Additionally, paste this code immediately after the opening tag: onderhoudse vrije e-bike - Forum Wereldfietser

onderhoudse vrije e-bike

Hallo,

2 jaar geleden heb ik via jullie advies een VSF fiets gekocht met Rohloff voor dagelijks gebruik voor woon/werk verkeer, boodschappen, recreatieve tochten met het gezin. Ik ben nog steeds heel tevreden over deze fiets. nog geen enkele storing ondervonden.
Nu ga ik binnenkort veranderen van werk waar ik nu dagelijks 10 km doe in weer en wind voor het werk + nog wat andere km's voor boodschappen en dergelijke ga ik in de toekomst 30km voor het werk dagelijks rijden. Ik overweeg dan ook een e-bike niet omdat de conditie het niet aankan wel om tijdswinst waar ik nu steeds op mijn gemak 18-20km/u fiets zal dat dan rond de 25km/u liggen. Ik zoek een fiets die onderhoudsarm is, waarbij de versnellingen/remmen niet vastvriezen in de winter en dergelijke.

momenteel heb ik volgende modellen in het vizier:
- koga E-xite (magura HS11)
- batavus razer (magura HS11)
- Flyer RS 7.0 (Deor hydraulische schijfremmen)

deze hebben allemaal nexus 8 en hydraulische remsystemen. Ik zou ook luisteren bij de fietsenmaker of het mogelijk is om de Rohloff naaf uit mijn vsf in te bouwen en de nexus naar mijn VSF te brengen. omdat de e-bike dan mijn hoofd fiets zou worden en de vsf voor rond de kerktoren.

Verder zou ik nog eens luisteren bij de fietsenmaker om een naafdyamo in te bouwen voor mijn verlichting. Ik weet dat Son de beste rendementen heeft (duurste) op mijn VSF heb ik echter shimano N80 of iets dergelijks zitten en deze rijdt ook zeer vlot vind ik.

Hebben jullie nog bedenkingen, tips,...

Groeten
paulusdb schreef:Ik overweeg dan ook een e-bike niet omdat de conditie het niet aankan wel om tijdswinst waar ik nu steeds op mijn gemak 18-20km/u fiets zal dat dan rond de 25km/u liggen.
De tijdwinst zal in dit geval misschien beperkter zijn dan je denkt. Afhankelijk van het tracé fiets je namelijk niet overal je standaardsnelheid en veel e-bikes beginnen de ondersteuning al eerder te beperken dan 25 km/u. Hoe ver is het nu naar je werk en hoe lang doe je er over of hoe lang neem je er de tijd voor? (Dwz zorgen dat je om 7.15 u op je fiets zit om om 8.00 u aanwezig te zijn.
Wat wel veel zal schelen is de vermoeidheid van de keren dat je met tegenwind en winterkleren aan toch op tijd moet zijn, mocht dat een punt zjin. Nadeel van een 25kmh-ebike is dan weer dat boven de 25 km/u ook met wind mee practisch niet meer doenlijk is, tenzij bergaf.

Ombouw van naven over en weer lijkt me complex en daarmee ook kapitaalvernietiging, want het gaat wat kosten en beide fietsen worden er in principe niet beter van. De VSF is bovendie zoals hij nu is tweedehands best goed verkoopbaar. Met een nexusnaaf wordt dat heel anders.
De meest efficiente naaf met de meeste versnelling zou ik dus laten zitten op de fiets waar je er het meest aan hebt: de niet-ebike.
Tip is om ook te kijken naar een Gaastra. Geweldige stevige onderhoudsarme fiets. Ik heb de niet e-bike versie met Rohloff, maar de ebike is gewoon erg goed.
Je vertelt niet waar die 30 kms moeten worden gereden. Als dat vooral op het platteland is zou ik ook denken aan een ligfiets, eventueel met een kap voor wat extra snelheid en bescherming tegen wind en regen. Ook dat geeft precies het soort snelheidswinst dat je zoekt, juist ook met tegenwind. Als het van de ene naar de andere kant van Amsterdam is zou ik echter niet zo laag willen zitten in het verkeer.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt over de naafdynamo. Op een Ebike heeft dat geen zin, want dan drijf je in feite de dynamo aan met de elektromotor, met alle verliezen van dien. Dan kun je de verlichting beter gelijk voeden vanuit de accu (en zo gaat dat ook steeds). Of zit je nog te bedenken of je de weerstand van je huidige fiets wat kunt verlagen? Dan helpt een SONdelux naaf (oorsponkelijk voor kleine wielen) inderdaad een (klein) beetje. Snellere banden, het stuur een beetje lager, en strakkere kleding helpen dan ook. In de winter zou ik altijd gaan voor de Conti Topcontact Winter II banden. Die blijven dan iets soepeler/sneller/comfortabeler, maar ze geven vooral veel meer grip.
De km's worden voornamelijk in stadsverkeer afgelegd .
Momenteel rijd ik 5km naar mijn werk enkele rit. Ik vertrek rond 4u20 en moet beginnen werken om 5u. Ik heb altijd ruim tijd om mij te omkleden één bakje koffie te drinken voor ik begin te werken. 15-20 minuten ben ik onder de baan afhankelijk welk wind ik heb. Ik denk dat de elektrische fiets mij vooral zal helpen bij tegenwind en dat is het belangrijkste. In de toekomst is het enkel 15 km.
Gaastra maakt inderdaad mooie/goede fietsen heb ik al gelezen echter heb ik hier in de onmiddelijke omgeving niet echt een verdeler.
Bedankt alvast voor de eerste reacties
paulusdb schreef:Ik overweeg dan ook een e-bike niet omdat de conditie het niet aankan wel om tijdswinst waar ik nu steeds op mijn gemak 18-20km/u fiets zal dat dan rond de 25km/u liggen.
Het is niet uit te sluiten dat de tijdwinst die je daarmee boekt verwaarloosbaar is. Dat hangt immers sterk af van de route (verkeerslichten, scherpe bochten, kruispunten waar men voorrang dient te verlenen, vertraging door tragere fietsers waar je niet zomaar voorbij kunt, ...).

Op sommige routes is het verschil tussen kruissnelheid en gemiddelde snelheid behoorlijk en heeft het verhogen van het kruissnelheid met enkele km/uur nauwelijks invloed op de gemiddelde snelheid. Dus enkel op een route waar men langdurig aan kruissnelheid kan fietsen zal dit een beetje verschil maken. Maar overschat dat ook niet. Over een afstand van 30 km waar men continu aan kruissnelheid kan fietsen is het slechts een verschil tussen 90 minuten en 72 minuten. In de praktijk zal het waarschijnlijk veel kleiner zijn.

De optie gewone elektrische fiets kan zinvol zijn als je wilt dat de rit minder vermoeiend is, bij stevige tegenwind ook vlot gaat, je minder wilt zweten, ...
Voor tijdswinst in stadsverkeer heeft het volgens mij weinig zin.

Renaat
Eens met Revanho, mijn woon-werkrit is slechts 7,5 als ik de kortste route neem, maar wel met 5 "stop"-lichten en daarnaast veel bochten. Omdat ik gelukkig bekend ben in dit dorp heb ik de route kunnen aanpassen naar een 700 meter langere maar uiteindelijk wel snellere route omdat deze maar 2 "stop"-lichten heeft en daarnaast zijn er veel minder bochten, je kunt dus makkelijker op snelheid blijven, daarnaast is deze route grotendeels autoarm zodat je daar ook geen rekening mee hoeft te houden.

Dus kijk eens kritisch naar je ww route en mogelijk dat daar nog winst te behalen is.

"Stop"-lichten omdat je daar ook bijna altijd moet stoppen.
Revanho schreef: Het is niet uit te sluiten dat de tijdwinst die je daarmee boekt verwaarloosbaar is. Dat hangt immers sterk af van de route (verkeerslichten, scherpe bochten, kruispunten waar men voorrang dient te verlenen, vertraging door tragere fietsers waar je niet zomaar voorbij kunt, ...).
...
De optie gewone elektrische fiets kan zinvol zijn als je wilt dat de rit minder vermoeiend is, bij stevige tegenwind ook vlot gaat, je minder wilt zweten, ...
Voor tijdswinst in stadsverkeer heeft het volgens mij weinig zin.
Een elektrische ondersteuning in de stad kan wel erg nuttig zijn omdat het helpt bij het vele optrekken vanuit stilstand. Persoonlijke kan ik voor lange rechte vlakke stukken met elke fiets wel 25km/h of meer blijven rijden (uitgezonderingsomstandigheden daargelaten) en zou ik elektrische ondersteuning vrij nutteloos vinden.

Groeten, Bastiaan
bast1aan schreef: Een elektrische ondersteuning in de stad kan wel erg nuttig zijn omdat het helpt bij het vele optrekken vanuit stilstand.
Klopt, kan een rit daarmee aangenamer en minder vermoeiend maken. Maar de tijdwinst zal beperkt blijven.

Renaat
Niks ten nadele van deze gevorderde fietsers, maar ik raad de TS naar een forum voor ebikes te gaan.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1711133

Hier zijn een flink aantal mensen met daadwerkelijk ervaring met de genoemde fietsen en het gebruik als forens.

Als ervaringsdeskundige kan ik wel te zeggen dat je kruissnelheid in de stad aanzienlijk hoger is dan die van een gewone fiets. Je bent namelijk na een stop in een paar meter weer op snelheid. Sowieso, een van de grootste voordeel is de betrouwbare reistijd, je doet er altijd ongeveer even lang over, ongeacht de wind.
Het voordeel van 05:00 moeten beginnen (of is het 17:00?) is dat het zeer rustig zal zijn qua verkeer, dus misschien is flink doorfietsen goed mogelijk. Of een route kiezen met weinig stoplichten of stoplichten die nog uit staan of (voorzichtig) door rood rijden.

Ik ben het met de anderen eens dat een e-bike niet heel veel aan snelheid gaat toevoegen, inderdaad het kost wat minder moeite. Een goed alternatief is niet minder moeite maar wat meer inspanning, 25 km/uur moet voor een gezond iemand ook zonder al te veel inspanning te doen zijn.

Kan je ook (deels) om de stad heen? Misschien is dan een speed-pedelec een optie.
Ik snap dat hier hardrijders zitten, maar ik wordt op de ebike nooit ingehaald door anders dan wielrenners. Ik was tot een paar jaar geleden een goede wedstrijdrenner, dus ik kan een aardig stukje trappen. Ik kan echt niet op een gewone fiets zomaar 25kmpu continue door weer en wind trappen. Ik weet daarom zeer zeker dat de gemiddeld gezonde persoon dit echt niet kan.

Ja, met windje mee, windstil lukt dat wel. Maar wat wind en regen en het aantal mensen die dat kan neemt dramatisch af. En dan nog netjes onbezweet aankomen... 3/4 va je wattage is warmte en hoe beter je conditie, hoe meer je zal zweten (je lichaam zweet sneller doordat het juist efficent is in warmte afvoer).

Met een paar stoplichten erbij wordt het verschil alleen maar groter... optrekken kost gewoon veel vermogen. Een ebike met middenmotor levert dan +/- 250watt voor een paar seconden. Knappe brommer die je in de eerste tien meter bijhoudt, laat staan de mede-fietser.
Met mijn gazelle primeur drieversnellingen stadsfiets, uit '91 met snelle banden, iets verlaagd stuur en ligstuur is 25km/h met tegenwind ook nog prima mogelijk, zolang het geen storm wordt dan. Windmee gaat makkelijk 35km/h, sneller wordt onplezierig vanwege zwabberig stuurgedrag.

Zelf ook wedstrijden gedaan maar al ruim 5 jaar geleden gestopt. Doe nog wel geregeld lange dagritten van > 200km

Zweten doe ik altijd wel. Na een uur fietsen even douchen en/of wat anders aantrekken.

Soms vraag ik me af of fietsen niet massaal te slecht/zwaar lopen, zo'n sterke rijder ben ik toch ook niet. Ligstuur wel of niet gebruiken scheelt trouwens zo 4km/h.

[toevoeging]verder eens met nut van ondersteuning voor oprtrekken[/toevoeging]

Groeten, Bastiaan
loknor schreef:Ik snap dat hier hardrijders zitten, maar ik wordt op de ebike nooit ingehaald door anders dan wielrenners. Ik was tot een paar jaar geleden een goede wedstrijdrenner, dus ik kan een aardig stukje trappen. Ik kan echt niet op een gewone fiets zomaar 25kmpu continue door weer en wind trappen. Ik weet daarom zeer zeker dat de gemiddeld gezonde persoon dit echt niet kan.

Ja, met windje mee, windstil lukt dat wel. Maar wat wind en regen en het aantal mensen die dat kan neemt dramatisch af. En dan nog netjes onbezweet aankomen... 3/4 va je wattage is warmte en hoe beter je conditie, hoe meer je zal zweten (je lichaam zweet sneller doordat het juist efficent is in warmte afvoer).

Met een paar stoplichten erbij wordt het verschil alleen maar groter... optrekken kost gewoon veel vermogen. Een ebike met middenmotor levert dan +/- 250watt voor een paar seconden. Knappe brommer die je in de eerste tien meter bijhoudt, laat staan de mede-fietser.
Er is niemand die hier ontkent dat er (voor velen) een hogere kruissnelheid mogelijk is met elektrische ondersteuning, dat dezelfde snelheid aanhouden minder inspanning kost en dat men er op die manier voor kan zorgen om minder bezweet aan te komen.

Waar het om gaat is dat in veel omstandigheden en voor relatief korte afstanden (30 km/dag) de tijdswinst die men behaalt door de iets hogere kruissnelheid helemaal niet zo groot is en als je voor een elektrische fiets kiest in de hoop tijd te winnen (
Ik overweeg dan ook een e-bike niet omdat de conditie het niet aankan wel om tijdswinst
dit wel eens (naargelang de omstandigheden) dik tegen kan vallen. Ik vind het alleen maar wijs de TS voor zo'n teleurstelling te behoeden. Bovendien zijn er (zoals andere ook terecht aangeven) soms andere manieren om die (beperkte) tijdswinst te boeken.

Als de TS de kans heeft om zijn route te proberen met een elektrische fiets kan hij pas echt weten of de tijdswinst zo relevant is. (Met altijd het risico dat er wat zelfbedrog is doordat zo'n test per definitie niet dubbelblind is.)

Renaat
bast1aan schreef: Soms vraag ik me af of fietsen niet massaal te slecht/zwaar lopen, zo'n sterke rijder ben ik toch ook niet.
Iedereen is anders natuurlijk en niet iedereen zal probleemloos een stevig tempo kunnen fietsen. Maar mij zou het ook niet verbazen als een deel van de mensen die elektrisch zijn beginnen rijden niet dezelfde snelheids- en comfortswinst hadden behaald door te kiezen voor een betere en 'snellere' niet elektrische fiets.

Heeft iemand weet naar onderzoek over dit thema?

Ook merk ik toch bij een deel fabrikanten de reflex om bij elektrische fietsen voor onderdelen te kiezen die veel extra weerstand (en gewicht) te weeg brengen. Zwaarlopende banden, Nuvinci-versnellingsnaaf, ... waardoor men fietsen krijgt die zonder ondersteuning niet vooruit te branden zijn.

Renaat
Wat betreft het type fiets en hoe zwaar een elektrische fiets fietst, is er wel eens een (n=1) onderzoek gedaan, zie Snelheid 5 verschillende type fietsen vergeleken.

Merk op dat de test is gegaan met een een matig intensieve inspanning (100 watt) en daarbij zou je toch niet oververhit of zwetend aan moeten komen. Wel opletten dat je je niet te warm aankleedt en de laatste 500 meter rustig aan.

Bij flinke wind tegen is de e-bike inderdaad in het voordeel, een niet al te harde wind betekend extra koeling. Verder helpt het een beetje[*][/size] dat wind tegen heen, wind terug betekend en andersom. Regen vertraagd op zichzelf niet, ik fiets dan wel langzamer omdat het veiliger is en omdat je sneller oververhit raakt met regenkleding aan.

[*] Jammer is dat luchtweerstand met de tweede of derde macht omhoog gaat met de snelheid[/size]
Revanho schreef:
bast1aan schreef: Soms vraag ik me af of fietsen niet massaal te slecht/zwaar lopen, zo'n sterke rijder ben ik toch ook niet.
Heeft iemand weet naar onderzoek over dit thema?
daulagari schreef:Wat betreft het type fiets en hoe zwaar een elektrische fiets fietst, is er wel eens een (n=1) onderzoek gedaan, zie Snelheid 5 verschillende type fietsen vergeleken.
Toevallig staat verderop een nuttig artikel over waardoor fietsen vaak zo zwaar kunnen lopen:

https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... -ze-zwaar/

Hier staat dat iemand met de goede onderdelen maar 55W nodig heeft om 18km/h te halen. 55W is een zeer geringe inspanning, ik schat dat ik gemiddeld zo 150W trap voor niet te hard doorfietsen. Dan kom ik idd al snel met *natte vinger* derdemachtswortel(150/55)*18km/h => 25km/h uit. Dat voor een stadsfiets. Zet er een ligstuur op en goede lage-rolweerstand banden op 5,5 bar en je gaat zo richting de 30km/h.

Verderop staan een aantal 'vertragende' maatregelen: lage druk in de banden, slechte stugge banden, slechte versnellingsnaaf, te strakke ketting, chainglider met weerstand, rollerbrakes die altijd aanlopen, roestige ketting en een naafdynamo. Het vereiste vermogen stijgt dan van 55W naar maar liefst 138W om 18km/h te bereiken.

Genoeg reden om dus kritisch naar je onderdelen te kijken als je wat meer comfort en snelheid wil.
Ben je echt op zoek naar tijdswinst, dan zou ik een speed pedelec verkiezen. Hoewel dat natuurlijk wel enkele nadelen met zich meebrengt (rijbewijs, verzekering noodzakelijk) en helmplicht (ik zie dit niet direct als nadeel, maar weet dat anderen daar soms anders tegenover staan). Op een e-bike is de tijdswinst vaak nauwelijks relevant.
Allemaal tijdrijders hier :lol:

Even gemiddeld 25 per uur rijden op een gewone stadsfiets, jaja mannen.
Ik oe op mijn vakantiefiets serieus mijn best doen voor 23 pu gemiddeld, en dat lukt niet in stedelijk gebied. In de polder wel, als de wind niet te stevig tegen staat. Ik ben. Dan ook blij met de speed-pedelec voor ww-verkeer, reistijd van 45-50 minuten teruggebracht naar 30 minuten.

Neem ook een kijkje bij www.electrischefietsen.com/forum