luchtfietser schreef:Ik hoop dat ik twee conusmoertjes kan kopen zonder direct een complete set van een as te kopen. Want in dat geval heb ik nog twee goede XT naven liggen. Weet iemand waar ik dit kan kopen?
Aan de hand van het typenummer dat op de naaf staat (achternaaf begin met FH-, voornaaf met HB-) kan je op
de techdocs van shimano zoeken naar informatie. Het interessantste zijn de Eploded Views die allemaal beginnen met EV, hierin staan de shimano codes van de onderdelen.
luchtfietser schreef:
Op het voorwiel is lichte speling gekomen maar ik ben zelf wat huiverig deze open te maken aangezien het een shimano dynamo is. Maar goed, mijn voornemen was wel om dit te gaan leren, dus wellicht doe ik dit binnenkort nog wel.
Om speling bij te stellen moet de naaf niet open.
luchtfietser schreef:Of de fiets veel buiten gestaan heeft weet ik natuurlijk niet. De dealer gaf aan dat de vorige eigenaar er zuinig op was geweest en dat het een top fiets was. Hopelijk dat ik in de toekomst in staat ben door te vragen wanneer ik iets meer kennis heb.
Op 11 jaar kan er heel wat gebeuren, en wie zegt dat er maar één vorige eigenaar geweest is? Mijn opmerking
bdr schreef:In feite heeft het geen zin om een tweedehandsfiets te kopen als je niet zelf de fiets kan reviseren.
ging er voornamelijk over dat het voor de verkoper van een tweedehandsfiets economisch niet zinvol is om deze volledig open te vijzen voor verkoop, wat niet wil zeggen dat de dealer in deze vrijuit gaat, maar van een 11-jaar oude fiets kan je verwachten dat er één en ander versleten zal zijn.
luchtfietser schreef:
De spindel is het lange stuk aan de crank dat je door de trapas schuift? Ik zal deze aan de kanten insmeren met montagepasta.
De spindle is het stuk ("de spin") waar de kamwielen op gemonteerd worden. De trapas is dat lange stuk. Wat jij de trapas noemt is de trapasbehuizing of bottom bracket.
"Montage pasta", ik veronderstel dat jij anti-seize bedoelt, gebruik je op plaatsen waar je niet wil dat de boel aan elkaar roest. Dus een bout die in schroefdraad in de fietskader past, de zadelpen, ... In dit geval schuif je de trapas in kunststofschalen in de lagers, dus geen montagepasta nodig.
luchtfietser schreef:Ik vind het wel vreemd dat een nieuwe trapas al zo snel vuil en/of beschadigd is. Met pas 7000 km gebruik. Mocht het niet te onderhouden zijn dan zal ik er een nieuwe op zetten.
Volgens mij is dit geen nieuwe trapas. Normaal is dit soort trapas met externe lagers redelijk beschermd tegen vochtindringing door de kunststof schalen, maar als het zo verroest is dicht dat allemaal niet goed meer af omdat de schalen niet goed meer aansluiten, waardoor je nieuwe lagers sneller verslijten.
luchtfietser schreef:
Twee aanvullende vragen weer:
wat is de levensduur van zo'n crankstel en trapas? Ik weet het dat dit kan verschillen, maar er is misschien een richtlijn?
Geen idee, maar 7000km moet zeer zeker kunnen.
luchtfietser schreef:
Hoe kan ik de derailleur veer (die je kunt zien zonder deze open te maken) goed schoonmaken? Ik zie op filmpjes dat iedereen van alles onderdompelt in vloeistoffen. Alleen werd op dit forum mij zoiets ook afgeraden en inderdaad moet je het onderdeel daarna wel weer vrij maken van dat vloeistof zodat deze niet de smering in problemen brengt. Dus hoe ga ik die veer goed schoon krijgen? Er zit nu veel zand in op plekken waar ik niet bij kom.
Afspuiten met water en in één of andere ontvetter (kettingreiniger, wasbenzine,...) leggen. Daarna de scharnierpunten oliën, de derailleur een paar keer heen en weer bewegen en overtollige olie wegvegen.