Math, net het artikel gelezen.
In de gewichtsopsomming van de pinion met bijbehorende onderdelen staat een rekenfout. 235 gram te weinig opgegeven als totaalgewicht.
Verder is in de gewichtsvergelijking de Rohloff incl. schakelgreep 150 gram zwaarder ingeschaald dan in de werkelijkheid.
Ook staat de Pinion 18 mét kabels in de gewichtsopsomming op een kleiner aantal gram als eerder in het artikel zonder kabels.
En dan is bij de genoemde 500 gram nog geen rekening gehouden met het 300 gram zwaardere frame, die in hetzelfde artikel als schatting staat.
Er rammelt een heleboel aan de berekeningen in het artikel.
bike4travel komt op hele andere cijfers uit, een verschil duidelijk groter dan een kilo.
http://www.bike4travel.nl/blog/pinion-v ... gssysteem/
zie de tweede grote tabel in dit artikel. Uitleg hoe men aan deze resultaten is gekomen ontbreekt hier overigens ook.
Alles bij elkaar is wel duidelijk dat het gewichtsverschil veel dichter bij een kilo ligt dan bij 500g.
De 12 en 9(x) speed versies zijn wel duidelijk lichter dan de 18 speed. Het bereik (hoogste naar laagste versnelling) is bij die lichtere versies nog steeds uitstekend. Maar de tussenstapjes zijn er al veel groter dan bij Rohloff. Alleen bij de 18 speed versie heb je dus die fijne kleinere tussenstapjes.
Het is natuurlijk goed dat er meerdere technisch heel betrouwbare systemen op de markt zijn waarmee je onbezorgd over de wereld kunt fietsen. Dat zal ook met de Pinion waarschijnlijk kunnen.
Hans