Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe standaard - Forum Wereldfietser

nieuwe standaard

Beste lezer,

Welke standaard zouden jullie adviseren voor een beladen vakantiefiets?

Na enig rondkijken kan ik volgens mij maar twee geschikte fietsstandaarden vinden voor een zware vakantiefiets. Dit zijn de Hebie en de ESGE Pletscher. Beide worden aan de achterkant van de fiets gemonteerd aan beide buizen van de achtervork.

Onze vorige ESGE Pletscher heeft na enige tijd speling gekregen bij het draaimechanisme waardoor deze doorzakt, de hoek t.o.v. de fiets wordt groter. Overigens was het voetje na acht weken gebruik ook al doorgesleten. De Hebie heb ik reeds in mijn handen gehad maar de bevestiging aan de tweede stang van de achtervork ziet er erg zwak uit.

Zijn er andere keuzes? Wat gebruiken jullie?
Ik heb een Pletscher Comb Zoom standaard op twee fietsen en die bevalt me prima.

Een Pletscher ESGE kan ik niet echt vinden op de site van Pletscher, met welke naam op de site komt jou standaard overeen?
Jij schroeft hem vast aan de onderste stang. Ik ben opzoek naar een die je vastklemt aan de beide buizen van de achtervork. Wij hebben/hadden de MULTI

Ik had overigens nog niet bedacht op de site van ESGE te kijken, goed idee :D
https://www.pletscher.ch/index.php/en/p ... kstands-en
Esge is geloof ik overgenomen door Pletscher of zoiets, kortom het gaat om hetzelfde product
Zelf gebruik ik geen standaard en dat gaat ook prima.
Ik heb op mijn VSF 1200 TX ook een
PLETSCHER COMP ACHTERBOUWSTANDAARD zitten. Kost ongeveer 30€. Ik ben er tevreden over, stevig en goed gemaakt. Wel kijk ik altijd een beetje uit met wegzetten, zware bagage kan een serieuze kracht uitoefenen (hefboom).
De Multi zat ook op mijn tweedehands fiets en daar was ik niet tevreden over, voetje versleten en speling. Daarna vervangen door de Comp Zoom die ik ook op de andere fiets had en probleem opgelost.
Op de fiets van mijn vrouw (Fuji Touring) zit nu een "Hebie Rear Stand 611": http://www.hebie.de/en/parking/rear-stands/fox/611/

Hij klemt zich op tegelijk vast op de chainstay en seatstay, en ik heb alvast de indruk dat het een zeer degelijk ding is.
het is voor mij niet mogelijk om een standaard er op te schroeven. Ik moet echt een hebben met klem, zoals die Hebie. Overigens zag ik net de multi flex. daar staat bij dat deze tot 50 kg kan hebben. dat is het dubbele van de multi die standaard op de koga randonneurs wordt gemonteerd. Ondanks dat ze behalve het voetje, er hetzelfde uitzien.
Ik had laatst warmshower gasten met een "click-stand":
http://www.click-stand.com/

Afbeelding

Ze hadden ook elastiekjes bij hun remhendels om te zorgen dat de fiets niet wegrijdt bij het gebruik ervan, een standaard ringslot zou daar eventueel ook voor gebruikt kunnen worden.
luchtfietser schreef:Onze vorige ESGE Pletscher heeft na enige tijd speling gekregen bij het draaimechanisme waardoor deze doorzakt, de hoek t.o.v. de fiets wordt groter. Overigens was het voetje na acht weken gebruik ook al doorgesleten.
Is heb zo'n Esge's al tijden in gebruik omdat ze (voor mij) de enige zijn waar mijn fiets stevig genoeg staat. Ik heb er meerdere versleten. Er zijn wat zwakke punten waarvoor geldt dat je er mee moet leven of iets anders kiezen:
* de aanslag is nogal hard. Als je de standaard ruw van de ene aanslag naar de andere knalt dan gaat het aluminium waar de poot tegenaan ramt in de loop van de levensduur wijken en gaat het ding rammelen. Ik doe het nu altijd met beleid.
* het draaimechanisme slijt inwendig (ook met smering) waardoor de standaard na verloop van (lange) tijd tijdens het fietsen gaat rammelen.
* als je een heel zware fiets hebt en je laat de fiets als je op een helling parkeert roteren dan krijgen de standaard en je achtervork stevig te verduren.
* er zijn versies: de versies die alleen op de liggende achtervork steunen zijn niet de sterkste en ze kunnen die liggende achtervork behoorlijk zwaar belasten. Van de versies met een plastic extensie heb ik veel klachten gelezen dat die extensie afbreekt. Plastic pootjes hebben ook de neiging (deels) af te breken of inderdfaad door te slijten. Het beste is nog de versie die aan beide achtervorken zit en verder helemaal van metaal is. Die moet je meestal wel op maat afzagen.
@Leon: Over wat voor termijn moet ik denken wat betreft de problemen die jij meldt?

Ik heb op twee fietsen een Pletscher Comb Zoom met z'n plastic deel, die afwisselend voor woon-werk, thuisgebruik en vakantie worden ingezet. Bij elkaar al drie jaar en de bij woon-werk fiets wordt de standaard twee keer per werkdag gebruik, de thuisfiets enkele keren (5?) gedurende heel de week. Gesmeerd heb ik hem nog niet (best een idee) en extra beleid gebruik ik niet. Inmiddels z'n drie jaar en nog geen slijtage zichtbaar.
daulagari schreef:@Leon: Over wat voor termijn moet ik denken wat betreft de problemen die jij meldt?
Bij tienduizend km begint het bij mij wel te slijten. De standaard wordt dan wel vaak gebruikt. Voordat ik opstap al 2x omdat de fiets achteruit het hok uit gaat. Onderweg een aantal malen omdat ik wel eens stop. Bij het in het hok zetten ook weer. Op vakantie kan het uit de klauwen lopen als we op een camping op zoek zijn naar een fijne plek. Dan zit je zo aan 5x ....