam (of niet meer) kan gaan werken. Dit was bij mijn tweedehands Magura aan de hand.
Sinds ik vorig jaar deze schroef in mijn voorrem had vervangen, werkt bij mij de snelspanner opeens veel soepeler.

Hans
javb2812 schreef: Sinds ik vorig jaar deze schroef in mijn voorrem had vervangen, werkt bij mij de snelspanner opeens veel soepeler.
Hoe ver die schroef ingedraaid wordt speelt ook een grote rol bij de hoeveelheid kracht die nodig is om de snelspanner aan te spannen. (Zoals dat bij snelspanners bij b.v. wielassen ook het geval is.) Een heel kleine beetje meer of minder kan het verschil beteken tussen een snelspanner die men heel soepel kan vast zetten, een te losse snelspanner of een snelspanner waar men stevig kracht op moet zetten.

Renaat
Dat is natuurlijk ook zeker waar Renaat. Dan kan je het probleem oplossen door de schroef losser of vaster te zetten. In de meeste gevallen zal dat dan helpen, maar dat is natuurlijk wat je dan toch altijd al eerst probeert.

In het geval echter van de schroef die ik vorig jaar heb moeten vervangen, was duidelijk te zien dat deze echt beschadigd (vervormd, "dikker geworden" op een bepaalde plaats) was en daardoor niet meer goed samenwerkte met de snelspanner. Ik ga er vanuit dat ik niet de enige ben waarbij dat is gebeurd, jammer dat ik geen foto van de oude en de nieuwe schroef heb gemaakt.

Hopelijk kan Jan iets met de oplossingen die hier voorbijgekomen zijn, en daarbij denk ik dus het eerst aan de oplossing die Arnob hier vanmiddag introduceerde.

Hans
javb2812 schreef:Dat is natuurlijk ook zeker waar Renaat. Dan kan je het probleem oplossen door de schroef losser of vaster te zetten. In de meeste gevallen zal dat dan helpen, maar dat is natuurlijk wat je dan toch altijd al eerst probeert.
Renaat bedoelt dat het tot de kunst van het sluiten van de snelspaninrichting behoort dat je de stand van het schroefje regelt om te voorkomen dat er gewelddadige krachten optreden die onnodig zijn om het te fixeren ding op zijn plaats te houden.
Als ik soms zie met hoeveel geweld sommigen snelspanners van wielen sluiten doet mij dat wel eens plaatsvervangend pijn. (Net als wanneer je in een filmpje een fietser pijnlijk op zijn snuit ziet gaan)
Het is niet alleen slecht voor de snelspanner maar ook voor de lagers. (Zoek naven afstellen op http://www.m-gineering.nl/tipsoud.htm)

Het hendeltje is volgens mij gemaakt van spuitgegoten aluminium, zoals veel kleine complexe aluminium metalen onderdelen aan een fiets. Nadeel van die methode is dat het aluminium dan niet zo sterk is dan bij andere productiemethoden. Daarnaast is er een groot kwaliteitsverschil in goed werk en slecht werk. Slecht spuitgietwerk breekt bijna al als je er naar kijkt. Ik mag aannemen dat het spul van Magura tot de betere klasse behoort.
Bedankt iedereen,

Ik heb de snelsluiter geplaatst zoals bij arnob, is een beetje een raar zich maar daar moet ik dan maar mee leren leven.

Mvg, Jan