Idd. cranklengte nemen die past bij je binnenbeenlengte en dan eerder korter dan langer; als je een cranklengte overdreven kort of overdreven lang neemt, kun je je toch een verschil in 'zwaarte' indenken(door minder souplesse). Ook kom je wellicht in de 'problemen' vwb de zadelstand icm de grootte van het frame en of je wel een juiste of fijne stand kunt creëren. Ik heb eens gelezen dat het behoorlijk belangrijk is om de juiste cranklengte te nemen en lees het hier ook weer.
De verkeerde cranklengte op mijn racefiets........kan dat?
"De juiste cranklengte kiezen is het meest onderschatte onderdeel van de fiets"
Mijn eigen ervaring
Ik zie tijdens fietsmetingen regelmatig racefietsen voorbij komen met daarop verkeerde cranklengtes. De reden dat ik op deze maat let bij onze fietsmetingen is omdat ik in 2013 zelf aan den lijve heb ondervonden wat het kan doen met een wielrenner als de juiste maat crank wordt gemonteerd op je fiets! (De cranklengte is de afstand van hart trapas tot hart pedaal as).
Het gevoel was fenomenaal! Ik zat zoveel lekkerder op m'n fiets en ik kon op souplesse ( á la Chris Froome
de versnellingen rondkrijgen. Al die jaren met een te lang crank gereden dus...... Voor uw beeld, ik ben met een lengte van 1,74m aan de kleine kant en reed al die jaren daarvoor, meer dan zes jaar, met een 172,5 crank. Bij al mijn nieuwe fietsen was de gedachte "ik rijd altijd met 172,5 cranks, dus het zal wel goed zijn!"
In 2013 ben ik dus overgestapt naar een korter 170 crank en met resultaat, ik kreeg de versnellingen gewoon makkelijker rond, had ik veel eerder moeten doen! Sindsdien let ik bij alle fietsmetingen die ik afneem op of de cranklengte juist is.
Hoe kan dat?......Nu de theorie.
U denkt nu waarschijnlijk "oke hoe kan dat dan?" Ik ben geen wiskundige en ik heb een hekel aan moeilijke theoretische uitleg. Dus bij deze de uitleg vanuit mijn eigen situatie in Jip en Janneke taal.
Ik reed dus met een 172,5mm crank, iemand wees mij er toen op dat dit te lang was voor mijn lichaamslengte en binnenbeenlengte. Toen ik overstapte naar een 170mm crank kreeg ik het gevoel dat het rondje wat ik moest maken (de trapbeweging) kleiner was geworden. Dit is natuurlijk logisch want het crank was korter geworden en daarmee ook de doorsnee van de trapcirkel.
Voor mijn gevoel kreeg ik de versnellingen makkelijker rond (lees meer op souplesse en snelheid) en waren mijn benen constant bezig met het overbrengen van de kracht. Voorheen was dit niet het geval en waren mijn beenspieren en pezen niet optimaal belast. Ik was voorheen (in de donkere tijden van mijn 172,5 crank) ook veel aan het prutsen met mijn horizontale zadelstand. Dit verklaart veel, want als de cranklengte (lees trapcirkel) niet goed is dan zal de zadelstand in geen enkele stand echt goed staan.
De hamvraag: wat is voor mij de juiste cranklengte?
Ik gebruik zelf altijd de volgende tabel:
Binnenbeenlengte Cranklengte
< 78 cm 165 mm
78 - 86 cm 170 mm
86 - 92 cm 172,5 mm
92 – 98 cm 175mm
> 98 cm 180 mm