Hallo!
Als ik zo vrij mag zijn hier enkele vragen te posten i.v.m. onze zoektocht naar nieuwe fietsen...
Onze vorige fietsen betroffen een Trek T500 (gloednieuwe fiets van de vriendin) en een Rockrider MTB met SLX groep en Rockshox Reba vork was van mij. Ik was eigenlijk heel tevreden van deze MTB voor ritjes in de stadse jungle hier.
Recent zijn beide fietsen helaas gestolen (dubbel op slot, onder het ook van een bewakingscamera) waardoor wij op zoek zijn naar een goede fiets die dagdagelijks dienst kan doen voor allerlei verplaatsingen binnen de stad (een stad met dikwijls een enorm slecht wegdek en veel kasseien die de vergelijking met Parijs-Roubaix kunnen doorstaan ).
Daarnaast dienen ze ook dienst te doen als fiets voor woon-werkverkeer (voor ons beiden, we prijzen ons gelukkig, slechts enkele kilometers enkele rit). Bij een verhuis kan dit echter een pak meer worden.
Tenslotte zouden we het wel zo fijn vinden als de fietsen ook geschikt zijn om dagtochten en en eventuele meerdaagse tochten mee te rijden. Dit is echter ondergeschikt aan de dagdagelijkse inzetbaarheid (dus focus op bulletproof en redelijk onderhoudsvrij).
Gezien wij sinds kort ook niet langer over een auto beschikken, is of was er niet veel tijd om uitgebreid te zoeken.
Dat bracht met zich mee dat ik misschien iets te snel over ging tot de koop van een VSF T700 met Alfine naafversnelling, Magura's HS 22, stalen frame, aluminium vork, naafdynamo, etc. Ik heb er niet echt mee proefgereden waardoor ik na de eerste, korte rit over een kasseistrook in de buurt hier serieuze twijfels kreeg over de geschiktheid voor het gebruik in de stad.
Pas nadien kwam ik te weten dat de voorvork van deze VSF uit aluminium bestaat (was mij niet zo gezegd), wat mogelijk de oorzaak is van het gebrek aan enig comfort op de kasseien. De banden, Schwalbe Marathon Racer (performance line), 35-622, staan op 4 bar.
Bredere banden zijn mogelijk tot 47 mm, mits ombouw spatborden. Opent dus wel mogelijkheden voor bv. een 'little big ben' in hoeverre dat zal bijdragen aan extra comfort op onze Belgische wegen ... ?
Daarnaast valt het mij op hoe zwaar de Alfine naaf loopt. Als ik de fiets optil en stevig aan het wiel draai met de trappers, dan stopt deze na +/- 15 sec. met spinnen. Natuurlijk mag ik dat niet vergelijken met mijn MTB wiel met SLX naaf, maar toch. Ik vraag me af in hoeverre dit normaal is. Zal dit na verloop van tijd nog wat soepeler gaan of mag ik dat niet verwachten?
Voor de rest lijkt dit mij wel een goede fiets. Uitgenomen het feit dat ik met de Alfine niet direct fietsvakanties in de Ardennen of andere heuvel/bergachtige streken zal moeten ambiëren.
Aanvankelijk las ik goede zaken over de Alfine en VSF. Na echter wat dieper te spitten, door mijn recent gerezen twijfels, kwam ik toch ook op minder positieve geluiden uit. Deze werden dan, niet geheel objectief vermoed ik, bevestigd door enkele fietsenhandelaars die wij bezochten (vooral m.b.t. VSF).
Ik reed o.a. ook proef op een Velotraum Crossrunner 7005 met Big Ben banden en racestuur. Dit reed erg fijn. Betrof echter een tweedehands die, in mijn leek ogen, niet zo fijn onderhouden was, waardoor deze voor mij geen optie vormt. Prijs was in die zin ook te weinig bespreekbaar. Nieuw is ie voorlopig te duur. Net zoals andere fietsen die mij erg aanspreken (Santos Race of Trekking Lite, Velotraum Speedster 02, etc.).
Was de T700 een derailleur fiets geweest, met XT, was deze volgens mij perfect geweest. Deze was echter niet meer te bestellen bij onze lokale fietsenhandelaar (hij stopt met de verkoop van VSF).
Kortom, ik denk er aan de VSF te houden, tenzij men mij hier dit ten stelligst afraadt. Ik kon de fiets aankopen voor 1240 EUR (normale prijs 1549 EUR). Dan zou ik op termijn de ombouw naar zo breed mogelijke banden laten doen (47 mm).
Dan komt het probleem van de nieuwe fiets van de vriendin. Haar vorige fiets, een Trek T500, was qua zithouding ideaal voor haar. Gezien zij wat nekproblemen heeft, heeft ze liever geen al te sportieve houding.
Ik zou echter niet opnieuw voor zo'n Trek gaan. Deore achterderailleur en voor de rest povere onderdelen. Wanneer ik de toenmalige fietsenhandelaardaar op aansprak op de kwaliteit van de verende voorvork, werd mijn opmerking weggezet als onzin. Trek zou kwaliteit zijn die ruimschoots volstaat voor normaal gebruik etc. Fiets werd toch aldaar aangekocht gezien dit een kennis was van de familie van de vriendin .
Budget voor een nieuwe fiets voor de vriendin is +/- 1000 EUR. Mag iets meer als dat een wezenlijk verschil in kwaliteit zou geven (pakweg 1200 EUR). Bij een andere fietsenhandelaar (we proberen niet naar de klassieke zaken te gaan waar ze enkel Batavus, Gazelle, Trek, etc. voeren) werden we precies wat 'weg gelachten' met ons budget. Zij reed proef op een Wanderer W200 (http://www.wanderer.eu/produkt/tourer-w200/ met een rare en slepende, openknipte buis rond de ketting, dienstdoende als kettingbeschermer. Betreft een aluminium frame. Reed echt niet bijzonder fijn voor 1200 EUR en voelde allesbehalve kwalitatief aan. De eerstvolgende fietsen in het gamma waren er maar vanaf +/- 1800 EUR, zijnde Gaastra. Kortom, ook al kopen we graag lokaal, dit werd het dus niet.
Wat kunnen jullie aanraden voor mijn vriendin (185 cm groot ) als degelijke fiets, zo onderhoudsarm als mogelijk (dus voorkeur naafversnelling denk ik) voornamelijk voor stadsgebruik en eventueel mogelijkheden (bagage, versnellingen) voor fietsvakanties?
Radon lijkt mij ook wel interessant, bv. https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... s11-583582. Dan rijst enkel de vraag of we daarmee wel op onderhoud kunnen bij een lokale fietsenmaker. Een servicepunt van Radon hebben we hier niet.
Oftewel blijft VSF ook voor haar een optie, denkende aan de T300 (Nexus, HS22) voor 999 EUR of de T500 (Alfine,V-brakes) voor 1199 EUR. Opnieuw wel het probleem van onderhoud of garantie afhandelingen dichtbij...
Kortom, wat een lap tekst, de bos en de bomen .... alle tips, hoe klein ook, zijn meer dan welkom!
Als ik zo vrij mag zijn hier enkele vragen te posten i.v.m. onze zoektocht naar nieuwe fietsen...
Onze vorige fietsen betroffen een Trek T500 (gloednieuwe fiets van de vriendin) en een Rockrider MTB met SLX groep en Rockshox Reba vork was van mij. Ik was eigenlijk heel tevreden van deze MTB voor ritjes in de stadse jungle hier.
Recent zijn beide fietsen helaas gestolen (dubbel op slot, onder het ook van een bewakingscamera) waardoor wij op zoek zijn naar een goede fiets die dagdagelijks dienst kan doen voor allerlei verplaatsingen binnen de stad (een stad met dikwijls een enorm slecht wegdek en veel kasseien die de vergelijking met Parijs-Roubaix kunnen doorstaan ).
Daarnaast dienen ze ook dienst te doen als fiets voor woon-werkverkeer (voor ons beiden, we prijzen ons gelukkig, slechts enkele kilometers enkele rit). Bij een verhuis kan dit echter een pak meer worden.
Tenslotte zouden we het wel zo fijn vinden als de fietsen ook geschikt zijn om dagtochten en en eventuele meerdaagse tochten mee te rijden. Dit is echter ondergeschikt aan de dagdagelijkse inzetbaarheid (dus focus op bulletproof en redelijk onderhoudsvrij).
Gezien wij sinds kort ook niet langer over een auto beschikken, is of was er niet veel tijd om uitgebreid te zoeken.
Dat bracht met zich mee dat ik misschien iets te snel over ging tot de koop van een VSF T700 met Alfine naafversnelling, Magura's HS 22, stalen frame, aluminium vork, naafdynamo, etc. Ik heb er niet echt mee proefgereden waardoor ik na de eerste, korte rit over een kasseistrook in de buurt hier serieuze twijfels kreeg over de geschiktheid voor het gebruik in de stad.
Pas nadien kwam ik te weten dat de voorvork van deze VSF uit aluminium bestaat (was mij niet zo gezegd), wat mogelijk de oorzaak is van het gebrek aan enig comfort op de kasseien. De banden, Schwalbe Marathon Racer (performance line), 35-622, staan op 4 bar.
Bredere banden zijn mogelijk tot 47 mm, mits ombouw spatborden. Opent dus wel mogelijkheden voor bv. een 'little big ben' in hoeverre dat zal bijdragen aan extra comfort op onze Belgische wegen ... ?
Daarnaast valt het mij op hoe zwaar de Alfine naaf loopt. Als ik de fiets optil en stevig aan het wiel draai met de trappers, dan stopt deze na +/- 15 sec. met spinnen. Natuurlijk mag ik dat niet vergelijken met mijn MTB wiel met SLX naaf, maar toch. Ik vraag me af in hoeverre dit normaal is. Zal dit na verloop van tijd nog wat soepeler gaan of mag ik dat niet verwachten?
Voor de rest lijkt dit mij wel een goede fiets. Uitgenomen het feit dat ik met de Alfine niet direct fietsvakanties in de Ardennen of andere heuvel/bergachtige streken zal moeten ambiëren.
Aanvankelijk las ik goede zaken over de Alfine en VSF. Na echter wat dieper te spitten, door mijn recent gerezen twijfels, kwam ik toch ook op minder positieve geluiden uit. Deze werden dan, niet geheel objectief vermoed ik, bevestigd door enkele fietsenhandelaars die wij bezochten (vooral m.b.t. VSF).
Ik reed o.a. ook proef op een Velotraum Crossrunner 7005 met Big Ben banden en racestuur. Dit reed erg fijn. Betrof echter een tweedehands die, in mijn leek ogen, niet zo fijn onderhouden was, waardoor deze voor mij geen optie vormt. Prijs was in die zin ook te weinig bespreekbaar. Nieuw is ie voorlopig te duur. Net zoals andere fietsen die mij erg aanspreken (Santos Race of Trekking Lite, Velotraum Speedster 02, etc.).
Was de T700 een derailleur fiets geweest, met XT, was deze volgens mij perfect geweest. Deze was echter niet meer te bestellen bij onze lokale fietsenhandelaar (hij stopt met de verkoop van VSF).
Kortom, ik denk er aan de VSF te houden, tenzij men mij hier dit ten stelligst afraadt. Ik kon de fiets aankopen voor 1240 EUR (normale prijs 1549 EUR). Dan zou ik op termijn de ombouw naar zo breed mogelijke banden laten doen (47 mm).
Dan komt het probleem van de nieuwe fiets van de vriendin. Haar vorige fiets, een Trek T500, was qua zithouding ideaal voor haar. Gezien zij wat nekproblemen heeft, heeft ze liever geen al te sportieve houding.
Ik zou echter niet opnieuw voor zo'n Trek gaan. Deore achterderailleur en voor de rest povere onderdelen. Wanneer ik de toenmalige fietsenhandelaardaar op aansprak op de kwaliteit van de verende voorvork, werd mijn opmerking weggezet als onzin. Trek zou kwaliteit zijn die ruimschoots volstaat voor normaal gebruik etc. Fiets werd toch aldaar aangekocht gezien dit een kennis was van de familie van de vriendin .
Budget voor een nieuwe fiets voor de vriendin is +/- 1000 EUR. Mag iets meer als dat een wezenlijk verschil in kwaliteit zou geven (pakweg 1200 EUR). Bij een andere fietsenhandelaar (we proberen niet naar de klassieke zaken te gaan waar ze enkel Batavus, Gazelle, Trek, etc. voeren) werden we precies wat 'weg gelachten' met ons budget. Zij reed proef op een Wanderer W200 (http://www.wanderer.eu/produkt/tourer-w200/ met een rare en slepende, openknipte buis rond de ketting, dienstdoende als kettingbeschermer. Betreft een aluminium frame. Reed echt niet bijzonder fijn voor 1200 EUR en voelde allesbehalve kwalitatief aan. De eerstvolgende fietsen in het gamma waren er maar vanaf +/- 1800 EUR, zijnde Gaastra. Kortom, ook al kopen we graag lokaal, dit werd het dus niet.
Wat kunnen jullie aanraden voor mijn vriendin (185 cm groot ) als degelijke fiets, zo onderhoudsarm als mogelijk (dus voorkeur naafversnelling denk ik) voornamelijk voor stadsgebruik en eventueel mogelijkheden (bagage, versnellingen) voor fietsvakanties?
Radon lijkt mij ook wel interessant, bv. https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... s11-583582. Dan rijst enkel de vraag of we daarmee wel op onderhoud kunnen bij een lokale fietsenmaker. Een servicepunt van Radon hebben we hier niet.
Oftewel blijft VSF ook voor haar een optie, denkende aan de T300 (Nexus, HS22) voor 999 EUR of de T500 (Alfine,V-brakes) voor 1199 EUR. Opnieuw wel het probleem van onderhoud of garantie afhandelingen dichtbij...
Kortom, wat een lap tekst, de bos en de bomen .... alle tips, hoe klein ook, zijn meer dan welkom!