Bij het opladen van batterijen en accu's speelt ook de levensduur van die dingen mee. Om ze zolang mogelijk mee te laten gaan moet ze juist opgeladen worden.
Een citaat van
Anker, een gerenommeerde powerbank fabrikant:
Anker schreef:7. Can PowerCore 20000 charge other devices while it is being charged?
No, we have disabled this feature due to the detrimental effects it has on the lifespan of external batteries.
Heel wat apparaten schakelen het opladen gewoon uit als gedetecteerd wordt dat de oplaadstroom niet betrouwbaar is, of begrenzen de maximale stroom.
Op zich is dat ook veilig. Mijn eigen telefoon kan met 3000 mA opladen, maar hij kan ook met een gewone lader (~500 mA) opgeladen worden. Je wil niet dat de telefoon eenmaal begonnen op 500 mA, op zou lopen naar 3000 mA bij een defecte goedkope lader: dat kan in brand resulteren.
Wat je eigenlijk zoekt is een buffer-batterij/accu die eenvoudig te vervangen is, en die geofferd wordt voor het leveren van betrouwbare voeding aan het op te laden apparaat.
Om een losse buffer te vinden valt nog niet mee. Ik heb zelf al wat gezocht, en bijvoorbeeld de
Nitecore F1 gevonden, nadeel hiervan is dat de oplaadstroom begrenst lijkt te wordt op 500 mA (dat is het maximum volgens de USB 2.0 specificatie). (De F2 schakelt gewoon af als je te langzaam fietst, om vervolgens niet meer op gang te komen als je weer sneller gaat.)
Een ander aardige lijkt de
Zero Goal Guide 10 Plus te zijn, die AA batterijen oplaadt. Handig als je bijvoorbeeld een GPSMAP hebt.
Mijn eigen Android telefoon heeft een geweldige "Energie besparen" functie, die helaas automatisch uit springt als hij een oplader ziet. Dat doet het voordeel van onderweg opladen volledig teniet.
Om inzichtelijk te maken wat er nu eigenlijk gebeurd is een
USB tester wel handig.
De stroom van de USB-werk is overigens volgens de specificatie begrenst op 500 mA (de E-werk gaat tot 1500 mA). Ook de Zzing is beperkt tot 500 mA (de nieuwe versie gaat tot 1000 mA?).
Cycle2Charge zegt maximaal 1000 mA te leveren (bij 21 km/hr), dat is het dubbele van de USB-werk.
Mocht je accu van je smartphone 4000 mAh zijn, en je fietst 21 km/hr, dan kun je je telefoon in 4 uur fietsen geheel opladen met de Cycle2Charge (verliezen voor het gemak niet meegerekend). Met de USB-werk duurt het 8 uur.