Fietsdozen worden bij het inchecken gewogen. Dat viel me afgelopen zomer op, toen we naar IJsland gingen (en niet vliegen dus geen optie was; sinds 2011, toen we ook naar IJsland gingen, was ik niet meer met een fiets in een vliegtuig gestapt). Mijn fiets plus doos plus veel reservekarton op de bodem plus een hele rol tape bleek circa 23 kg te wegen.
"Heeft u geen andere spullen bij de fiets gestopt?"
"Nee hoor. Dit is echt alleen een goed verpakte fiets."
"Dan heb ik nog nooit zo'n zware fiets ingecheckt", was het commentaar van de dame achter de KLM-balie, die niet de indruk maakte dat ze de jongste bediende was.
Als een fiets echt 32 kg mag wegen, zou je inderdaad 2 lichte fietsen in een niet al te zware doos kunnen stoppen, maar dan kun je wel dit soort vragen en opmerkingen verwachten en loop je het risico dat het niet geaccepteerd wordt. Een tweede fiets in dezelfde doos kan dan als 'andere bagage' worden beschouwd.
Ook vraag ik me af of je 2 normale fietsen wel in één fietsdoos krijgt. Wil je voorkomen dat de fietsen elkaar beschadigen, dan zul je tussen de fietsen nog een dikke laag bubbeltjesplastic moeten proppen. Zijn er naast het maximale gewicht niet ook maximale afmetingen van zo'n doos vermeld?
Ook zul je een groter risico lopen dat de fietsen tijdens het laden en lossen door de bodem van de doos zakken. Die bodem zul je dus extra sterk moeten maken. (In 2011 kwam mijn achterwiel al door een scheur in de doos, die op het vliegveld nat was geworden).