Marjan schreef:We kunnen ook een steentje bijdragen door te stoppen met vliegen binnen Europa. Ok, naar IJsland mag
Het is toch van de gekke dat een vliegreisje Barcelona goedkoper is dan van Rotterdam naar Leeuwarden met de trein.
Maar .. ik teken de petitie maar met alleen petities tekenen redden we de wereld niet.
Zelf zou ik (3x met vliegtuig naar Ijsland gegaan) dolgraag een keer met de boot daar heen gaan. Toch die afweging steeds weer niet gemaakt (tijd).
Maar als je aan de andere kant het zakenverkeer tussen de Randstad en Parijs bekijkt, dan blijft men maar met het vliegtuig gaan ondanks dat dit van deur tot deur langer duurt dan met de Thalys. Ik begrijp het wel maar heb er geen begrip voor.
Die paar wereldfietsers kunnen inderdaad het goede voorbeeld proberen te geven voor wat het waard is. Maar de mogelijkheden om de fiets in de trein mee te nemen in snelle lange afstandstreinen door europa verschralen zienderogen. Vaak is er geen reëel alternatief voor vliegen, en in veel gevallen is dat onnodig. Het bleek dit jaar voor de treinreiswinkel niet te doen om een treinreis met fiets naar een franse of italiaanse middellandse zeehaven (richting Corsica) te vinden die minder dan een paar hele dagen in beslag zou nemen. Alleen de autoslaaptrein naar Livorno, maar die reed alleen op woensdag. De auto dus maar genomen.
on topic: ik wens de Veluwe ook behoud van rust toe. Mijn niet al te kansrijke voorstel voor de internationale politiek: Vliegverkeer op korte afstand effectief ontmoedigen. Vliegen naar bijvoorbeeld Nice: beetje meer belasten. Vliegen naar Parijs... 2000 % belasten. En probeer af te komen van die idiote praktijk dat intercontinentale vluchten goedkoper worden aangeboden icm een verplichte overstapvlucht (nog zoiets dat ik wel begrijp maar waar ik geen begrip voor heb). Dan zou Schiphol groot genoeg zijn en een groot vliegveld Lelystad niet meer nodig. Laat men tenslotte niet vergeten om treinverkeer door europa fietsvriendelijker te maken
Tja.. ik heb een familielid dat schijt heeft aan al deze dingen, maar nooit op vakantie gaat en naar eigen zeggen dús het milieuvriendelijkst van ons allemaal. Voor deze redenering heb ik ten slotte wel begrip, maar begrijpen doe ik de beste man ook weer niet.
Hans