Additionally, paste this code immediately after the opening tag: montagepasta, vetten en oliën - Forum Wereldfietser

montagepasta, vetten en oliën

Beste lezer,

Een vraag over het bevestigen van het crankstel en benodigde smeermiddelen.

Dient het crankstel aan de binnenkant dat ik in de trapperas schuif ingesmeert te worden met montagepasta of een ander vet? Verder is er denk ik geen reden om de trapperas te verwijderen voor onderhoud, tenzij ik deze wil vervangen neem ik aan? De freehub body heb ik ingespoten met siliconenspray alvorens de cassette er weer op te zetten. Maar ik geloof dat het eigenlijk ingevet moet worden. Maar met wat voor vet dan? Of is siliconenspray prima?

Ik vraag me ook af of kogellagervet ook voor andere doeleinden gebruikt kan worden?

bij voorbaat dank!
Ik monteer m'n cassettes altijd droog op de body. Nog nooit problemen mee gehad. Je zou de bout van de trapas kunnen voorzien van montagepasta maar het binnenvierkant lijkt me wat minde noodzakelijk. Kan echter vermoedelijk geen kwaad.
Als ik Sheldon zo mag geloven, lijkt hij in dat lange verhaal te pleiten voor invetten van de spindle.

Dat zullen we dan voortaan maar doen.
Onze eigen Marten the great craftsman Gerritsen heeft er een pagina voor: http://www.m-gineering.nl/olie.htm

Zo uit het hoofd: montagepasta gebruiken voor montage, kogellagervet voor kogellagers, smeermiddelen om te smeren en siliconen om rubber te laten glimmen en andere leuke dingen. Anderzijds is alles wat vettig vaak beter dan niets, vooral voor de ketting.
Vriendelijk bedankt voor de reacties. Ondertussen weer een aantal pagina's gelezen en vele filmpjes gekeken. Aanvullend een paar vragen.

inmiddels is het crankstel er af en volledig schoongemaakt. Het viel me op dat het crankstang wat ik door de trapperas heen schuif beschadigd is op de plekken waar deze ronddraait. Volgens mij is de crank van staal met daar over heen en laagje ander materiaal. Dit materiaal is er af gesleten. Op dit moment is vervangen niet direct een optie maar ik ben wel benieuwd wat de consequentie van deze beschadiging is.

Zo ver als ik nu weet hoeft alleen het stuk dat in de andere crank schuift ingevet te worden met montagepasta. Het draaiende gedeelte in de trapperas hoeft niet. Heb ik dat goed?

Voor onze reis heeft onze dealer er een nieuwe trapperas op gezet. nu, vijf maanden later, merk ik dat de linker zijde ruw loopt. Ik kan het onderdeel aan de binnenkant ronddraaien en voel duidelijk zand schuren of iets anders. De rechter zijde niet of nauwelijks. Aangezien het dus in principe een nieuwe trapperas is vraag ik mij af of ik deze nu ook dien te onderhouden. Er af halen, open maken, schoonmaken en opnieuw invetten dan maar?

mijn crank
https://afbeelding.im/gybtSgwQ
Op basis van de foto en het gevoel dat het linker lager stroef en korrelig loopt, vrees ik dat de boel gewoon kapot is en vervangen zal moeten worden. Helaas is de levensduur van dit soort trapassen niet altijd even lang. Heb je er tijdens het fietsen niets van gemerkt?

De eerder gelinkte tekst op de site van sheldon brown gaat overigens over een vierkante trapas en jij hebt een buitenboordsysteem dus dat is een ander verhaal.
nouja, mijn achteras was ook beschadigd en dat voelde ik wel. Eventuele gevolgen van dit crankstel heb ik niet bewust opgemerkt. De trapperas is nieuw en er door de dealer op gezet. Daarna heb ik er niet aan gezeten. Hoe kan er dan al zand in komen? of iets veroorzaken dat het stroever loopt? In ieder geval eerst bekijken en proberen alvorens alles vernieuwen. Overigens kreeg ik een nieuwe trapperas onder de noemer van garantie omdat de dealer vond dat het niet lekker liep. Dat merkte hij toen hij een kettingbeschermer van mijn fiets haalde. Wellicht dat hij het dus wel opmerkte maar de oorzaak bij de trapperas legde.
Misschien begrijp of begreep ik je verkeerd. Bedoel je dat de trapaslagers net zijn vervangen omdat de fietsenmaker vond dat het niet lekker liep? En de beschadigde spindle dus uit dat niet-lekker-lopende-maar-inmiddels-vervangen-lager-systeem komt?
Dan heeft de reparatie waar ik op doelde al plaatsgevonden en zou ik me niet direct druk maken om het 'stroef' lopen van het nieuwe lager. Ik zou zelf wel wat vet op de spindle doen, maar veel zal het vast niet uitmaken.
Gezien de foto

Afbeelding

en jouw vorige topic heeft deze fiets toch al aardig wat voor de kiezen gehad. Ik denk dat hij een serieus deel van zijn 11-jarige leeftijd buiten heeft gestaan. Ik zou toch zeker preventief alle lagers laten nakijken, voornaaf, balhoofd, en lager van het freewheel (in de casettebody).

De crank is verroest, maar daarom is hij nog niet uit staal. Aluminium kan ook oxideren. Je voelt direct aan het gewicht of het staal of aluminium is, maar anders kan je testen met een magneet; de magneet blijft plakken op staal maar niet op aluminium. Ik zou de crank vervangen.

In feite heeft het geen zin om een tweedehandsfiets te kopen als je niet zelf de fiets kan reviseren.
Bedankt voor de reacties. Bij deze mijn antwoorden of reacties en twee aanvullende vragen.

Inmiddels heb ik een nieuw achterwiel besteld dus daar hoef ik verder niet meer mee bezig. Het is een 36 spaaks Deore LX geworden met een rigida Sputnik velg. Met het oude wiel kan ik mooi uitproberen de as goed in elkaar te zetten en soepel te laten lopen. Ik hoop dat ik twee conusmoertjes kan kopen zonder direct een complete set van een as te kopen. Want in dat geval heb ik nog twee goede XT naven liggen. Weet iemand waar ik dit kan kopen?

Op het voorwiel is lichte speling gekomen maar ik ben zelf wat huiverig deze open te maken aangezien het een shimano dynamo is. Maar goed, mijn voornemen was wel om dit te gaan leren, dus wellicht doe ik dit binnenkort nog wel.

Of de fiets veel buiten gestaan heeft weet ik natuurlijk niet. De dealer gaf aan dat de vorige eigenaar er zuinig op was geweest en dat het een top fiets was. Hopelijk dat ik in de toekomst in staat ben door te vragen wanneer ik iets meer kennis heb.

De spindel is het lange stuk aan de crank dat je door de trapas schuift? Ik zal deze aan de kanten insmeren met montagepasta. De trapas zelf ga ik loshalen zodra ik er een sleutel voor heb. Inmiddels heb ik genoeg filmpjes bekeken waaruit blijkt dat dit prima te doen is. Ik vind het wel vreemd dat een nieuwe trapas al zo snel vuil en/of beschadigd is. Met pas 7000 km gebruik. Mocht het niet te onderhouden zijn dan zal ik er een nieuwe op zetten.

Het balhoofd loshalen is weer iets heel anders. daar heb ik me nog niet mee bezig gehouden en heb ik weer een extra sleutel voor nodig. Maar goed, ook dat ga ik gewoon doen wanneer ik er aan toe ben.

Twee aanvullende vragen weer:
wat is de levensduur van zo'n crankstel en trapas? Ik weet het dat dit kan verschillen, maar er is misschien een richtlijn? Ik ben ook wel benieuwd dat gezien ik nu beide in principe wel kan vervangen of er een beter alternatief is.

Hoe kan ik de derailleur veer (die je kunt zien zonder deze open te maken) goed schoonmaken? Ik zie op filmpjes dat iedereen van alles onderdompelt in vloeistoffen. Alleen werd op dit forum mij zoiets ook afgeraden en inderdaad moet je het onderdeel daarna wel weer vrij maken van dat vloeistof zodat deze niet de smering in problemen brengt. Dus hoe ga ik die veer goed schoon krijgen? Er zit nu veel zand in op plekken waar ik niet bij kom.

Bij voorbaat dank!
luchtfietser schreef:Ik hoop dat ik twee conusmoertjes kan kopen zonder direct een complete set van een as te kopen. Want in dat geval heb ik nog twee goede XT naven liggen. Weet iemand waar ik dit kan kopen?
Aan de hand van het typenummer dat op de naaf staat (achternaaf begin met FH-, voornaaf met HB-) kan je op de techdocs van shimano zoeken naar informatie. Het interessantste zijn de Eploded Views die allemaal beginnen met EV, hierin staan de shimano codes van de onderdelen.
luchtfietser schreef: Op het voorwiel is lichte speling gekomen maar ik ben zelf wat huiverig deze open te maken aangezien het een shimano dynamo is. Maar goed, mijn voornemen was wel om dit te gaan leren, dus wellicht doe ik dit binnenkort nog wel.
Om speling bij te stellen moet de naaf niet open.
luchtfietser schreef:Of de fiets veel buiten gestaan heeft weet ik natuurlijk niet. De dealer gaf aan dat de vorige eigenaar er zuinig op was geweest en dat het een top fiets was. Hopelijk dat ik in de toekomst in staat ben door te vragen wanneer ik iets meer kennis heb.
Op 11 jaar kan er heel wat gebeuren, en wie zegt dat er maar één vorige eigenaar geweest is? Mijn opmerking
bdr schreef:In feite heeft het geen zin om een tweedehandsfiets te kopen als je niet zelf de fiets kan reviseren.
ging er voornamelijk over dat het voor de verkoper van een tweedehandsfiets economisch niet zinvol is om deze volledig open te vijzen voor verkoop, wat niet wil zeggen dat de dealer in deze vrijuit gaat, maar van een 11-jaar oude fiets kan je verwachten dat er één en ander versleten zal zijn.
luchtfietser schreef: De spindel is het lange stuk aan de crank dat je door de trapas schuift? Ik zal deze aan de kanten insmeren met montagepasta.
De spindle is het stuk ("de spin") waar de kamwielen op gemonteerd worden. De trapas is dat lange stuk. Wat jij de trapas noemt is de trapasbehuizing of bottom bracket.

"Montage pasta", ik veronderstel dat jij anti-seize bedoelt, gebruik je op plaatsen waar je niet wil dat de boel aan elkaar roest. Dus een bout die in schroefdraad in de fietskader past, de zadelpen, ... In dit geval schuif je de trapas in kunststofschalen in de lagers, dus geen montagepasta nodig.
luchtfietser schreef:Ik vind het wel vreemd dat een nieuwe trapas al zo snel vuil en/of beschadigd is. Met pas 7000 km gebruik. Mocht het niet te onderhouden zijn dan zal ik er een nieuwe op zetten.
Volgens mij is dit geen nieuwe trapas. Normaal is dit soort trapas met externe lagers redelijk beschermd tegen vochtindringing door de kunststof schalen, maar als het zo verroest is dicht dat allemaal niet goed meer af omdat de schalen niet goed meer aansluiten, waardoor je nieuwe lagers sneller verslijten.
luchtfietser schreef: Twee aanvullende vragen weer:
wat is de levensduur van zo'n crankstel en trapas? Ik weet het dat dit kan verschillen, maar er is misschien een richtlijn?
Geen idee, maar 7000km moet zeer zeker kunnen.
luchtfietser schreef: Hoe kan ik de derailleur veer (die je kunt zien zonder deze open te maken) goed schoonmaken? Ik zie op filmpjes dat iedereen van alles onderdompelt in vloeistoffen. Alleen werd op dit forum mij zoiets ook afgeraden en inderdaad moet je het onderdeel daarna wel weer vrij maken van dat vloeistof zodat deze niet de smering in problemen brengt. Dus hoe ga ik die veer goed schoon krijgen? Er zit nu veel zand in op plekken waar ik niet bij kom.
Afspuiten met water en in één of andere ontvetter (kettingreiniger, wasbenzine,...) leggen. Daarna de scharnierpunten oliën, de derailleur een paar keer heen en weer bewegen en overtollige olie wegvegen.
bdr schreef:Afspuiten met water en in één of andere ontvetter (kettingreiniger, wasbenzine,...) leggen. Daarna de scharnierpunten oliën, de derailleur een paar keer heen en weer bewegen en overtollige olie wegvegen.
Als je wasbenzine gebruikt dat verdampt dat wel, maar bij kettingreinigende middelen die niet verdampen is spoelen met iets anders dat dit middel wegspoelt best wel essentieel.
Derailleur, en andere onderdelen, schoonspuiten met luchtcompressor, als je die hebt? Dan weer inspuiten met teflon?, geloof ik, iets wat goed smeert iig en evt. 'schoonspuiten' en overtollig vet wegvegen, wegnemen.
Leon schreef:
bdr schreef:Afspuiten met water en in één of andere ontvetter (kettingreiniger, wasbenzine,...) leggen. Daarna de scharnierpunten oliën, de derailleur een paar keer heen en weer bewegen en overtollige olie wegvegen.
Als je wasbenzine gebruikt dat verdampt dat wel, maar bij kettingreinigende middelen die niet verdampen is spoelen met iets anders dat dit middel wegspoelt best wel essentieel.
yeh, m'n bottom bracket sleutel is binnen :D

Kan ik de bottom bracket en de spacers en seals ook spoelen in een potje wasbenzine? Met drogen verdampt de wasbenzine volledig waardoor ik het daarna gewoon weer kan invetten zonder problemen?

De bottom bracket heb nu uit elkaar en de lagers zijn zichtbaar. Ik kan nu de lagers er wel uit gaan tikken met een schroevendraaier en er later weer in terug drukken met een bankschroef, maar daar komt best wat kracht bij kijken en daarmee kans op beschadigingen groter. Om de lagers alsnog volledig schoon te maken blijft spoelen over door deze compleet onder te dompelen.

dient er naast het invetten van de lagers ook nog ergens iets gesprayd te worden?
Zorg er eerst voor dat je weet wat voor bottom bracket je hebt en zoek dan op youtube naar een filmpje wat uitlegt wat je allemaal moet doen en mogelijk verder nodig hebt.
Ik heb alle filmpjes over mijn bottom bracket op youtube inmiddels twee keer gekeken ;-)

Zojuist heb ik ze gewoon maar in de wasbenzine gelegd en ze zijn weer mooi schoon. De spacers en seals heb ik niet gedaan want ik las elders dat wasbenzine de weekmakers kan oplossen. Helaas schuurt een lager nog en de ander ietsie pietsie. Ik ga ze er dan toch maar uit tikken als dat lukt, want dat lijkt op de filmpjes wel een hele klus. Een nieuwe crank met alles er op en er aan komt dichterbij.
luchtfietser schreef:Een nieuwe crank met alles er op en er aan komt dichterbij.
Koop dan een setje met vierkant as. Doodsaai, want je bent dan van het geklus af.
Vervang gewoon je buitenboordlagers, duurt 5 minuten en kost een stuk minder dan alles ombouwen naar een vierkante as.
met geen mogelijkheid krijg ik de lagers uit de cup. Ik smeer de boel en leg het aan de kant of zet het zo lang even op de fiets. Ondertussen ga ik uitkijken naar een nieuwe crank met bladen en bottom bracket.

Inmiddels heb ik al een tip gekregen over een aanbieding van een LX setje. Nu vroeg ik mij af wat eigenlijk het verschil is tussen Deore, Deore LX en XT. Wat ik er over lees is het voornamelijk gewicht en bij de XT meer schakel comfort. Duurzaamheid en betrouwbaarheid is dus geen issue? LX is ruim voldoende voor een trekkersfiets?

Ondertussen zie ik ook de prijzen van deze LX setjes verschillen van 90 tot boven de 200 euro. Wat bepaald zo'n groot prijsverschil? De bottom bracket is overal hetzelfde toch? Dan moeten het de bladen zijn want ook de crank is hetzelfde?

Ook zie ik nog opties van 170 mm en 175 mm. Kan iemand me hier iets over vertellen? aha, het is de armlengte van de crank.

https://www.rosebikes.nl/artikel/shiman ... aid:592005 Rose
https://www.internet-bikes.com/116954-s ... 2t-zilver/ Internet-bikes.

exact dezelfde naam, andere prijs en bladen