Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks B67 - Forum Wereldfietser

Brooks B67

Beste allemaal,

Vorige week heb ik het voor mij waardeloze Avocet GelFlex Moutain C30 zadel verruild voor een echte Brooks. Dit geeft mijn Vittorio toch een stukje meerwaarde. Ik had met Ton Berkhout van Vittorio afgesproken een Brooks B66 te monteren. Bij thuiskomst zag ik dat het een Brooks B67 was. Op zich geen probleem wat het zadel zit als gegoten.

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen het model B66 en B67 van Brooks?

Bestaat er van het model B67 ook een dames model of is dit zadel Unisex?

http://www.yorkcycleworks.com/smsimg/42 ... meside.jpg

Met vriendelijke groeten en dank,

R. Pedersen
Hallo R.,
De B67 heeft een enkele rail voor bevestiging op hedendaagse zadelpennen. Bij montage van de B66 heb je een adapter nodig en vaak een langere zadelpenbout.
Zie ook http://www.vlerickfietsen.be/randonneur/brooks.html voor een overzicht met plaatjes.
Groeten,
Leon

De B67 is de moderne variant met een zadelrail in plaats van twee, voor gebruik op een moderne verstelbare zadelpen. Er is ook en damesversie van: de B67S. Voor wie iets meer voorover wil zitten en dus een wat smaller zadel nodig heeft zijn er ook nog de (geveerde) Champion Flyer, en Champion Flyer S. Tracteer jezelf voor het gemak nog op het kleine handige spansleuteltje van Brooks, dan kun je je zadel zonder gevloek gespannen houden.
Veel zitplezier,
Wim

Hartelijk dank allemaal voor de snelle reactie's. Het is me inmiddels duidelijk qua verschil in de B66 en B67.

Dat spannen van 't zadel (met de Brooks spansleutel) moet dat vrij frequent (maandelijks) gebeuren of jaarlijks?

Ook dat hoor ik graag.

Groetjes R. Pedersen

pedersen schreef:Dat spannen van 't zadel (met de Brooks spansleutel) moet dat vrij frequent (maandelijks) gebeuren of jaarlijks?
Hoi,
Je spant het zadel alleen als het nodig is. Wanneer dat is, is afhankelijk van het zadeldek zelf (sommigen zijn harder dan anderen), je gewicht en je manier van zitten - of je zwaar zit zeg maar, en vooral of je op een nat zadel gaat fietsen. Dat laatste is bijzonder slecht voor het zadeldek, wat ik ondervond toen mijn fiets een keer een nacht in de regen had gestaan en ik daarna toch naar huis moest fietsen. Het zadel ging toen van zo goed als nieuw naar flink doorgezakt in twee uur :cry:
Om dat laatste te vermijden heb ik tegenwoordig een plastic zak onder het zadel gepropt die er tijdens kamperen 's nachts altijd overheen gaat.
Groeten,
Leon

Krijg je geen condens onder die plastic zak. Ik stond laast op een camping naast een fietser met zijn brooks en die nam zijn zadel mee de tent in.

bert sitters schreef:Krijg je geen condens onder die plastic zak?
Het antwoord op die vraag is nee. Misschien was jouw kennis' zadel al nat? Bij een normale zadelpenverbinding is het trouwens niet verstandig om die elke dag los te maken, dat houdt de verbinding of de bouten niet lang vol - een bekend probleem bij huurfietsen door het vaak verzetten van het zadel.
Groeten,
Leon
Je zou wel gek zijn om dat zadel er telkens af te halen. Op mijn oude stadsfietsje zit een B66, en dat gaat al minstens 30 jaar mee. Ik vergeet regelmatig om er in de regen een plastic zak over te trekken, maar daar trekt het zadel zich weinig van aan. Wel is het zadel ingesmeerd met waterafstotende cr?me (van dezelfde soort als waar je je winterschoenen mee behandelt).

Groetjes,

Astrid
Ik kocht bij mijn B17 een speciaal regenhoesje van Brooks zelf, dat gek genoeg niet waterdicht bleek te zijn :(
Gebruik nu toch maar weer een plasic zak (die ik op z'n plek houdt door het Brooks hoesje erover heen te trekken....).

Roef

Jongens toch, trap niet in de grapjes van Bert. Jullie kennen hem toch wel zo ondertussen?
En beste Pedersen (zeg eh.., ben jij toevallig fietsenbouwer?) Even over de B67; dat is een behoorlijk breed zadel dat of voor mensen geschikt is waarbij de zitbotjes wat verder uit elkaar zitten of voor fietsers die behoorlijk rechtop zitten. Voor een iets sportievere zit, zou ik de Conquest/Countess of de B17(s) nemen.
bert sitters schreef:Krijg je geen condens onder die plastic zak. Ik stond laast op een camping naast een fietser met zijn brooks en die nam zijn zadel mee de tent in.
Wat Bert hier zegt is niet zo raar als het lijkt!

3 jaar terug zag ik hetzelfde in Belgi? gebeuren.
Het zadel van de Oosterbuur was onderweg ?l nat geworden.

Toen we elkaar later op de avond spraken kwam ik te weten dat hij ( hoewel het er een beetje moeizaam uitkwam) het zadel `s nachts op (rechterzij) liggend geklemd tussen zijn benen hield en dat het (natte) zadel zo een betere pasvorm kreeg. :roll:

Schorpioen. :mrgreen:
Ik zie een duidelijk verband:
Schorpioen schreef:Toen we elkaar later op de avond spraken kwam ik te weten dat hij ( hoewel het er een beetje moeizaam uitkwam) het zadel `s nachts op (rechterzij) liggend geklemd tussen zijn benen hield en dat het (natte) zadel zo een betere pasvorm kreeg.
bert sitters schreef:Persbericht, dinsdag 30 aug 2005, 10:22

'Fietsen is slecht voor seksleven'

LONDEN - Fietsen is gezond. Maar het kan wel een slechte invloed hebben op het seksleven van mannen. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mannen die veel fietsen, vaker last hebben van erectiestoornissen. Dat berichtte de Britse krant The Independent dinsdag.
Sjirk

Of ik fietsenbouwer ben? Nee, ik werk al bijna 20 jaar als papiermaker. Maar waarom deze vraag Eric?

Een Pedersen is een speciale Deense fiets.

Al ruim 12 jaar rijdt ik Pedersen. Daarnaast ben ik al ruim 10 jaar voorzitter van Pedersen Genootschap Nederland.

Dus ik ben bekend met de Deense Copenhagen Pedersen.

Bekijk onze website eens.

http://www.pedersen-genootschap.nl

Met vriendelijke groeten,

Pedersen

pedersen schreef:Al ruim 12 jaar rijdt ik Pedersen. Daarnaast ben ik al ruim 10 jaar voorzitter van Pedersen Genootschap Nederland.
Aha! Dus jij bent Ray?
Leon

Klopt als een fiets. Ik ben Pedersen Ray.

Beste allemaal,

Mijn vrouw heeft mij getrakteerd op een Brooks spansleutel. Lief he? Het spannen van het zadel, nogmaals.

Als ik spansleutel plaats op de moer (zo noem ik het maar) zet, draai ik deze moer dan een kwart slag los op vast? Je zou denken als je de moer los draait dat het zadel dan spant omdat de bout naar buiten komt.

Als je de moer vast draait gaat de bout naar binnen. Waardoor je aanneemt dat het zadel ontspant.

Begrijpen jullie het?

Graag jullie advies.

Allemaal een fijn weekeinde.

Groet en dank,

R. Pedersen

'vastdraaien' trekt de bout (waaraan het leer vastzit) naar het stuur toe, waardoor het zadel wordt opgespannen. Niet te vaak doen hoor! En ook niet te vaak invetten met Brooks Proofride.
Tip :lol: : zet het blikje op het gasfornuis en warm het langzaam op. Dan kun je het vet zo in de moeilijke hoekjes van je zadel gieten (uiteraard aan de onderkant)

Ik ben erg gelukkig met mijn nieuwe Brooks B67 in de kleur honey. Mijn vrouw heeft mij een Brooks spansleuteltje cadeau gedaan. Dus ben ik twee keer gelukkig.

Wat blijkt nu. Dat ik het spansleuteltje helemaal niet kan gebruiken bij dit zadel. Het spannen van een zadel gaat gewoon met een steeksleutel van 14mm.

Vandaag op mijn werk de monteurs van de technische dienst er even bijgeroepen en die hebben het zadel voorzichtig gespannen met een klein steeksleuteltje. Zelfs met een steeksleuteltje van 14 mm ging het net. Volgens een monteur heb je hier gereedschap voor nodig met engelse (inch) maat?

Voor welke zadels kan dit Brooks spansleuteltje dan wel gebruikt worden?

Al met al, ik ben nog steeds gelukkig.

Groetjes R. Pedersen