Een up-to-date efficiëntie-vergelijk tussen de verschillende versnellingssystemen vind je hier: http://www.cyclingabout.com/speed-diffe ... x-systems/
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Poging om dit te verklaren (ik kan er naast zitten): tijdens het schakelen van 7 naar 8 of 8 naar 7 is de motor niet gestopt (effect zoals schakelen onder volle belasting), waardoor naaf in de 11de versnelling geschoten is (bekend fenomeen bij Speedhub). Het kleine verschil in de grafiek tussen efficiëntie versnelling 8 en 11 kan te wijten zijn aan kleine meetfouten.Kan iemand me uitleggen waarom de Rohloff 8e versnelling een hogere efficientie heeft dan de 11e (de prise directe)? De auteur verstaat het blijkbaar ook niet.
Dat lijkt me een heel aannemelijke verklaring. Bernhard Rohloff, die natuurlijk het interne mechanisme precies kent, schrijft hier dat de efficiency-profielen voor de versnellingen 1-7 en 8-14 congruent moeten zijn (zie zijn figuur 6).Just Koen schreef:Poging om dit te verklaren (ik kan er naast zitten): tijdens het schakelen van 7 naar 8 of 8 naar 7 is de motor niet gestopt (effect zoals schakelen onder volle belasting), waardoor naaf in de 11de versnelling geschoten is (bekend fenomeen bij Speedhub). Het kleine verschil in de grafiek tussen efficiëntie versnelling 8 en 11 kan te wijten zijn aan kleine meetfouten.Kan iemand me uitleggen waarom de Rohloff 8e versnelling een hogere efficientie heeft dan de 11e (de prise directe)? De auteur verstaat het blijkbaar ook niet.
Interesant. Dus de derailleur (kettingschakeling, oranje?) is over vrijwel de gehele linie efficiënter dan de Rohloff, en zeker veel efficiënter dan de andere naven.Just Koen schreef:Een up-to-date efficiëntie-vergelijk tussen de verschillende versnellingssystemen vind je hier: http://www.cyclingabout.com/speed-diffe ... x-systems/
Ik neem aan dat derailleur en Rohloff hierin niet van elkaar verschillen? Maw een vieze ketting is ook voor een naaf ongunstig.Wim schreef:Klopt, maar dat is niets nieuws. De derailleur is net iets efficienter, maar wel met schone ketting, want een derailleur systeem verliest weer iets sneller efficiency als de ketting vuil is.
Een derailleur heeft als nadelen dat de ketting om de extra twee rolletjes moet, dat er bij de meeste verzetten sprake is van een schuine kettinglijn, dat kettingen daardoor niet symmetrisch slijten, dat de ketting niet opgespannen zit tussen voorblad en kransje wat opkruipen van de ketting over de tandjes voorkomt en dat de kleinere kransjes minder efficient werken.Georg schreef:Ik neem aan dat derailleur en Rohloff hierin niet van elkaar verschillen? Maw een vieze ketting is ook voor een naaf ongunstig.Wim schreef:Klopt, maar dat is niets nieuws. De derailleur is net iets efficienter, maar wel met schone ketting, want een derailleur systeem verliest weer iets sneller efficiency als de ketting vuil is.
Wel als je de rohloff naaf fiets zou voorzien van een kettingkast, maar dat is jammer genoeg niet zo gebruikelijk. Ben erg blij met de kettingkast op mijn stads/toerfiets. 2x per jaar een drupje olie en het blijft perfect soepel lopen, verder geen omkijken naar. En je kleren blijven altijd schoon.Georg schreef: Ik neem aan dat derailleur en Rohloff hierin niet van elkaar verschillen? Maw een vieze ketting is ook voor een naaf ongunstig.