Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Korte tentstokken gezocht, iemand tips? - Forum Wereldfietser

Korte tentstokken gezocht, iemand tips?

Korte tentstokken gezocht, iemand tips?

Hoi mensen, ik ben op zoek naar alu tentstokken voor een koepeltent. Die zijn uiteraard overal te koop maar ik zoek tentstokken die per segment een stukje kleiner zijn dan normaal.
Normaal zijn de segmenten van een tentstok zo rond de 45 cm. 35 zijn zou voor mij veel meer ideaal zijn. Ik kan ze niet vinden. Iemand een idee?
De reden hierachter is dat ik mijn tentstokken in mijn fietstas stop. Iets korter zou mij erg helpen.

Marco
Je zou hier eens kunnen informeren:
http://www.original-mostert.com/
Je brengt me op het idee om het zelf ook maar eens uit te voeren. Ik zou zeggen:

Het dopje aan uiteinde van de tentstok er uit halen, dan kom je het inwendige elastiek tegen. Het elastiek losmaken en uit de stokdelen trekken. Dan hou je de losse delen over. Deze delen met een ijzerzaagje op de gewenst lengte inkorten aan het eind waar het volgende stokdeel ingestoken moet worden en de bramen er even afvijlen.
Met het eventuele bijgeleverde reservedeel de totaallengte van de gehele tentstok herstellen, het elastiek er weer doorheen, vastknopen aan het dopje, dopje er weer op en klaar is Kees!
ongelofelijk.....dat ik daar niet zelf op ben gekomen Edwin. Dat doe ik al jaren om stokken in te korten maar dat kan natuurlijk ook met alle stokken. Goede tip! Thanks!
Leuk idee om zelf je stokken in te korten, alleen meen ik me te herinneren, dat die stokken onderling anders buigen, als je er nu wat af zaagt heeft dat ook invloed op de totale sterkte van je koepel, zeker bij slecht weer van belang. Ik zou eerst eens met de tentenmaker overleggen voor ik de zaag in m'n stokken zou zetten of dit een goed idee is.
Marco Meijerink schreef:ongelofelijk.....dat ik daar niet zelf op ben gekomen Edwin. Dat doe ik al jaren om stokken in te korten maar dat kan natuurlijk ook met alle stokken. Goede tip! Thanks!
Haha, graag gedaan! Maar jij hebt mij ook op het idee gebracht om de stokken daadwerkelijk in te korten om ze in de tas te doen.
Afgelopen fietsreis, ergens tussen Basel en Xanten heb ik nog met de tarpstokken in de hand gestaan en gedacht: "Wat zou het toch handig zijn als de tarp én stokken in de achtertas zouden passen...." Het is bij die gedachte alleen gebleven.

Straks na de verhuizing naar ons nieuwe huis in de komende herfstmaanden een leuk klusje om te doen :D
Mostert ziet er wel goed uit, die doen ook aan 35 cm stokken zo te zien. Dit is volgens mij ook wel een goede shop: https://www.extremtextil.de/dac-zeltges ... ssfit.html . Als je in gaat korten, zou je dan niet het beste een pijpsnijder nemen?
djveer schreef:Als je in gaat korten, zou je dan niet het beste een pijpsnijder nemen?
Goed idee! Ik zal de loodgieter er om vragen tijdens de verbouwing in ons nieuwe huis... :D
Edwin* schreef:
djveer schreef:Als je in gaat korten, zou je dan niet het beste een pijpsnijder nemen?
Goed idee! Ik zal de loodgieter er om vragen tijdens de verbouwing in ons nieuwe huis... :D
Ik weet niet of dat uiteindelijk de beste keuze is.
Het snijden is al een aardig klusje en de uurtarieven van loodgieters kennende kost je dat dus al een paar tientjes, want naar loodgieters die tijd (over) hebben daar heb ik vorg jaar al een tijd naar gezocht en dan reken ze pittige tarieven.
Aan de prijs van de snijder zal het niet liggen. Je hebt er al voor 5 euro en de goede versies kosten rond de 15 euro.
Het snijden zal ook wel lukken maar met netjes uit- en inwendig afwerken ook even bezig. Je zou elke stok voorzichtig in de boormachine kunnen zetten om de andere punt proberen af te werken zonder in je vingers te snijden. Ze meoten allemaal goed lukken.
Waar je met alle niet-tentgebonden stokken op moet letten is de buigstraal, maar ik heb geen idee of die bv bij Mostert wordt opgegeven.